Kiracılar gibi AVM’ler de daha deneyimsel olmaya doğru ilerliyor. AVM’ler, perakende satışlarını rekreasyonla harmanlayarak güncelliğini koruyabilir. Bu yeniden geliştirme yavaş ama gerekli bir süreçtir. Karma kullanımlı gelişmeler, alışveriş deneyimlerinde eğlence, rahatlık ve topluluk duygusu arayan tüketicilerin gelişen taleplerini karşılayarak daha bütünsel ve sürükleyici bir deneyim sunmalıdır. AVM’ler kendilerini yeniden konumlandırdığında, trafiği artırarak ve popüler ana kiracıları koruyarak veya çekerek kiracılara kendilerini değerli hissettirecektir. Karma kullanımlı alanlar bu nedenle gayrimenkul geliştirmenin en hızlı büyüyen alanlarından biridir. Buna ‘karma kullanımlı kalkınma’ diyebiliriz.
Karma kullanımlı kalkınma’ şunlardan oluşuyor:
• Perakende satış, eğlence, ofis, konut, otel, klinik, spor merkezi, çok amaçlı salonlar veya rekreasyon gibi üç veya daha fazla önemli gelir getirici kullanım sağlamak;
• Arazi kullanımlarının entegrasyonunu, yoğunluğunu ve uyumluluğunu en optimum seviyede kullanmak;
• Kesintisiz yaya ve/veya doğrudan toplu taşıma bağlantılarına sahip, yürünebilir ve/veya kolay erişebilir bir topluluk yaratmak. Perakendeciler arasında bu gelişmelerin popülaritesi artıyor çünkü bu gelişmeler, trafiği daha uzun süre meşgul tutmayı teşvik ederek perakendecilere müşteri çekme konusunda daha fazla fırsat sunuyor. Ancak perakendeciler için büyük bir potansiyel sunmanın yanı sıra, AVM’ler için de kendilerini yeniden keşfetme fırsatı sunuyorlar. AVM’lerin giderek daha fazla gelişmesi beklenirken, karma kullanımlı gelişmeler dünya çapında büyümeye devam edecek.
İnternet, kentleşme, paylaşım ekonomisi, salgın ve iş gücü sıkıntısı, ekonomik ve siyasal kriz markaların her zamankinden daha yenilikçi olmasını gerektiren değişimlere yol açtı. Perakendeciler kapılarını açık tutmak için değişimi tek sabit olarak benimsemek zorunda kaldı. En büyük değişimlerden biri yeni mağaza formatlarının tanıtılması ve geliştirilmesi oldu. Perakendeciler ile ortak çalışma alanlarının karma kullanımlı perakende devrimini harekete geçirdiği söylenebilir. Son derece rekabetçi bir ortamda daha uzun saatler gerektiren işleri nedeniyle, önceden hazırlanmış yemek paketlerinin ve çevrimiçi alışverişin artan popülaritesinde de görülebileceği gibi pek çok profesyonelin hafta içi alışveriş yapmaya vakti yok. Bu nedenle perakendeciler bu profesyonellerle bulundukları yerde, yani işte tanışmak için harekete geçti. Ofisler ve yaşam alanları birbirine yaklaşırken, bu karışıma perakendeyi de eklemek mantıklı geliyor. Ayrıca, ICSC’nin 2022 Sektörün Durumu Raporu, karma kullanım gelişiminin dikkat edilmesi gereken temel trendlerden biri olduğunu belirtti. Başarılı karma kullanımlı binalarda kira ve mülk değeri %25’e kadar daha yüksek olabilir. AVM’lerin yeniden geliştirme konusunda topluluk odaklı bir yaklaşım benimsemesi gerekmektedir. Önce geliştirmek ve sonra yerel girdi istemek yerine, belirli bir alanda neyin eklenmesi gerektiği ve buna göre mühendisliğin geliştirilmesiyle başlanmalıdır. Mesela kapalı ticari mülkleri “yürünebilir kentsel köylere” dönüştürerek güncelleştirmeliyiz. Örneğin, daha fazla yeşil alan ihtiyacını karşılayan karma kullanımlı kampüsler geliştirmeliyiz. Bu yeni tasarımların merkezinde AVM’leri yerel mekânlara dönüştürme isteği yatıyor; bu gelişmeler bilinçli olarak bulundukları mahalleleri yansıtıyor. Karma kullanımlı perakende geliştirme projelerine yatırım yapmak, topluluk katılımını teşvik eden dinamik merkezler oluşturarak kentsel alanları canlandırabilir.