AVM

ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ GELECEĞE HAZIRLANIYOR

Soldaki Tarkan Ander, Sağdaki Dora Şahintürk

Pandeminin etkisi ve teknolojinin hızla büyümesi ile beraber toplumun alışkanlıkları fazlasıyla değişti. Değişen alışkanlıklarla birlikte birçok sektör kendi alanında değişmeye başladı. AVM’ler de bu bağlamda hızlı bir değişmeye girdiler. JLL Türkiye Eş CEO’su Dora Şahintürk ve JLL Türkiye Eş CEO’su Tarkan Ander ile geleceğin AVM’leri hakkında konuştuk.

Perakende sektöründe AVM’lerin rolü oldukça büyük. Giderek değişen iş yaşamında, müşteri davranışlarında, değişen teknoloji ve alışkanlıklar doğrultusunda AVM’ler nasıl pozisyon almalıdır?

JLL Türkiye Eş CEO’su Dora Şahintürk: Ticaretin paydaşları rekabette tutunabilmek için, teknolojiyi kendi iş alanlarında kullanmaktan imtina etmemeliler. AVM tarafında ise teknolojinin en büyük silahı, online dünya ile AVM offline dünyasını yani klasik müşteriyi bir araya getirebilmek. Gerektiğinde online ürün siparişi veren müşteri, mağazadan teslim alabilmeli ya da tam tersi müşteriye opsiyon sunulmalı.

Arttırılmış gerçeklik ile tasarlanmış mağazalar, müşterilerin alışverişlerini kolaylaştıracak ve onlara diledikleri ortamda bulunmak için olanak sağlayacak. Örneğin; dijital aynalar ile müşterilerin giyinmeden ürün denemeleri mümkün olacak ya da mobil ödeme sistemleri ile sıra beklemeden kolayca ödeme yapabilecek.

Yine teknoloji ile tasarlanmış akıllı binalar/AVM’ler müşterilerin kendilerini rahat ve güvende hissedecekleri alanlar temin edecek şekilde hazırlanmış olacak.

Pandemiden oldukça etkilenen AVM sektöründe klasik alışveriş deneyimine ek olarak müşteri memnuniyeti için ekstra konseptler yükselişte. Bu konuya dayanarak yaptığınız çalışmalar, geliştirdiğiniz projelerden bahseder misiniz?

JLL Türkiye Eş CEO’su Tarkan Ander: Pandemi ile birlikte hemen her sektörde olduğu gibi AVM sektöründe de köklü değişiklikler oldu. Online satışlar o dönemde yükseliş gösterirken offline satışlar da aynı ölçüde geriledi. Sonrasında tekrar sosyal hayatın başlamasıyla offline taraf yavaş yavaş yükselişe geçti. Fakat pandemi müşteri davranışları üzerinde kalıcı etkiler bıraktı.

Bu durumu göz önünde bulundurarak, müşterilerimizin kapalı alanlarda daha az vakit geçirme beklentileri nedeniyle teknolojik mağazaların sayılarının artması ve alışverişi hızlandıran konseptler üzerinde çalışıyoruz. Daha hijyenik ve iklimlendirmesi daha kuvvetli alanlar da önemsediğimiz konular.

Sosyal mesafenin daha fazla olduğu, güvenlik noktalarında ısı kameraları ve ateş ölçerlerin olduğu bir sistem kullanılıyor. Online alışverişlerin, gerektiği durumlarda mağazalardan teslim almasına olanak sağlayacak çalışmalar ve daha ileri boyutta kendi online platformlarını kuran AVM’ler de tasarlanıyor.

AVM’lerde verimlilik arttırma çalışmaları konusunda önerileriniz neler olur? 2022 yılının ilk çeyreğini bu konu bağlamında değerlendirir misiniz?

JLL Türkiye Eş CEO’su Dora Şahintürk: AVM’lerde verimlilik arttırmak için doğru marka ve ürün karması önemli bir güç. Müşterilerin bir AVM’de tüm ihtiyaçlarını karşılaması, yemek, çocuk, eğlence, spor, alışveriş konularını bir arada barındırması o noktayı güçlü kılan bir unsur. Pop-up mağazalarla deneyimlenmemiş markalara yer vermek müşteri trafiğini arttıracaktır. Doğru lojistik ve tedarik yöntemi ile daha hızlı ürün sevkleri, doğru analiz araçları ile müşteri daha yakından tanıma ve doğru ürün konumlandırma, RFID teknolojileri ile operasyonda sağlanan yaklaşımlar yine verimliliği arttırmak için önemli noktalar.