Kapak

KOKOŞ Aksesuar Türkiye’ye değer katan markalar arasında olmayı hedefliyor

Aksesuar denildiğinde akla gelebilecek 15 ana kategoride 40 BİN çeşit ürünüyle misafirlerini mağazalarında ağırlayan KOKOŞ Aksesuar, hem Uzak Doğu ve Avrupa’nın çeşitli ülkelerinden ithal ettiği hem de dünya trendlerini yakından takip ederek üretimini gerçekleştirdiği ürünlerle sektördeki güçlü konumunu koruyor. Dünya çapında bilinirliği olan, müstesna markaların arasına girmeyi hedeflediklerini belirten ve Nisan sayımızda kapak konuğumuz olarak ağırladığımız KOKOŞ Aksesuar Kurucusu Sebahattin Takar, her geçen gün bu yolda ilerleme kaydettiklerini ve Türkiye’ye ciddi bir değer katan markalar arasında olmak istediklerini vurguladı.

KOKOŞ Aksesuar’ın ürün üretim ve tedarik sürecinden bahseder misiniz?

15 kategoride 40 BİN çeşit ürünü tedarik etmek, üretmek ve trende uygun ürünü analiz etmenin çok kolay bir iş olmadığı aşikâr. İşi sevmek ve en iyi şekilde ifa etmek gerekiyor. Bu manada profesyonel ekipler ile çalışmanın yanı sıra, şirket içindeki deneyimlerini işe katan yeni bir ekip yetiştirmek gerekiyor. Sürekli dünya trendlerini takip etmek, yeni tasarımlar oluşturmak ve bu tasarımları üretim sürecine hazırlamak gerekli. Uzak Doğu ve Avrupa’nın çeşitli ülkelerinden ithal ettiğimiz ürünleri de bu süzgeçten geçirerek satışa sunuyoruz. İmalatını yaptığımız ürünlerde ise ürünün hammaddesini ve yardımcı maddelerini tedarik edip bir araya getirerek kendi atölyelerimizde ya da çalıştığımız atölyelerde üretim sürecine sokarak tüketicilere sunmanın ilk adımını atıyoruz. Üçüncü ürün tedarik şeklimiz ise Türkiye’deki diğer üreticilerden firmamıza özel ürün ürettirmek ve onları tüketicilerimiz ile buluşturmaktır.

KOKOŞ Aksesuar olarak üretim ve tedarikte finansman dengenizi nasıl sağlıyorsunuz?

Firmamız tamamen özkaynakları ile finansal operasyonunu sürdürmektedir. Büyüyen ve gelişen bir firma olarak nakit akışımızı, bütçe planlamalarımızı finans konusunda uzman iş arkadaşlarımızın orta ve uzun ölçekteki raporlamaları ile yapmaktayız. Bu daha dengeli adımlar atmamızı sağlıyor. Her ay 2 mağaza açma hedefinde olup; bütçe planlamamızı ve nakit akışımızı bu hedef doğrultusunda gerçekleştiriyoruz.

Tüketicilerin mağazalarda uzun süre kalması ve alışveriş sepetlerinin tutarını artırmak adına kullanılan mağazacılık performans ölçümünden nasıl sonuçlar elde ettiniz, elde ettiğiniz veriler ışığında hangi aksiyonları aldınız?

Mağazamızdaki performans ölçüm sistemimiz direkt satış odaklı olmayıp; mağazalarımızın temizliği, hijyeni, görsel başarısı, kılık-kıyafet uyumu, takım olabilme becerisinin yanı sıra personelin müşteriye davranış şekli, müşteriye gösterdikleri samimiyet ve oluşturabildikleri güven üzerine kuruludur. Müşterilerimizi misafirlerimiz olarak görmekte, onlara bu şekilde hizmet etmekteyiz. Kısacası müşterimizi önemseyen bir yapı oluşturmaya çalıştık. Sorgusuz sualsiz ürün değişimi yapmaktayız. Bu kurum kültürümüz, müşteriye güven vererek alışveriş odaklı hale getiriyor. Dolayısıyla satış verimliliğimiz ve sepet ortalamamız kendiliğinden artmış oluyor.

KOKOŞ Aksesuar mağazalarını dekorasyonda öne çıkaran özellikler nedir?

Senelerce sektörde olmanın ve sürekli daha iyiyi istemenin bize verdiği avantaj ile sürekli yenilenen ve sürekli kendini geliştiren bir dekorasyon anlayışımız var. Kalite algısını güncel koşulların en üst seviyesinde tutmaya çalışan bir anlayışla mağaza dizaynımızı güncelliyoruz. Firmaya has renk dokularını ilk günden beri hiç değiştirmeden kullandık. Reyonlarımızın renkleri ve kalitesi, bize has dekorasyon şekli özenilerek tasarlandı. Mağazalarda kullandığımız ışığın Kelvin’i bile uzun zamanlar denenerek ürünü en estetik halde gösterebilen ışıklardan seçildi. Bütün bunları topladığımızda KOKOŞ Aksesuar Mağazasındaki ahengin renkle, ışıkla, görsellikle ve görsel algıyı ön planda tutan bir anlayışla çok beğenildiğini ve açık ara farklılık yarattığını görüyoruz. Reyon dizaynlarını bile müşterinin daha kolay ulaşabileceği ve görsel zevkini tatmin edecek şekilde dizayn ediyoruz. En ince ayrıntıya kadar, her detay düşünülerek mağaza demirbaş dizaynlarımızı özenerek hazırlıyoruz.

KOKOŞ Aksesuar denildiğinde tüketicilerin zihninde nasıl bir marka algısı oluşuyor, bu imajı yaratırken nelere dikkat ettiniz?

Biz marka algımızı oluştururken birçok önemli enstrümanı ön planda tutarak, ilmek ilmek işleyerek ve sürekli geliştirerek bir sonuç elde ettik. Marka algısını oluştururken iki önemli argüman kullandık. Birincisi ekonomik ve sosyal koşullar ikincisi ise duygusal algılamalardır. Ekonomik ve sosyal koşullarda fiyat algısına dikkat ederek kaliteyi en iyi fiyata sunduk. Ürün gamını toplumdaki geniş yaş aralığına hitap edecek şekilde dizayn ettik. Bu ihtiyaç ve fiyat-fayda paritesinde bizi ön plana çıkardı. “Duygusal algılama yaratmadığınız hiçbir şey insanlarda kalıcı teşhir göstermez.” şiarıyla yola çıkarak tüketicilerin üç temsil sistemine de hitap eden duygusal bağlar kurmaya çalıştık. Görsel temsil sistemine görseldeki üstün başarımızla, renklerimizle ve görsel ahenk ile hitap ettik. İşitsel temsil sistemini de mağaza içi müzik, personelimizin iletişim eğitimleri, müşteriyi önemseyen tavrıyla karşılık verdik. Dokunsal temsil sistemine de mağaza kokusu, personelin güler yüzü ve ürünlerin tüketiciye kattığı derin haz hayalini de kullanarak gerçekleştirdik. En büyük marka algısını oluşturan KOKOŞ isminin kolay hafızada kalışı ve oluşturduğu espritüel hoş algı ile bütün bu enstrümanlar birleşince marka imajımızı tamamlamış olduk.

Tüketiciler mağazalarınızda hangi ürün/ürün gruplarına ulaşabiliyor?

Tüketicilerimizi toka, saat, çanta, şal gibi 15 ana kategoride; 40 BİN çeşit ürün ile mağazalarımızda buluşturuyoruz. 7’den 70’e hitap ediyor oluşumuz, bizim birbirinden farklı birçok değerli müşterimiz ile iletişimde kalmamızı sağlıyor.

Franchising koşullarınızdan bahseder misiniz, kimler marka çatınız altına girerek KOKOŞ Aksesuar markasını ileriye taşıyabilir? Yatırımcı adaylarına sunduğunuz avantajlar nedir?

Firma olarak hiçbir zaman finansal kaygılarla bayilik verme eğiliminde olmadık. Marka değerimizi ön planda tutarak markamızı temsil edebilecek lokasyonlar ve insanlar tercih ettik. Birçok bayilik talebini firma imajımızı zedeleyebilme ihtimali nedeniyle reddettik. Bayilik verirken iki ana noktaya çok dikkat ediyoruz. Birincisi firmamızı temsil edecek çok iyi bir lokasyon olması, ikincisi ise bayimiz olacak insanların iyi insanlar olması. Bayilikteki avantajlarımız ise; çok yüksek karlılık sağlamak adına arka planda ciddi bir operasyon ile yürütülen satın alma, tedarik, ürün hazırlama, imaj oluşturma gibi konularla bayimizi hiç uğraştırmadan, hazır bir sistemde sadece perakende operasyonunu yönettiği, dar bir sorumlulukta yüksek kazanç elde etmesini sağlamaktır. Bunlar yatırımcı adaylarımıza sunduğumuz avantajlardır.

Online kanalda KOKOŞ Aksesuar olarak nasıl bir ivme yakaladınız?

Online kanalda pazarlamadan çok firma imajına önem verdik. Dijital mecranın giderek güvensizleşmesi ve ürün algısının tam olarak dijital ortamda aktarılamamasından dolayı dijital mecrada ticari kaygılarla ürün pazarlamayı çok doğru bulmadık. Şimdilik dijital platformu firma imajımızı ve ürünlerimizi tüketiciye sergilemek için kullanıyoruz. Buna rağmen dijital pazarlamanın önemini hiçbir zaman örselemiyoruz. Her zaman orada bir satış platformu oluşturabilmek için hazırlıklarımızı sürdürüyoruz.

Markanızı hem tüketicilere hem de yatırımcı adaylarına daha yakından tanıtabilmek adına ne tür PR ve reklam çalışmaları yürütüyorsunuz?

KOKOŞ Aksesuar olarak özel bir reklam ajansı ile çalışmaktayız. Aynı zamanda bünyemizde alanında uzman grafik ekibimiz bu yolda bizimle beraber yürümektedir. Düzenli olarak alışveriş merkezlerinin sosyal medya ekibiyle görüşüyor; AVM sosyal medya hesaplarında, dergilerinde ve billboardlarında yer alıyoruz. Açılışlarımız için reklam çalışması yapıyor ve broşür hazırlıyoruz.

Kısa-orta ve uzun vadede markanızı perakende sektöründe nasıl bir konuma taşımayı hedefliyorsunuz?

Şu anda 40’a yakın mağazayla markamızı temsil ediyoruz. Altı ay içinde sözleşmesi tamamlanan 10 mağazayı tüketicilerimiz ile buluşturmayı planlıyoruz. Orta vadeli hedefimizde 100 mağazaya ulaşmak ve yurt dışında en az 3 ülkede faaliyette bulunmak yer alıyor. Uzun vadede ise, ülkenin bilinirliği en yüksek markaları içinde var olmak ve AVM’lerin marka mix’ini oluştururken ilk 10’a yazacağı markalar arasında olmak hedeflerimizin arasında. Bu hedeflerimiz için ciddi anlamda efor sarf ediyor, hedeflerimizi tüm çalışanlarımız ile paylaşıyor ve hiçbir harcama yapmaktan çekinmiyoruz.

Bir markanın emin adımlarla büyümesi ürünleri ve tüketicilerin talebi kadar güçlü bir ekibe de bağlıdır. KOKOŞ Aksesuar’ın büyümesinde ekibinizin rolü nedir?

Büyüyen tüm markaların yaptığı gibi personelimize ciddi bir biçimde güven ilkesi ile değer verip, gelişimlerini sağlıyoruz. Gelişimlerini sürdürdükleri müddetçe firma içi terfi yöntemi ile hareket ediyor, elimizden geldiğince dışarıdan yönetici almamaya özen gösteriyoruz. Bu durum personelin sadakatini, kurum vatandaşlığını ve gelişim aşkını destekliyor. Firma büyüdükçe personelimizi de büyüten ve geliştiren bir yapıyı tercih ediyoruz. Matriks bir yönetim şeklini tercih ettiğimizden personelimizin büyümedeki rolü yadsınmayacak kadar büyük oluyor.

Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?

Dünya çapında bilinirliği olan, müstesna markaların arasına gireceğimizi; her geçen gün bu yolda ilerlediğimizi görüyor ve Türkiye’ye ciddi değer katan markalar arasında olmak istiyoruz. Müşterilemiz mağazamıza geldiğinde baş döndüren ürünler ile karşılamak da hayallerimiz arasında. Ek olarak “Tüketiciyle En İyi Buluşan Marka” ödülünü almak hayallerimiz arasındadır.