Uncategorized

2025’te 5 yeni AVM, ekosisteme katılacak

2024 yılında Türkiye genelinde 8 yeni AVM açılırken,  yeni yılda 5 yeni AVM’nin ekosisteme katılması bekleniyor. 2025’in zorlu bir yıl olacağının öngörüldüğünü ifade eden Alışveriş Merkezleri ve Yatırımları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Şapkacı, dernek olarak gündemlerinde olacak konu başlıklarını okurlarımızla paylaştı. 

Türkiye’de AVM sektörü 2024 yılını ne kadarlık büyümeyle kapattı?

2024 yılında 8 AVM açıldı. Bu AVM’lerin bulundukları iller: Ankara, Aydın, Erzincan, İstanbul (2 adet), Malatya, Muğla ve Van. Türkiye’deki AVM’lerin sayısı 447’ye, toplam kiralanabilir alanı yaklaşık 14 milyon m2’ye ulaştı.

2024 sektör için nasıl bir yıl oldu? 2024 yılının son aylarında hissedilen daralma, sektörü nasıl etkiledi? 2025 yılı için beklentileriniz, büyüme hedefiniz nedir?  

Perakende sektörü açısından 2024’ün ilk 6 ayı iyi geçti. Haziran itibariyle daralmanın etkilerini görmeye başladık. Adet satışlarda düşüşler gözlemlenirken, perakende satış cirolarındaki artışlar da yılın ikinci yarısında enflasyon oranına yaklaştı hatta biraz üzerinde kaldı. Yaz döneminde turist sayısı artmasına rağmen satışlara aynı ölçüde yansımadı. Okul açılışıyla birlikte bir hareketlenme oldu. Ardından Kasım ayındaki kampanyalarla belirli ölçüde bir toparlanma olduysa da, geçmiş yıllara nazaran daha sınırlı kaldı. Yılbaşı alışverişleri ve sonrasında da Ocak ayı son indirimlerinin etkisini göreceğiz. Ancak Şubat ayı itibari ile tekrar bir daralma hissedilecek. Enflasyon hedeflerine yaklaşılması halinde yılın ikinci yarısından itibaren yavaş yavaş bir toparlanma bekliyoruz. Ancak 2025’te perakende ve AVM sektörleri için zorlu bir yıl olacak. 2025 yılında yaklaşık 5 AVM’nin açılmasını bekliyoruz (toplam GLA yaklaşık 162.000 m2).

Sektör kaç kişiye istihdam yaratıyor? 2025 yılında istihdam hedefi nedir? 

AVM’ler, içinde yer alan markalarla birlikte üretim, lojistik, altyapı da dahil olmak üzere birçok farklı sektörü kelebek etkisiyle beslemektedir. AVM ekosistemi içerisinde 600 bin kişiye doğrudan, 2,1 milyon kişiye dolaylı olarak istihdam sağlanmaktadır.

Büyüklüğüne göre değişmekle birlikte her AVM’de yaklaşık 1000-1500 kişiye istihdam sağlanıyor. 2025 yılında açılacak AVM’lerle birlikte sektörümüzün yarattığı istihdam da bu doğrultuda artacaktır.

2025 yılında ajandanızda en önemli konu ne olacak? Bu konuda ne gibi aksiyonlar alınması gerekli? 

AVM’lerimiz, gerek Türk markalarının yurt dışına açılmasında gerekse uluslararası markaların Türkiye pazarına girmesinde bir köprü görevi görmekte ve Türkiye’yi küresel perakende sektöründe öne çıkarmaktadır. AVM yatırımcıları, ticari gayrimenkulün tüm alanlarında yatırım yapmaktadır ve yapma potansiyeline sahiptir. 2025 yılında, yatırımcıların kendilerini güvende hissetmesini sağlayacak mevzuat düzenlemelerinin hayata geçirilmesi, dernek olarak en çok çaba harcadığımız konuların başında yer alacak. Dünyada birçok ülkede örneklerini gördüğümüz küresel uygulamaların Türkiye’ye uyarlanması ile sektörümüzün ve ülkemizin daha fazla yatırım çekmesi de mümkün olabilecektir. Bu çalışmaları, kamu otoriteleri nezdinde sonuca ulaştırmak üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

AYD, önümüzdeki dönemde de sürdürülebilirlik konusunda çalışmalarına ağırlık verecek. Gelecek nesillere sürdürülebilir bir dünya bırakmayı hedefliyor ve sektörümüz için yeni bir yol haritası çiziyoruz. AVM Enerji ve Sürdürülebilirlik Endeksi çalışmasını Akademetre iş birliği ile başlatıyoruz. Çalışmanın amacı enerji maliyetlerinin oldukça arttığı son dönemde, bu maliyetleri öncelikle ölçme, kıyaslama ve ardından nasıl iyileştirilebileceği üzerinde durmak ve konuya farkındalık getirmektir. Bu çalışmanın lansmanını 2025’in ilk çeyreğinde yapmayı planlıyoruz.