Franchise

Dünyanın vazgeçemediği lezzet kahve

Dünyanın vazgeçilmez lezzetleri arasında yer alan kahve, aynı zamanda milyarlarca dolarlık bir ekonomi olarak karşımıza çıkıyor. Son yıllarda kahve tüketimi dünyada olduğu gibi Türkiye genelinde de bir artış eğilimi gösteriyor. Bunun en büyük nedenlerinin arasında artan kahve çeşitliliğini ve 3. nesil kahve zincir mağazalarını sayabiliriz.

Kahve, birçok kişi için adeta bir tutkuyu ifade ediyor. Evlerde, kafelerde ve hemen hemen her yerde günün her saati kahve tüketimi gerçekleşiyor. Rahatlatıcı bir etkisi bulunan kahve, farklı seçenekleri ile birlikte birçok damak tadına hitap ediyor. Pişirme yöntemleri bakımından birbirinden ayrılan bu özel lezzetler, faydaları ile birlikte de pek çok kişinin tercihi haline gelmiş durumda.

Küresel ısınmadan olumsuz etkilen kahve sektöründe, önde gelen üreticiler aynı zamanda sürdürülebilir bir ekosistem yaratmak için çaba harcıyor. Dünyanın ortak içecek kültürleri arasında ilk sırada yer alan kahve, globa ölçekte 460 milyar doları bulan pazar olarak karşımıza çıkıyor. Ulusal Kahve Derneği’nin (NCA) verilerine göre 125 milyon kişi, yaklaşık 11 milyon hektarlık alanda kahve üretimi yapıyor ve yaklaşık 60 kilogramlık 166 milyon torba kahve üretiliyor.

Türkiye’de kişi başı 1,5 kilo tüketiliyor

Son yıllarda kahve tüketimi Türkiye genelinde bir artış eğilimi gösteriyor. Dünyada yılda 400 milyar, günde ise ortalama 2 milyar fincan kahve tüketilirken; dünyada emtia olarak ham petrolden sonra en fazla ticareti yapılan ikinci ürün olan kahvenin, Türkiye’de kişi başına düşen tüketim oranı ise son 10 yılda 4 kat artarak 1,5 kilograma yaklaştı. 2024 yılı başında açıklanan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre ise; 2023 yılının ilk 10 ayında kahve ürünlerinin ithalatı 362,3 milyon dolar olarak gerçekleşirken, 31. 8 milyon dolar da ihracata ulaştı.

Ortalama bir yetişkin her gün 3 bardak kahve tüketirken; uzmanlar da, yetişkinlerin günde 3-4 fincan kahve tüketmesinin sağlık açısından gerekli olduğuna işaret ediyor. Kahve tutkunlarının yeni lezzet arayışları doğrultusunda ortaya çıkan soğuk kahve de sektörün yeni yükselen değeri oldu. Türk kahvesi dünyanın en iyi lezzetleri arasında yer alırken, soğuk kahve sektörü de büyük bir ivme yakaladı.

Coffee drink. Ice latte with milk

6 kat büyüdü

Araştırmalara göre soğuk kahve pazarı geçtiğimiz yedi yılda yaklaşık altı kat büyüme elde etti. Soğuk kahve sektörünün normal kahve sektörüne göre daha hızlı büyüdüğüne dikkat çekilirken, sektörün 300 milyon TL’lik değere ulaştığı da aktarıldı. İthal edilen kahve çekirdeğinin 70 bin tona dayandığı Türkiye’de soğuk kahve tüketimine bağlı olarak pazardaki trendler değişiyor ve farklı kahve türlerine olan ilgi de her geçen gün daha da artıyor. Soğuk kahve özellikle yeni nesilden çok fazla talep görürken, kişi başı tüketimde yaşanan artışında gösterdiği üzere dünya genelinde de soğuk kahveye olan ilgi artıyor. Nielsen IQ’nun araştırmasına göre ise geçtiğimiz yıl yüzde 81 büyüyen hızlı tüketim pazarının en büyüme sergileyen kategorisi yüzde 54’le buzlu kahve oldu.