Perakende

YERLİ MÜŞTERİ MARTTA ALIŞVERİŞE DÖNDÜ

BMD üyesi markaların büyük bölümü Mart ayında hem adet satış hem de ciro olarak Şubat ayına göre çok daha verimli bir ay geçirdi. Markalar turiste satışta beklenen düzeye ulaşamazken, turist alışverişi geçen yılın aynı dönemine göre azaldı.

Organize perakende sektöründe Kahramanmaraş merkezli depremler nedeniyle Şubat ayında gerileyen cirolar, Mart ayında yeniden yükselişe geçti. Birleşmiş Markalar Derneği’ne (BMD) üye markaların %84’ünün Mart ayı cirosu Şubat’a göre artış gösterdi.

BMD Başkanı Sinan Öncel, deprem etkisiyle Şubat ayında mağazaların hem müşteri trafiğinde hem de cirolarda ortalama %20 düşüş olduğunu hatırlattı. Mart ayıyla birlikte yerli müşteri için alışverişin yeniden normale döndüğünü bildiren Öncel, şunları söyledi: “Adet satışı ve cirolarda Mart ayındaki toparlanma üyelerimiz arasında yaptığımız ankete de net bir şekilde yansıyor. Ankete katılan üyelerimizin %70’inin adet satışlarında Şubat ayına göre artış olduğu görülüyor. Aynı dönemde cirosunda artış olan üyelerimizin oranı ise yüzde %84’ü buluyor.

2022 Mart’ından 2023 Mart’ına kadarki bir yıllık değişime baktığımızda ise adet satışları ortalamada aynı kalırken, maliyete bağlı fiyat artışlarının etkisiyle cirolarda %60-80 düzeyinde artış dikkat çekiyor. Yerli müşteri alışverişe dönmekle birlikte turiste satışlar geçen yıla göre daha zayıf gidiyor. Mart ayında yabancıya yapılan adet satışlarında geçen yılın aynı dönemine göre düşüş dikkat çekiyor. Oysa turist alışverişinin perakende ciroları için büyük önemi bulunuyor. 2022’de toplam kartlı ödemelerin yaklaşık %10’nunu yabancılar yapmıştı. Her şeye rağmen önümüzdeki aylar için umutluyuz. Ülkemizde turizm sezonunun en az 2022’deki kadar canlı geçeceğini ve cirolara yabancı katkısının yine %10 düzeyine çıkacağını öngörüyoruz.”

Bayram alışverişinin cirolara % 20-25 katkı yapmasını bekliyoruz

Öncel, bayram döneminde alışverişte önemli bir canlılık beklediklerini bildirdi. Okullarda başlayan ara tatilin Ramazan Bayramı ile birleşmesinin sektör adına önemine değinen Öncel, “Önceki yılların verilerine baktığımızda Ramazan Bayramı alışverişi arife günü zirveye çıkıyor. Ramazan bayramlarında dört günlük toplam cironun yaklaşık yarısı arife günü elde ediliyor.” dedi. Öncel, bayram alışverişinin perakende cirolarına ortalamada yüzde 20-25 oranında katkı yapmasını beklediklerini sözlerine ekledi.