Eğlence

PLAYLAND, SEKTÖRDE İLKLERİN ÖNCÜSÜ OLMAYA DEVAM EDİYOR

Playland Yönetim Kurulu Başkanı Şaban Taş ve Playland CEO’su Seydi Taş ile Ocak sayımızda gerçekleştirdiğimiz söyleşide Playland’in 2022 yılında hayata geçirdiği projeleri ve 2023 yılında hayata geçirecekleri yatırımları konuşurken, sektörün güncel sorunlarının çözümüne dair önerilerini de paylaştılar.

P layland olarak 2022 yılında nasıl bir büyüme performansı sergilediniz, yıl boyunca hayata geçirdiğiniz projelerle 2023 yılına dair hedef ve yatırım planlarınızdan bahseder misiniz?

Seydi Taş: Genel anlamda eğlence sektörü için çok iyi olmamakla birlikte kötü de geçmedi. Pandemi sonrası insanların eğlence merkezlerine ilgi göstermesi, yatırım maliyetlerimizi karşılayabilir hale getirdi. Eğlence sektöründe var olan oyun grupları, teknolojinin gelişimiyle yavaş yavaş demode olacak gibi görünüyor. Eğlence sektöründe de beklentiler değişiyor, bunu en çok da 6 yaş üstünde gözlemliyoruz. 6 yaş üstündeki çocukların artık normal eğlence modellerinden sıkıldığını hissetmeye başladık. Bu yaş grubu teknolojiyle daha iç içe olduğu için çok farklı oyunlara ulaşıyor ve orada birçok farklı deneyimi yaşadıktan sonra oyun parkına gittiğinde aynı heyecanı bulamıyor. Bu doğrultuda ne yapılabilir diye düşünerek, kendi içimizde AR-GE çalışmalarımıza önem verdik. Daha hareketli oyun grupları oluşması gerektiği kararına vardık, bununla ilgili çalışmalarımız mevcut. Bu doğrultuda yakın zamanda birçok şubemizi revize etmemiz gerektiği kanaatine vardık. Bu yıl içerisinde yaklaşık 10 şubemizi revize etmeyi planlıyoruz. 2 tane büyük şube açılışımız oldu. Emaar’da 4.000 m2 alanda çok farklı bir konseptte her yaş grubunun eğlenebileceği bir proje geliştirdik. Türkiye’de olmayan bazı ilkleri bu projeye koyduk. 2023 için sadece Türkiye’de şu an imzalanmış 4 tane projemiz var, 5 tane de görüşmesi devam eden proje var. Ama biraz daha yavaş hareket ediyoruz, gireceğimiz yer ile ilgili araştırmalar yapıyoruz ve şartları optimize hale gelmeyen AVM’lerde yatırım yapmayı düşünmüyoruz. Playland Mobil uygulamamız Temmuz ayında hayata geçti. 2023’te mobil uygulamamızın daha yoğun kullanılması için bazı girişimlerde bulunacağız. Eskiden müşterilerimiz Playland Kartı alıyordu, artık buna gerek kalmadı. Oyun oynamak istediğiniz makine üzerindeki QR kodu mobil uygulamaya okuttuğunuz anda oyuna başlayabiliyorsunuz. Oynadıkça jeton kazandıran bir sistemi entegre ettiğimiz uygulamamızda, biriken jetonlarınızı sonraki oyunlarda kullanabiliyor; oynadıkça kazanıyor, kazandıkça oynayabiliyorsunuz. Ayrıca ilerleyen zamanlarda ziyaretçilerimizi uygulama üzerinden pek çok fırsat ve sürpriz de bekliyor. Türkiye’de olmayan bazı konseptler geliştiriyoruz, bu yıl içinde Power Jump konseptinde 3 tane daha trambolin park projemiz var, artık bu tarz projelere yöneleceğiz. Bursa’da da bizleri de heyecanlandıran farklı bir projeye imza atacağız. Oyun alanlarımızda 0-3 yaş arası anne-çocuk beraber eğlenecekleri entegre alanları üzerine de çalışmalarımız var.

Eğlence sektörü AVM’lerde en büyük metrekarelere sahip alanlardan biri, son dönemde ortak alan giderleri ve artan enerji maliyetleri konusunda sektör temsilcisi olarak görüşleriniz nelerdir?

Şaban Taş: Eğlence sektörünün gündemindeki en önemli sorun ortak alan giderleri ve enerji maliyetleri. Geçmişte AVM’lerde genellikle eğlence alanları büyük olsun, aileleri cezbetsin diye eğlence sektörüne büyük metrekareleri veriyorlardı. Şimdi işletme maliyetleri ve ortak giderleri eşit payla metrekareye vurup da bize yansıtmaya kalktıklarında, sektörün bu şekilde sürdürülebilmesi imkansız görünüyor. Böyle bir şansımız yok. AVM’lerde büyük metrekarelerin ortak giderleri sabitleniyor, fakat metrekaremiz büyüdüğü zaman ciromuz da aynı doğrultuda büyüyor gibi bir durum maalesef söz konusu olmuyor. Enerji maliyetimiz geçmişte %2’lerdeydi, şu an %8’lere çıktı. Hatta bazı lokasyonlarımızda sadece elektrik faturası bazı mağazalarımızın cirolarına eş değer oldu. Bunu karşılamamız mümkün değil. Seydi Taş: Operasyon maliyeti gerçekten çok yükseldi. Önceden en ağır yükümüz kiraydı, şu an ise operasyon maliyeti, personel maliyeti ve kira maliyetleri neredeyse eşit hale geldi. Bu durumda gider kaleminde çok ciddi bir yükseliş yaşadık. Şaban Taş: AVM’lerin eğlence sektörünü bir nevi hizmet sektörü gibi görmesi lazım. İnsan yönlendirme AVM’ye insan çekme faktörü olarak görülmeli. Eğlence sektörüne ticari bir sektör gibi bakılırsa, çocuklar var olduğu sürece bu hiçbir zaman ölmez ama bu sistemde küçülmeye mahkûm olur.

Orta alanlarda yer alan eğlence alanları sizin gibi büyük yatırımcıları nasıl etkiliyor?

Şaban Taş: Bu konu bizler gibi büyük metrekareli yatırımcıların kanayan yarası. Çok ciddi yatırımlarla büyük metrekareli alanlar yaratıp o alanlar yatırımcı nezdinde kendini amorti etmeden orta alanlardaki bu eğlence alanları nedeniyle zarara uğruyoruz. Bir AVM’de iki tane farklı sinema olmayacağı gibi iki tane eğlence alanı da olmamalı. Yatırım desteği sağlamayan AVM’lerde büyük metrekareli yatırımlar düşünmüyoruz. Seydi Taş: AVM’ler bu şekilde devam ederse büyük eğlence merkezi yapacak yatırımcı bulamazlar. Sektörümüzdeki herkes bu konudan muzdarip. Bu konuda bir hamle yapmaları gerektiğini düşünüyorum.

Türkiye’yi global pazarda temsil eden bir marka olarak, günümüzde yurt dışı yatırımlarınız hangi aşamada?

Seydi Taş: Yurt dışında prosedürler çok ve sistemli bir mekanizma olduğu için işler yavaş yürüyor. Ama bu yıl içerisinde Almanya’da yaklaşık 4 yeni mağaza projemizin hayata geçeceğini öngörüyorum. Söz konusu 4 yeni şubenin ardından Almanya’da, her yıl yaklaşık 10 yeni eğlence merkezi açmayı düşünüyoruz. Bu yıl içerisinde yurt dışına daha çok yoğunlaşacağız, diğer ülkeler için de yakın zamanda harekete geçeceğiz.

Türkiye’nin dört bir yanındaki miniklere dokunma amacıyla yürüttüğünüz Eğlence Tırı projenizle geçtiğimiz yıl kaç yüreğe dokundunuz, projeniz bu yıl da devam edecek mi ya da farklı sosyal sorumluluk projeleriyle yine sektöre öncülük edecek misiniz?

Seydi Taş: Sosyal sorumluluk projelerimizden hiç vazgeçmeyeceğiz. 2022’de 30 ilçede 30 bin çocuk hedefi yle yola çıkmıştık, 30 ilçede 300 bin çocuğa ulaştık. Türkiye’de gidilmedik ilçe bırakmayana kadar, her sene tekrarlayarak eğlenceye ulaşamayan tüm çocuklara ulaşmış olacağız. Bu yıl da Eğlence Tırımız Nisan ayında harekete geçecek ve Haziran’a kadar sürecek. Projemizle ilgili çok güzel geri dönüşler aldık. Bizzat kendim de gittim, orada eğlenceyle daha önce buluşma fırsatı yakayalamamış çocukların yüzündeki o tebessüm çok başka bir şey, dünyanın tüm zenginliklerine değer. Playland var olduğu sürece, bu projemizi her sene tekrarlayacağız.

Sizce Türkiye eğlence sektörü global pazardaki sektör temsilcileriyle rekabet edebilecek güce sahip mi, genel olarak Türk eğlence sektörünün 2022 yılını nasıl yorumluyorsunuz?

Seydi Taş: Global pazarda rekabet edebilecek durumdayız, hatta yurt dışındaki eğlence konseptlerinden de ilerdeyiz. Birçok ülke ziyaretimde eğlence merkezlerinde gözlemlediğim kadarıyla, bizim Türkiye’de yaptığımız eğlence konseptleri hem dizayn hem konsept olarak ilerde diyebilirim. Bu konuda Türkiye olarak iddialı bir ülkeyiz. Bizim konseptlerimizin yurt dışında olmamasından dolayı da mutluyuz, biz gittiğimiz zaman global pazarlarda ilgi çekeceğimizi ve misafi r kitlesi oluşturacağımıza da inanıyorum. Araştırmalarımız sonucunda her kitlede donelerimiz olduğu ve farklı konseptler geliştirdiğimiz için bu konuda iyiyiz diye düşünüyorum.