Eğlence

Lunapark makineleri üreticisi eğlence merkezleri işletmeciliği

14 yıldır eğlence sektöründe faaliyetlerini aralıksız sürdüren Funnivarium, üretimini gerçekleştirdiği lunapark makinelerini Türkiye’nin 32 şehrinde eğlence severlerin beğenisine sunuyor. Funnivarium Kurucusu ve Genel Müdürü Melih Aydın ile bir araya geldiğimiz yılın ilk sayısında Aydın, yurt içinde gerçekleştirdikleri faaliyetleri ve uluslararası pazardaki çalışmalarını okurlarımız için aktardı.

Funnivarium’u tanıyabilir miyiz, eğlence sektörüne giriş hikayenizden bahseder misiniz?

16 Ağustos 1987 Eskişehir doğumluyum. Ailem ve fabrikam Eskişehir’de. Biz yaklaşık 60 yıldır lunapark sektöründe faaliyet gösteren bir aileyiz. Eskişehir’deki lunapark faaliyetlerini hep aile şirketimiz yapmıştır ve hala devam etmektedir, ben de bu şirkette yetiştim. 16 yaşından beri aktif olarak ticari hayatın içindeyim. 2010 yılında radikal bir kararla aile şirketinden ayrılıp, kurduğum Funnivarium markasının altında iş hayatımı şekillendirmeye başladım. Kurucusu olduğum bu marka ticari faaliyetlerinde 14. yılına giriyor.

Funnivarium olarak 2023 yılı genelinde sürdürülebilirlik ve verimlilik odağında nasıl bir vizyon geliştirdiniz? 2024 yılında hangi strateji ve hedeflerle yatırımlarınızı şekillendireceksiniz?

Funnivarium 2023 yılına kadar 31 şehirde, bazı şehirlerde de 5- 6 noktada, farklı işletmelere ürettiği lunapark makinelerini hizmete sunmuş tercih edilir bir firmadır. Hatta 2023 yılı sonunda makinelerimizin hizmet ettiği Kırşehir’i de 32. şehir olarak hizmet ağına ekleyen markamız, ülkemizin her yerinde bilinmektedir.

Ama maalesef ki pandemi ile birlikle bozulan ekonomi ve alım gücünün düşmesi, işletmecilerin yatırım yapma iştahını kapattı.

Türkiye’de her alanda olduğu gibi bizim sektörümüz de zarar gördü. Bu süreçte şehir sayısını artırmakta büyük zorluk çektik.

Yaşanılan kriz, bizi daha çok uluslararası pazarda faaliyet göstermeye yöneltti. Üretim kapasitemizi artırarak, makinelerimizi ihracata yönlendirdik. Bu alanda kendimizi çok ciddi geliştirdik. Bünyemize ait Türkiye’deki işletmelerimizin yapısını koruyarak en kaliteli ve en verimli şekilde çalışmasını sağladık, aynı zamanda da ihracat tarafındaki payımızı da büyütmüş olduk.

2024 yılına da hız kesmeden giriyoruz. ATRAX Fuarı ile birlikte yeni makinelerimizi sergileyecek, müşterilerimizle tekrar bir araya gelip, iç pazarda da dış pazarda da payımızı artırmak için çalışmalarımızı gerçekleştireceğiz. Biz altyapı olarak bunu hazırız.

Açık alan lunapark konseptini AVM’lere entegre eden konseptinizle hem markanıza hem AVM’lere nasıl bir katma değer sağladınız?

Açık alan lunapark konseptini AVM’lere entegre etmemiz, hem markamıza hem de AVM’lere büyük avantajlar sağladı. Bunu başlatan öncü firmalardan biriyiz. Bu entegrasyon, AVM’leri sadece alışveriş mekanları olmaktan çıkararak müşterilere farklı bir deneyim sundu.

Bu bağlamda Funnivarium sektör içi yeniliklere hızla ayak uyduran bir markadır. 2010 yılında aile şirketinden ayrılıp, açık alan lunapark işletmeciliğindeki tecrübemizi AVM içi alanlara makine tasarlayıp üretmeye başlamamla birlikte bu alanda çok tecrübe kazandık. Aslında bu yenilikçiliğin başlangıcıydı. Şimdi her sene mutlaka piyasaya yeni bir makine sunuyoruz.

İşletmelerimiz diğer yatırımcıların yapmadığı şekilde yenileniyor, değişiyor en yeni elektronik makineler ve lunapark makineleri bizim işletmelerimizde yerini alıyor.

Sektörde tecrübeli bir isim olarak sizce eğlence sektörü ne yöne evriliyor, teknolojinin gelişimiyle birlikte klasikleşmiş eğlence ve oyun alanları anlayışı nasıl bir değişim yaşayacak?

Dünyada bu durum nasıl bir yol izliyor? Eğlence sektörünün artan platformlar ve gelişen teknoloji ile birlikte evrildiği yönü hep birlikte yıllardır izliyoruz. Bu artarak devam edecektir. Fakat Türkiye aynı hızda direkt perakende hizmet olarak müşteriye bunu sunamıyor. Çünkü yatırımlar gerçekten çok yüksek ve bizim eğlence kültürümüzde interaktiften öte, yine bilinen klasik yöntemlerle eğlenmeyi seviyor insanlarımız. Fakat elbette ki bizim yapmamız gereken şey yeni teknolojiyi salonlarımızın, eğlence merkezilerimizin, lunaparklarımızın içine dahil ederek, kaliteyi artırarak, temizlikten ödün vermemek.

Zaten Funnivarium’un kuruluş ilkeleri de bunlardır. Yıllardır aynı seviyede çizgimizi bozmadan hizmet ediyor ve bu hizmeti en iyi şekilde devam ettiriyoruz.

Tabii burada da hem yatırımcıları derinden etkileyen hem de müşterilerimizin alım gücünü düşüren ekonomik krizi ve şu an ülkemizin mevcut konjonktürünü görmezden gelemeyiz. Ben bu salonların 2024 yılında çok değişeceğini ve yeni büyük yatırımlar yapılacağını düşünmüyorum. Tabir-i caizse tam olarak elimizdekilere sahip çıkmak ve en verimli, en kaliteli şekilde bunları kullanmak durumundayız.