AVM

BAŞARILI YÖNETİM PAZARLAMANIN ÖNEMLİ UNSURU

Pandemiden bu yana AVM’ler hızlı bir değişme girerek yeni dijitalleşen dünyaya ayak uydurmaya başladı. MR Mall& Retail Kurucusu Ömer Gamzeli ile değişen alışkanlıkların AVM’leri nasıl etkilediğini ve bu durumun kiralama ile ciro oranlarına etkisini konuştuk.

Giderek değişen iş yaşamında, müşteri davranışlarında, değişen teknoloji ve alışkanlıklar doğrultusunda AVM’lerin şu anki durumu nasıl? Kiralama ve ciro oranlarını değerlendirir misiniz?

Türkiye’de AVM’lerin toplam ticaret içinde büyük bir pazar payı oluşturduğunu ve AVM’lerin organize ticaret içerisindeki payının ise çok daha yüksek olduğunu biliyoruz. Pandemi sürecinde AVM’ler büyük kayıplar yaşadı ama normalleşmenin başladığı 2021 yılı Haziran ayından itibaren hem bir önceki yıl kıyaslamalarına göre hem de bir önceki aylar kıyasına göre ciro ve ziyaretçi sayılarında artış yaşanmaya devam ediyor. Böylece AVM’ler geçen yılların üzerine çıkan cirolar ile devam ediyorlar.

Bunun dışında iyi lokasyonlarda, içerik ve markalarla AVM’lerin daha iyi müşteri sayılarına yaklaştıklarını belirtmek isterim. AVM’ler de pandemiden sonra eski hareketliliğine ulaşmaya başladı.

AVM’ler artık daha konsept projelerle öne çıkıyor. Danışmanlığını yürüttüğünüz AVM’lerde ziyaretçi artırmak adına geliştirdiğiniz konsept projeler var mı?

Sözlüğe göre “kavram, anlayış, görüş, tarz, düzen, ana fikir, tema, zihindeki soyut tasarımlar, alışılmışın dışında” gibi farklı anlamlara gelen “konsept” kelimesi, mimaride bu tanımların tamamını karşılayan bir anlam taşır. Mimari konsept çeşitleri ise zamana ve mekâna göre ortaya çıkar.

Belli bir temaya göre yapılan tasarımlar, yapının geneli ve iç mekânın göz alıcı ve dikkat çekici bir görünüme kavuşmasını sağlar. Bu sayede görsel bütünlük yakalayan mekânlar, daha çok kişiye hitap edebilir. Dolayısıyla özellikle işletmelerde konsept tasarım konusuna önem vermek gerekir. Rastgele cephe ve dekorasyon elemanları ile yapılan bir tasarımdansa, özel bir konsepte göre yapılan tasarımlar bu tarz işletmelerde müşterinin ilgisini çekmek açısından işe yarayacaktır.

MR Mall& Retail olarak dijitalleşme etkisini de göz önünde bulundurduğunuzda pazarlama stratejilerinizde nasıl bir yol izliyorsunuz?

Salgın bizlere yeni bir müşteri profili oluşturdu. Ülkemizde artık bilinçli ve sorgulayıcı bir ziyaretçi kitlesi var. Öncelikle salgın nedeniyle alınması gereken hijyen tedbirlerinin uygulandığını görmeleri ve AVM’de geçirdiği zaman içerisinde bu güveni yaşaması; o AVM’yi tercih etme veya tersi durumda etmeme nedeni olabilmekte. MR Mall & Retail olarak; 2022’yi pazarlama hedeflerimizi tedbirlerle doğru kampanya stratejileri uygulayarak ve dijitalleşmeyi de dikkate alarak gerçekleştirmeyi bitirmeyi hedefliyoruz. Her ne kadar salgın, tüketicilerin internet alışverişlerine yönelmesine neden olsa da satın alma eğilimini harekete geçiren canlı olarak ürünü görüp dokunma unsuru; tüketiciyi yine yerinde görüp satın almaya davet ediyor. Başarılı bir yönetim ve pazarlamanın önemli unsuru olan ziyaretçi sadakatini de bu anlamda sağladığımızda projelerimiz hem ciro hem de genel işleyiş anlamında aktif ve sürdürülebilir olacaktır.