AVM Öne Çıkanlar

VSP’nin portföyü 1,2 milyon metrekare kiralanabilir alana ulaştı

2024 yılının ilk yarısında İstanbul başta olmak üzere Türkiye’nin çeşitli illerinde yer alan 300.000 metrekare toplam kiralanabilir alana sahip 7 yeni projenin Mülk Yönetimi ve Kiralama Hizmet sözleşmesine imza atan Value Solution Partners (VSP), bu yeni iş birlikleriyle birlikte portföy büyüklüğünü 1,2 milyon metrekare kiralanabilir alana çıkardı. VSP COO’su Mirşad Kent ile bir araya geldiğimiz Eylül sayımızda Türkiye’de ve küresel pazarda sürdürülebilir projeler yaratmak amacıyla VSP olarak nasıl bir yol haritasıyla ilerlediklerini aktaran Kent, Türk AVM sektörünün yatırım iştahını da değerlendirdi.

Value Solution Partners (VSP) 2024’e nasıl başladı, yıl içerisinde kaç metrekarelik yeni iş birliğine imza attınız? Yıl sonuna dek yeni iş birliktelikleriniz olacak mı?

VSP olarak 2024 yılının ilk yarısında oldukça heyecan verici yeni projelere imza attık. İstanbul başta olmak üzere Elazığ gibi diğer illerimizde de yer alan 300.000 metrekare toplam kiralanabilir alana sahip 7 yeni projenin Mülk Yönetimi ve Kiralama Hizmet sözleşmesine imza atmış bulunuyoruz. Yeni iş birliklerimizle birlikte VSP’nin portföy büyüklüğü aktif ve inşaat halindeki projeler de dahil olmak üzere 1,2 milyon metrekare kiralanabilir alan ile 38 projeye ulaştı. Yıl sonuna kadar halihazırda görüşmelerimizin sürdüğü 2 yeni projenin de anlaşmasını tamamlamayı hedeflemekteyiz.

Hem Türkiye’de hem de küresel pazarda sürdürülebilir projeler yaratmak amacıyla VSP olarak nasıl bir yol haritasıyla ilerliyorsunuz, değer yönetiminin bu aşamada önemi nedir?

VSP’nin 25 yılı aşkın sektör deneyimi, global vizyonu ve yenilikçi bakış açısı ile hizmet sunduğu tüm gayrimenkul formlarında öncelikli hedefi; müşterilerine değer yaratan çözümler üretmektir. Etkin değer yönetimi için de gayrimenkullerin yaşam döngüsü boyunca performansını optimize etmeye yönelik, projelerin orta ve uzun vadeli stratejilerini ve hedefl erini göz önünde bulundurarak, ihtiyaçlara özel çözümler üretiyoruz. Değer yönetimi bakış açısında izlenecek yol haritası 4 ana adımdan oluşuyor;

Gelir Yönetimi: Sürdürülebilir büyüme stratejilerinin belirlenmesi, risklerin en aza indirilmesi, fırsatların değerlendirilmesi.

Gider ve Maliyet Yönetimi: Maliyetler konusunda detaycı yaklaşıp, değere ulaşan maliyetlerden kaçınmadan etkin performans yönetimi.

İmaj ve Vizyon Yönetimi: Gayrimenkul formlarının ihtiyaçlarının ve ulaşılması hedefl enen stratejiye uygun mevcut imajı ve gelecek vizyonunu belirleme ve yönetme.

Veri ve Finansal Yönetim: Veriye analitik yaklaşıp, geleceğe ışık tutmak ve yön vermek için kullanarak yatırım stratejilerinin belirlenmesi, karlılığın maksimize edilmesi.

Global pazarda AVM sektörü gelişen tüketici alışkanlıkları doğrultusunda nasıl bir konuma evrildi, Türk AVM sektörünü göz önünde bulundurduğumuzda yatırım iştahı ve ekonomisi bakımından rekabet edebilecek düzeyde miyiz?

Türkiye’deki mevcut alışveriş merkezi arzı 2024 yılı itibariyle 456 alışveriş merkezinde 14.2 milyon metrekare kiralanabilir alana sahiptir. Son 10 yılda alışveriş merkezi arzına 5 milyon metrekare kiralanabilir alan ile 148 yeni proje eklenmiştir. 2026 yılı sonuna kadar tamamlanması beklenen 39 alışveriş merkezinde yaklaşık 1,1 milyon metrekare inşaat halinde kiralanabilir alan bulunurken, geçmiş dönemlere kıyasla inşaat halindeki proje arzı artışı yavaşlamıştır. Ancak, perakendecilerin genişleme iştahı, Türkiye’nin genç ve dinamik nüfus yapısı, büyüyen ekonomisinin de etkisiyle artışını sürdürmektedir. Mevcutta, birincil lokasyonlardaki alışveriş merkezlerinin tam doluluk seviyesine ulaştığını, perakendecilerin ikincil ve üçüncül lokasyonlara yöneldiğini gözlemlemekteyiz. Bununla birlikte, perakende yoğunluğu Türkiye’de 1.000 kişi başına 166 metrekare olarak kaydedilirken, 2026 yılı sonunda 175 metrekareye ulaşması beklenmektedir. Bu veri Avrupa’da yer alan çeşitli ülkelerde 200-250 metrekare seviyesindedir. Bu verileri de göz önüne alarak değerlendirdiğimizde, ticari gayrimenkul yatırım pazarı hareketliliğini koruyacağını öngörmekteyiz.