Emre Şen
2021 yılını 29.610 metrekare alan kiralayarak kapatan ENS Danışmanlık, 2022 yılında da büyüme hedeflerine dair çalışmalarına devam ediyor. Geçen yılın son çeyreği ile bu yılın ilk çeyreği arasında hizmet verdiği AVM’lerde ciddi ciro artışları yakaladıklarını ifade eden ENS Danışmanlık Genel Müdürü Emre Şen, Perakende Günleri’nde de geleceğin alışveriş merkezleri hakkında bilgi verecek.
Yakın zaman gerçekleştirilecek olan ve aynı zamanda konuşmacısı da olduğunuz Perakende Günleri hakkında düşünceleriniz nelerdir?
Perakende Günleri, Türkiye’de yapılan en büyük perakende organizasyonudur. Sektörden kişileri bir araya getirmekle kalmayıp birçok olanağı da bizler için sunuyor. Uzun yıllar olduğu gibi bu yılda Perakende Günleri’nde sahne alacağız. Gündemimiz; geleceğin alışveriş merkezleri olacak.
AVM’ler geleceğe ayak uydurup değişime adapte olacak. Biz de bundan dolayı teknolojik süreçleri çok daha yakından ve hızlı takip etmek durumundayız. Ülkemizde genç sayımız çok fazla ve buna bağlı olarak gençler, eğlence deneyim ve yeme-içme alanlarında ciddi bir artış getirdi ve getirmeye de devam edecek. Aynı zamanda AVM’lerin sektörel dağılım yüzdeleri de değişiyor. Bu değişimi yine bu sene Perakende Günleri’nde işleyeceğiz.
Diğer önemli bir madde ise; şu ana kadar para harcama ve kazanma potansiyeli olan genç gruplarımızı baz alırken, bu sefer farklı bir pencereden bakarak 40 yaş ve üzeri grup gelecekte AVM’lerde nasıl konumlanacak konusunu da ele alacağız. Onların AVM’ye ulaşma, aksiyon alma gibi AVM geçmişleri uzun olmadığı için, AVM ile beraber doğmuş nesil ile aralarında fark var. Bunu nasıl değiştireceğimiz de konuşacağız.
AVM’lerde verimlilik arttırma konusunda çalışmalarınız nelerdir? 2022 yılının ilk çeyreğini bu konu bağlamında değerlendirir misiniz?
Geçmiş dönem ile ciro bazında karşılaştırma yapıldığında özellikle hazır giyim, ev tekstili ve teknoloji gibi sektörlerde inanılmaz artışlar gördük. AVM’lerde pandemiden sonra eski hareketliliğini yakaladı. Geçen yılların üzerinde seyreden cirolarla devam ediyorlar. Kendi hizmet verdiğimiz AVM’lerde doluluk oranları ciddi seviyede artmış durumda. Geçen yılın son çeyreği ile bu senenin ilk çeyreği arasındaki 6 ayda yüksek doluluk oranları yakaladık ve ciro performansları da buna bağlı olarak artmış durumda.
Gelir tarafı böyleyken gider tarafında da önemli boyutta artış söz konusu. Enerjide yaşanan büyük artış, AVM’lerde optimum düzeyde tutmaya çalıştığımız enerji sarfiyatlarını daha da hassasiyet göstererek minimuma nasıl indirebiliriz boyutuna ulaştı. Aydınlatma, ısıtma soğutma sistemleri gibi konularda dikkatli hareket ediyoruz.
Analizleri yaparken sektörel çalışma yapıyoruz. İyileşmeleri, gelişmeleri konsantre bir şekilde mağaza bazlı inceliyoruz. Doğru hamleler yapabilmek için eksiklikleri bulup bu yönde doğru adımlar ve kampanyalarla eksikliği kapatıyoruz. Hatta iyi olanı çok daha iyi hale getiriyoruz. Sadece eksiklikleri gidermek için değil, gelişimin nereye gittiğini görmek adına da metrekare verimliliklerini ve geçmiş yıl karşılaştırmalarını da yapmaya çalışıyoruz.
Perakende sektöründe AVM’lerin rolü oldukça büyük. Giderek değişen iş yaşamında, müşteri davranışlarında, değişen teknoloji ve alışkanlıklar doğrultusunda AVM’ler nasıl pozisyon almalıdırlar?
AVM’lerde genç giyim ciddi bir pay almaya başladı. Giyim tarzları pandeminin de etkisiyle casual giyime doğru evrildi. Bu konuda hizmet veren markalar da kendi trendlerini buna uygun geliştiriyorlar. Teknolojiye bakış hızlı bir şekilde değişti ve değişmeye devam ediyor. Ayrıca ev dekorasyonunda da önemli ölçüde artış var. Sadece kadınlar değil, artık erkeklerin de bir o kadar ilgi odağında.
Türkiye’de şu an özellikle bayan giyim ve ayakkabı sektöründe marka yaratma zorunluluğumuz var. Bu konuda sağlam temeller atamayan markalar sıkıntılar yaşıyor, fakat yeni markalar da gün geçtikçe artıyor.
Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?
ENS Danışmanlık olarak 17 AVM’mizle büyümeye devam ediyoruz. Doğru noktalarda ciddi desteğe ihtiyacı olan AVM’lerin yanında olup, ticari olarak eski günlerine getirmeyi hedefliyoruz. 2021 yılını 29.610 metrekare alan kiralayarak kapattık ve bunun da gururunu yaşıyoruz. 2022 yılında da büyüyerek çalışmalarımıza devam ediyoruz.