Makaleler

Başarılı ceo’nun yönetim becerileri

“İşin sırrı, sadece seni yükselten ve en iyi tarafını gören insanlarla bir arada olmaktır” (Epictetus)

CEO (Chief Executive Officer), yönetim kurulundan aldığı hedefi gerçekleştirmek için strateji oluşturup uygulayan; şirketin bugününü yönetirken yarınını da planlayan ve yönetim kuruluna hesap veren kişidir. CEO, “yöneticilerin yöneticisidir.” CEO olmak aynı zamanda zor işlerin üstesinden gelebilme becerisi ve özveri de gerektirir. Büyük bir şirketi yönetmek bir maratonda koşmaya benzer. İkisi için de sebat etme, kendini adama, iş etiği ve strateji gerekir.

Patrondan patrona değişmekle birlikte başarılı CEO’nun nitelikleri şunlardır: “İşinin ehli olma, çalışkanlık, pazarlama ve iletişim yönünün güçlü olması, yönetim kurulu ve paydaşlarla uyumlu ve güçlü iletişim kurabilmesi, değerlere bağlı olması, hızlı karar alabilmesi, disiplinli olması, değişen şartlara uyum sağlayabilmesi, iş geliştirme yeteneği, özgüven, hedef odaklılık, lider yönetici olması, yabancı dil bilgisi, şirkete bağlılık, adil olmak, farkındalık yaratabilme, uyumlu çalışabilme, yeniliği takip etmek, yüksek duygusal zeka, analitik düşünme, mütevazılık, vizyon sahibi olmak, pozitiflik, müşteri odaklılık, gelişmiş empati yeteneği, güçlü ve etkili iletişim kabiliyeti, entelektüel ve sosyal olma, vefalı olma, müteşebbis ruhlu ve çözüm odaklı olması, yüksek temsil gücü, rakamlara hakimiyet, esneklik, saygınlık, stratejik düşünebilmek, güçlü network, sebat eden ve ketum olmalı…” diye sıralayabiliriz.

“En kelepir CEO pahalı olandır” sözü yerinde bir sözdür. Başarılı bir CEO şirket, ülke, dünya ve temsil ettiği şirket için zenginlik kaynağıdır. Risk alan, çaba gösteren yetenekli CEO pirim ve/veya yüksek maaş artışı vs. ile ödüllendirilir. Kısa dönemli başarılar yıllık operasyon planlarında, uzun dönemli sonuçlar için uzun dönemli planlara bakılarak ödüllendirilir. Değerlendirme yapılırken de tekrar edilmeyen hatalara bakılmamalı, sabır ve destekle CEO etkinliği ve gücü artırılmalıdır. CEO ve üst yönetim ekibinin ödül sisteminin, işletme başarısına müspet katkı sağlayacağına inanıyorum.

Başarılı bir CEO, değişen koşullara anında uyum sağlama kapasitesine sahiptir. Bu yetkinliğe sahip CEO’ların 6- 7 kat daha başarılı oldukları saptanmıştır. CEO’ların genelde zamanının %50’sine yakınını uzun vadeye ayırdıkları anlaşılmıştır. Zira uzun vadeye odaklanmak, öncü göstergeleri ve uyarıları erken almalarına sebep olur.

CEO, krizi önleme veya mevcut krizi idarede lider konumundadır. Kriz iletişim yönetimi, kurumun içine düştüğü, kendi dışında oluşmuş herhangi bir krizden, iletişimi doğru yöneterek kurumsal itibarın güçlendirilmesi adına avantaj sağlayarak çıkmasıdır. Medya kuruluşlarıyla etkili ve sağlıklı iletişimin sağlanması ile sosyal medyada güçlü olunması, kurumsal itibarın tesisi bakımından büyük önem taşır. Çünkü medya kurumları, daha fazla insana dokunmalarında fayda sağlayacak en etkili iletişim kanalıdır.

Hedefler ne kadar yüksekse performans da o kadar yüksek olur. CEO’nun önemli rollerinden biri de insanların sivrilmesine imkan tanımaktır. Bu da verimliliği ve kuruma bağlılığı artırır.

CEO’nun devredemeyeceği 6 görev

1. En kıdemli paydaşlarla ilişkileri sürdürmek 2. Kurum kültürünü belirlemek ve her zaman benimsemek 3. Kuruluşun stratejisi hakkında kararlar almak 4. Ekibi bir vizyona götüren bir süreç yaratmak 5. Bilançoyu ve sermaye tahsisini denetlemek 6. Liyakat sahibi ekibi seçmek ve geliştirmek

Bugün artık efsanevi karizmatik CEO’lara rağbet edilmiyor. Onun yerine enerjisiyle insanları sürükleyecek, onlara ilham verecek, alçakgönüllü insanların liderlik etmesi isteniyor. Yüksek dozda testosteron yüklü, her ne pahasına olursa olsun kısa dönemli sonuç almaya odaklanmış, sadece finansal verilere göre şirketi yöneten CEO’ların devri kapandı. Bu tarz CEO’ların yerini anlam odaklı, şirketi değerlerle yöneten, pazarlama ve insan odaklı kısa, orta ve uzun vadeli planları başarıyla yöneten CEO’lar alıyor. İyi CEO’lar iletişim ustasıdırlar. Ekip arkadaşlarına mentorluk ve koçluk yaparlar. En zor zamanlarda doğru dokunuşlarla varlıklarını belli ederler. İyi CEO’lar öğrenmeye açıktırlar. Merak duygusunu hiç yitirmezler.

ENGİN YILDIRIM

Gayrimenkul & Karma Proje Genel Müdürü