Öne Çıkanlar Perakende

ORGANİZE PERAKENDE NİSAN AYINDA ÇİFTE BAHAR YAŞADI

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD)’nin üyeleri arasında yaptığı ankete göre markaların adet satışları Nisan’da hem yıllık hem de aylık ölçekte arttı. Mart ayına göre Nisan’da her dört markadan üçünün adet satışlarında artış kaydedildi.

Organize perakende sektörü Nisan ayında çifte bahar yaşadı. Geçen ay hem adet satışlarını hem de cirolarını artıran markalar, tatil ve turizm sezonu öncesi moral depoladı. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), üyeleri arasında yaptığı Nisan ayı anketinin sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı. Ankete göre Mart ile kıyaslandığında Nisan’da markaların neredeyse tamamının cirosu yükseldi. Aynı dönemde her dört markadan üçünün adet satışlarında da artış kaydedildi. Anket sonuçlarını değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, organize perakende sektörü için Nisan ayının çok verimli geçtiğinin altını çizdi. Nisan performansının yaz dönemi için umut verici olduğunu anlatan Öncel, “Biz sektördeki gelişimi genel olarak adet satışları üzerinden takip ediyoruz. Adet satışlarında hem yıllık hem de aylık ölçekte artış var. Nisan 2022 ile kıyasladığımızda üye markalarımızın %75’inin adet satışlarında artış görüyoruz. Söz konusu dönemde üyelerimizin %40’ı adet satışlarını en az %20 artırdığını beyan ediyor. Adet satışlarında Mart’tan Nisan’a aylık değişimde de çarpıcı sonuçlar çıktı. Markalarımızın %77’si Mart ayına göre adet satışlarını artırdı. Her üç markamızdan birinin adet satışlarında en az %20 artış gerçekleşti.

Cirolarda ise enflasyon ve adet satışlarına paralel doğal bir artış görüyoruz. Yıllık ölçekte markalarımızın %70’i en az % 80 ciro artışı kaydetti. Marttan Nisan’a cirolarda da önemli bir artış var. Nisan’da her dört markamızdan biri Mart ayına göre %40’ın üzerinde ciro artışı gerçekleştirdi. Yerli müşterininin yoğun alışveriş trafiğine rağmen yabancıların ciroya katkısı Nisan’da da beklentimizin altında kaldı. Yabancıların ciroya katkısının Mayıs’tan itibaren artmasını bekliyoruz. Turizm ve tatil sezonunun da etkisiyle Kurban Bayramı’na kadar alışverişte canlılığın devam edeceğini öngörüyoruz.” şeklinde konuştu. Öncel, finansmana erişim konusunda zorluklar olmasına rağmen yer ve kiralama koşulları uygun noktalarda yeni mağaza yatırımının markalar için hâlâ cazibesini koruduğunu bildirdi. Uygun koşullu finansmana erişimdeki sorunların yanı sıra yüksek kira maliyetlerinin de yatırım iştahını kaçırdığını vurgulayan Öncel, “İşyeri kira artışında yıllık TÜFE ortalaması dikkate alınıyor. Nisan’da bu oran %67 düzeyindeydi. Mevcut koşullarda %67 bile çok yüksekken sözleşmesi biten mağazalarda %400’e varan kira artışı talepleriyle karşı karşıya kalabiliyoruz. Biz geçici bir süre de olsa kira artışının yıllık TÜFE ortalamasının %50-60’ı düzeyinde sınırlandırılmasını, mülk sahibinin kaybının da vergi kolaylıkları ile telafi edilmesini öneriyoruz. Önerimizin enfl asyonla mücadeleye de pozitif katkı yapacağına inanıyoruz.” dedi.