Kahramanmaraş merkezli depremin ardından Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) üye firmalar ve AVM’ler bölgede yaşayanların yardımına koştu. Depremin ardından gerek bölgede bulunan gerekse ülke genelindeki AVM’lerin nasıl bir yol izleyeceği de merak konusuydu. Mayıs sayımızda, AYD Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Şapkacı deprem sonrası dönemde AVM’lerin durumu hakkında açıklamada bulundu.
6 Şubat’ta meydana gelen depremin ardından Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD), üye firmalar ve AVM’ler bölgede yaşayanların yardımına ilk andan itibaren zaman kaybetmeden koştu. Ülke genelindeki AVM’lerin büyük çoğunluğu, AFAD ile koordineli bir şekilde yardım merkezi olarak faaliyet gösterdi. AVM’lerde kan bağışı stantları kuruldu. Bölgedeki uygun durumda olan AVM’ler, gece barınma ihtiyacı için kapılarını 24 saat açık tuttu. AVM yatırımcıları tarafından bölgeye çok sayıda ısıtıcı, battaniye, giysi, hijyen seti, bebek bezi, bebek maması, gıda ve su ulaştırıldı. Depremi takip eden günlerde yapılan ayni ve maddi yardımlara ek olarak bobcat, vinç, ekskavatör, forklift, kepçe, loader, jeneratör, aydınlatma kulesi, konteyner gibi teknik ekipmanlar AYD üyesi firmalar tarafından bölgeye gönderildi.
AYD Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Şapkacı ile yaptığımız söyleşide konu hakkında ve deprem sonrası dönemde AVM’ler ile ilgili açıklamada bulunan Şapkacı; “Öncelikle Kahramanmaraş ve Hatay merkezli depremlerde hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah’tan rahmet, yaralılara acil şifalar diliyorum. Bu zor günlerde, AYD olarak acıları hafifletmek için elimizden gelen tüm desteği verdik ve vermeye devam edeceğiz. Bu bağlamda, ilk aşamada deprem bölgesindeki farklı noktalarda 15 aşevi kurduk. Depremin ilk günlerinden itibaren Mart ayı sonuna kadar bu aşevlerinde günde 45 bin kişiye sıcak yemek ulaştırdık, sonrasında aşevlerini AFAD’a devrettik. Elâzığ dahil 11 ilimizde toplam 27 AVM bulunuyor. Bunlardan 20’si şu anda hizmet veriyor. Yedisinde ise küçük çaplı ve mekanik tadilatlar devam ediyor. Yurt dışından beklenen yedek parçalar gibi çeşitli nedenlerden ötürü bu AVM’lerimizin önümüzdeki aylarda yeniden açılmalarını bekliyoruz. Önümüzdeki normalleşme sürecinde de şartları uygun olan AVM’lerimiz STK’lar ile iş birliği halinde etkin şekilde çalışmaya devam edecek.” açıklamasında bulundu.
Depremin perakende sektörüne etkisi
Yaşanan büyük depremlerin perakende sektörüne etkilerine de değinen Şapkacı, şunları söyledi: “Bu süreç, çok doğal olarak bölge sakinleri başta olmak üzere tüm milletimizi moral ve motivasyon anlamında derinden etkiledi. Depremin ilk haftasında ülke genelinde ziyaretçi girişleri yaklaşık %30-35 oranında düşerken ilerleyen haftalarda bu düşüş %15-20 seviyelerine oturdu. Mart ayında ise deprem öncesine göre yaklaşık %10 oranında bir düşüş gözlemledik. Nisan ayında bayram alışverişlerinin de etkisiyle ziyaretçi sayılarında bir önceki yılın aynı dönemine göre ortalama %25 oranında bir artış söz konusu. Bu artışla birlikte deprem sonrasında yaşanan düşüş çok büyük ölçüde bertaraf edilmiştir. Ziyaretçi sayılarındaki artışlar cirolara da olumlu yönde yansımaktadır.”