Nisan sayımızda franchise sisteminin gelişimini ve doğru şekilde nasıl ilerlenmesi gerektiğini UFRAD Başkanı Doç. Dr. Mustafa Aydın ile konuştuk. Markasını franchise ile büyüten markalara doğru büyümeleri konusunda önerilerde bulunan Aydın; “Dünya genelinde birçok marka, Türkiye’de üretim yaptırıyor ama o ürünler Türk markası olarak pazara sürülmüyor.” diyerek ülkemizdeki franchise sisteminin eksikliklerini de vurguladı.
Franchise sisteminin gelişimi ne yönde ilerlemekte, günümüz ekonomisi de göz önüne alındığında ülkemizde bu sistem ne yönde evrilecek?
Franchising sisteminin, piyasaların değişen şartlarına devamlı olarak hızlı bir şekilde uyum gösteren dinamik bir yapısı vardır. Sistem içerisinde dijitalleşme ile birlikte yapay zekâ, siber güvenlik gibi tüm teknolojik altyapıların çok daha öne çıkacağını söylemek mümkün. Değişime adapte olan ve bu yönde ciddi yatırım yapan markalar özellikle daha genç ve dinamik girişimcilere kolaylıkla erişebilecekler ve öne çıkacaklardır. Küresel iklim değişikliğinin etkileriyle birlikte ekolojik dengenin de altüst olması, kolektif çapta doğayla daha uyumlu bir yaşam tarzını beraberinde getirir. Dolayısıyla çevre dostu ve sürdürülebilir hizmetler sunan markalar rakiplerini geri planda bırakmayı başaracaklardır.
Her geçen gün hızla büyümekte olan franchise sisteminin hızlı büyümesinden ziyade doğru büyümesinin önemli olduğunu biliyoruz. UFRAD olarak franchise sistemi ile büyüyen markalara doğru büyüme adına önerileriniz nelerdir?
1)Güçlü bir franchise stratejisi belirleyin: Franchise sistemi ile büyümek isteyen markaların öncelikle güçlü bir franchise stratejisi belirlemesi gerekmektedir. Bu strateji, markanın hedefl eri, müşteri kitlesi, rekabet ortamı, franchise adaylarının özellikleri ve franchise sistemine ilişkin diğer faktörleri dikkate alarak oluşturulmalıdır
2)Eğitim ve destek: Franchise sistemi ile büyüyen markaların franchise adaylarına sağlayacakları eğitim ve destek çok önemlidir. Bu sayede franchise adayları işletmenin gereksinimlerine uygun şekilde hazırlanabilirler ve markanın başarılı bir şekilde büyümesine katkıda bulunabilirler.
3)İşletme süreçlerinin standartlaştırılması: Franchise sistemi ile büyüyen markaların işletme süreçlerini standartlaştırması gerekmektedir. Bu sayede franchise adaylarına işletmelerini yönetmeleri için net bir yol haritası sunulur ve markanın tutarlılığı sağlanır.
4)Yeni teknolojilere yatırım yapın: Franchise sistemi ile büyümekte olan markaların yeni teknolojilere yatırım yapmaları, işletme süreçlerini optimize etmeleri ve franchise adaylarına daha iyi destek sunmaları için önemlidir.
5)Marka imajının korunması: Franchise sistemi ile büyüyen markaların marka imajını korumaları gerekmektedir. Bu nedenle franchise adaylarının işletmelerinin kurulumu ve yönetimi konusunda doğru yönlendirmeler yapılmalı ve markanın standartlarına uygun şekilde hareket edilmelidir.
Franchise sisteminin ülkemize ve markalara olan faydalarından söz eder misiniz, yurt dışı ile karşılaştırdığımız zaman eksi ve artıları nelerdir?
Franchise sistemi, bir markanın iş modelini, ürünlerini, hizmetlerini ve marka kimliğini, başka bir şirketin kullanması için lisans vermesi anlamına gelir. Türkiye’de ve dünyanın birçok ülkesinde franchise sistemi, hem franchise veren markalar hem de franchise alan girişimciler için birçok fayda sağlamaktadır. Yatırımcılar için düşük risk, daha hızlı büyüme, daha az risk, operasyonel destek ve marka bilinirliği franchise sisteminin başlıca avantajlarındandır.
Yurt dışına kıyasla ülkemizde franchising başlangıç maliyetleri biraz daha yüksek maliyetlidir. Franchise sözleşmelerinde de genelde sorunlar yaşanabilmektedir. Bu noktada da, hukuki sözleşmelerinin mutlaka franchise hukuku konusunda uzman bir avukat danışmanlığı ile yapılması gerekmektedir. Derneğimizin de hukuk başta olmak üzere, danışmanlık hizmeti mevcuttur.
UFRAD olarak siz bu sisteme ne tür yenilikler getirmeyi düşünüyorsunuz, ilerleyen dönem projeleriniz neler olacak?
Markalarımızın yurt dışı açılım süreçlerine girmeden önce franchise sistemlerinin doğru ve sağlıklı zemini için UFRAD Akademi eğitimlerimizi, Youtube programlarımızı, webinarlarımızı, yuvarlak masa toplantılarımızı, seminerlerimizi, bültenlerimizi, faaliyet raporlarımızı, sektör temsilcileri ile gerçekleşen toplantılarımızı sıklıkla gerçekleştirdik ve gerçekleştirmeye devam edeceğiz.
Yerli markalarımızı yurt dışı pazarlarına açılmaları konusunda teşvik hareketleriniz nedir, yurt dışı pazarlarına açılmanın getirileri neler oluyor?
Bir ülkeyi istila etmek artık topla, tüfekle olmuyor. Markalarınızı gönderirseniz hem iktisadi hem de kültür yönünden o ülkeyi esir alıyorsunuz. Markalar bu denli önemli. Bütün pazarlarda girişimde bulunan markalarınız olmalı. Ekonomisi bağımsız olmayan bir ülkenin, tam bağımsızlığından bahsedilemez. Daha çok marka üretmek ve bu markaların uç beyleri gibi at koşturması için desteğimizi esirgememek zorundayız. Şu anda can derine düştük. Bu süreci en az hasarla atlatabilmek için tüm sektörlere görev düşüyor. Bu sürecin sonunda el birliğiyle bu markaları güçlendirirsek, tam bağımsız bir ekonomiye sahip oluruz. 500 milyar dolarlık ihracata da ulaşabiliriz. Bu konuda markalar çok önemli. Ne yaparsanız yapın, marka değilseniz işin hamallığını yapıyorsunuzdur. Dünya genelinde birçok marka, Türkiye’de üretim yaptırıyor ama o ürünler Türk markası olarak pazara sürülmüyor. Biz kendi markamız altında o ürünü pazarlarsak ülkemize girdi sağlarız. Aksi takdirde markaların istilasına uğrar, işin sadece hamallığını yaparız. Markaların uluslararası pazarlarda iş yapmalarına ön ayak olmamız lazım.
Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?
Bu yıl, Türkiye’nin en büyük fuarcılık firması TÜYAP ile “Franchise İstanbul Expo Fuarı’nı 19 – 22 Ekim 2023 tarihlerinde TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi’nde Franchise sektörünün hizmetine sunacaktır. Franchise İstanbul Expo 2023, katılımcı markaların Franchise satışlarına doğrudan etki ederken yatırımcı adaylarının karar süreçlerini de hızlandıracak seminerler, söyleşiler, konferanslar ve diğer etkinliklerle markaları ve yatırımcıları sektör hakkında güçlü bir şekilde bilgilendirecek ve yönlendirecektir. Franchise sektörünün buluşma noktası olacak bu devasa organizasyon, sistemin tüm oyuncularını tek bir çatı altında toplayacak en önemli organizasyondur. Franchise sektörünün kapsadığı bütün firmaların, Franchise İstanbul Expo 2023’de yer almaları tüm Franchise sektörüne ve tabii olarak da ülkemiz ekonomisine hissedilir katkılar sağlayacaktır.