Marketing Türkiye’nin yayınladığı habere göre, 2022’de Avrupa’nın en büyük altı e-ticaret pazarı, Avrupa’daki toplam e-ticaret harcamalarının %72’sini oluşturdu. Veriler gösteriyor ki; penetrasyon oranı açısından en gelişmiş Avrupa e-ticaret pazarları olan Birleşik Krallık ve Hollanda, pandemi öncesi büyüme trendlerine geri dönerken İtalya ve İspanya gibi gelişmekte olan pazarlar hala trendin üzerinde büyüme gösteriyor. Peki, bu altı pazarda e-ticaretin büyümesi üzerinde pandeminin nasıl bir etkisi oldu? Yanıtı BE BLUE E-Ticaret Direktörü Uğur Akbıyık‘tan geliyor.
Birleşik Krallık, Almanya, Fransa, İtalya, İspanya ve Hollanda’daki e-ticaret pazarları, kıtadaki çevrimiçi harcamaların çoğunluğunu oluşturuyor (%72). Ancak bu altı pazar arasında büyük farklar var. Birleşik Krallık ve Almanya, 2022’de Avrupa’daki toplam e-ticaret harcamalarında %28’lik bir paya sahip olan en büyük pazarlar. Diğer dört pazar ise harcamaların dörtte birini oluşturuyor…
Pandeminin öncesi ve sonrası
Piyasalara ve pandeminin etkisine bakıldığında gelişmiş piyasalarda küçük artışlar görünüyor. 2015’ten 2019’a büyüme trendi devam etseydi İngiltere’nin e-ticaret penetrasyonu 2022’nin sonunda %25 seviyesinde olacaktı. Ancak gerçek rakam %27.
Pandemi öncesi eğilime göre, Alman e-ticaret pazarı 2022’nin sonunda %15’lik bir penetrasyon oranına sahip olacaktı. Gerçek rakam %17’ye geldi. Öte yandan, Hollanda da pazar pandemi öncesi trendine geri döndü. Pandeminin bir sonucu olarak ek bir büyüme görmedi.
Gelişmekte olan pazarlarda çevrimiçi penetrasyon arttı
Bu arada, gelişmekte olan e-ticaret pazarlarına sahip ülkeler en büyük göreli artışları gördü. Pandemi öncesi eğilime göre İspanyol e-ticaretinin penetrasyon oranı %9 olarak öngörülüyor. Gerçek rakam ise %12 olarak karşımıza çıkıyor. İtalya için bu rakamlar %8 ve %10.
Bu, penetrasyon oranlarının 2022’nin sonunda İspanya ve İtalya’da pandemi öncesi trendin sırasıyla 5,2 ve 3,9 yıl ilerisinde olduğu anlamına geliyor. Bu iki pazar, Avrupa’daki toplam e-ticaret harcamasının %11’ini oluşturuyor.