JLL Türkiye Yeniden Kiralama Proje Koordinatörü Onur Kıratlılar Ocak sayımıza konuk oldu. Kıratlılar; yeni yılda değişen alışkanlıklarla birlikte AVM’lerin dalgalanmalı piyasa şartlarını göz önünde bulundurarak, uzun vadeli-opsiyonlu planlarının mevcut olması ve daha katmanlı bir finansal yapıyı benimsemeleri gerektiğinin altını çizdi.
Son yıllarda yaşanan gelişmeler sonucu AVM sektöründe bunun yansımaları görülmekte. Türkiye’de bulunan AVM’lere bakıldığında sektörün geleceği konusunda öngörüleriniz nedir?
Pandemi sürecinin sona ermesiyle birlikte daha çok dijitale doğru evrilen tüketici davranışları yine fi ziksel ziyaretlerin gerçekleştiği eski düzene dönmeye başladı. Tüketicilerin geçtiğimiz dönemde yaşadığı kısıtlanma hissi ve sosyalleşme arzusu, sürecin sona ermesiyle birlikte offl ine alışveriş seçeneğini de beraberinde getirdi. Dolayısıyla sayılarda gözle görülür ve sektörü sevindiren bir artış söz konusu. Tüketicilerin birden çok ihtiyacına cevap veren, tüm aile fertlerinin aynı anda vakit geçirebileceği bir yapıyı bünyesinde barındıran AVM’ler bu konuda elbette öne çıkıyorlar. İnovatif bakış açısıyla öne çıkan, sürdürülebilirlik konusuna önem veren alışveriş merkezlerimiz önümdeki dönemde de çok daha verimli bir sürece gireceklerdir.
Hızla değişen dünya ve tüketici alışkanlıkları sonucunda geleceğin AVM’lerinde pazarlama ne yönde olmalı, fi nansman modelleri nasıl belirlenmeli?
Dijitalleşen dünyada online alışveriş de pazarda önemli bir paya sahip olmaya başladı. Ancak hala geleneksel sistemi benimseyen ziyaretçilerimiz çoğunlukta. Zamanın çok kıymetli olduğu günümüzde kullanıcıları kısıtlamayan, daha fazla seçeneği bir arada barındıran alışveriş deneyimleri tercih ediliyor. Örneğin; satın alınan bir ürünün mağazadan teslim alınması, akıllı ve teknolojik mağazaların sayılarının artması gerekiyor. Tüm bu seçeneklerin öne çıkarılması, ziyaretçilerin tercihlerini büyük ölçüde etkileyecektir. Marka odaklı kurumsal pazarlamaya daha fazla önem verilmeli, içinde bulunduğumuz dalgalanmalı piyasa şartları göz önünde bulundurularak uzun vadeli ve opsiyonlu planların mevcut olması gerekmektedir. Bunun yanında AVM’ler sürdürülebilirlik projelerine önem vermeli ve daha katmanlı bir fi nansal yapıyı benimsemelidir.
Küresel sürdürülebilirlik trendlerine sizce ülkemizde bulunan AVM’ler hazır mı ya da ne yönde hazırlanmalılar?
JLL Türkiye olarak toplumsal ve küresel sorunlar hakkında farkındalık yaratmak, çözüm önerileri sunmak her daim odağımızda olan bir konu. Bu konuda da yönetimini yaptığımız alışveriş merkezleri, perakende markaları ve bazen de resmi kurumlarla projeler geliştirmeye devam ediyoruz. Kendi yönetim ve işletimini yaptığımız AVM’ler için rahatlıkla söyleyebiliriz ki, hem projeler üretmek hem de geliştirilen projelerin hayata geçirilmesi noktasında tüm paydaşlarımıza desteğimiz tam. Özellikle son dönemde sıklıkla karşımıza çıkan renovasyon süreçlerinde AVM’lerimiz daha sürdürülebilir tesisler ve sıfır karbon ayak izi için ciddi çalışmalar gerçekleştirdiler.