Züccaciye sektörünün 2024 yılı ilk aylarını değerlendiren ve yıl sonu ihracat beklentilerine değinen Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Mesut Öksüz, sektör temsilcilerinin ihracatı artırmaya yönelik çalışmalarını sürdüreceğini vurguladı.
Züccaciye sektörünün 2024 yılı ilk 5 ay performansını değerlendirebilir misiniz?
2024 yılı ilk 5 ayı genel seçimlerin belirsizliğinin ortadan kalktığı, ekonomide rasyonel politikalara dönüldüğü mesajının net olarak verildiği bir dönem olarak en azından kafalardaki soru işaretlerini kaldırdı. Bu haliyle olumlu oldu. Ama bu sefer de 2024 Mart ayında yapılan yerel seçimlere bağlı suni bir rahatlama ile geçen bir dönem yaşadık. Yerel seçimler sonrası Nisan ve Mayıs ayları ile birlikte enfl asyonu kontrol altına almaya dönük sıkılaştırma önlemlerinin etkilerinin git gide artmaya başladığı bir dönemin içerisine girdiğimiz ortada.
İç piyasada talep ne yönde ilerliyor? 2024 yıl sonu ihracat beklentileriniz nelerdir?
Hükümetin ve Merkez Bankası’nın açıklamalarından biliyoruz ki, bu İHRACATIMIZI ARTIRMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALARIMIZI SÜRDÜRECEĞİZ www.mallreport.com.tr Züccaciye sektörünün 2024 yılı ilk aylarını değerlendiren ve yıl sonu ihracat beklentilerine değinen Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Mesut Öksüz, sektör temsilcilerinin ihracatı artırmaya yönelik çalışmalarını sürdüreceğini vurguladı. sene sıkılaştırma tedbirleri devam edecek. İç talebin azaltılması ile enfl asyon düşürülmeye çalışılacak. Sektör iş insanlarımız enfl asyon maliyetini fiyatlarına yansıtmamış, ceplerinden vermişler ya da stoktan eski fiyatlarla çalışmışlar. Bu durum sürdürülebilir değil. İç piyasada enfl asyon kontrol altına alınana kadar ticaretin önceki yıllardaki gibi olmayacağı anlaşılıyor. Zaten açıklamalar da hep ihracata yönelinmesi şeklinde. İç piyasaya çalışan firmalarımız zorlanıyor. Dolayısı ile her ne kadar sektörümüz aktif ve şartlara en hızlı adapte olmakla mahir ise de, bu yıl sektörümüzde küçülme yaşanması kaçınılmaz görünüyor.
İhracat kısmına bakacak olursak, elimizdeki en önemli reçete bu gibi gözüküyor. Biz ilk defa geçtiğimiz yıl yerimizde saydık. Oysa her yıl %10-20 ihracatımız büyümekte iken geçen yıl yaşanan belirsizlikler, Ukrayna-Rusya savaşı ve sonrasında sektörümüz için çok önemli olan enerji maliyetlerindeki artış, Avrupa pazarında yaşanılan sıkıntılarla daralması gibi nedenlerle istediğimiz sonucu alamadık. Bizim piyasamızda en büyük oyuncu açık ara farkla Çin. Çin’in agresif şekilde piyasaya girmesi ile yerimizde tutunabilmek bile başarılıydı. Oturup bekleyecek değiliz. Yıllardır ZÜCDER olarak sürdürdüğümüz ihracatı artırma çabalarına ara vermeden devam edeceğiz. Desteklediğimiz uluslararası fuarımızla, her yıl düzenlediğimiz ve 50-70 civarı ülkeden getirdiğimiz yabancı alıcılarla, üreticileri Antalya’da buluşturduğumuz zirvelerimizle, her yıl asgari 3 ülkede yaptığımız ticaret heyeti organizasyonlarımızla bu süreçte üyelerimize yol göstermeye devam edeceğiz. İhracat pazar aramalarımızda, öncelikli pazarımız olan Avrupa’yı ayrı yere koymak lazım. Geçtiğimiz yıl 1.149 yerli ve yabancı firmanın katıldığı, dünyanın Ambiente’den sonra en büyük fuarı haline getirdiğimiz İstanbul ZUCHEX’i etkin şekilde kullanıyoruz. Geçen sene hedef aldığımız pazarlardan birisi Rusya, birisi Suudi Arabistan idi. Suudi pazarında genel olarak Türkiye bir artış yaşadı. İhracatımızın en çok olduğu Avrupa pazarı durgunluğu atmış gözüküyor. Avrupa Merkez Bankası, FED’den çok daha önce faiz indirimlerine başladı. Bu pazarımızda artış olduğunu şimdiden söyleyebilirim. İç piyasada talep düşürme politikaları bu kadar açıkça dile getiriliyorken, ihracatın düşmesi ihtimalini aklımıza bile getirmiyoruz. Aksine ihracatımızı artırmaya çalışıyoruz ve bunu başaracağız.