Öne Çıkanlar Perakende

HAZIR GİYİM VE TEKSTİL SEKTÖRLERİNİN TÜRKİYE İÇİN HAYATİ ÖNEMİ BULUNUYOR

Ticaret Bakanı Ömer Bolat; “IFCO’ya bakanlık olarak hem tanıtım hem yüzde 50 katılım hem de alım heyetleri desteği veriyoruz. 26 ülkeden 94 alım heyetini katılımcılarla görüşmek üzere Türkiye’ye getirdik. Desteğimiz bundan sonra da artararak devam edecek. TİM ve İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe: Orta vadede hazır giyimde 40, tekstilde 20 olmak üzere 60 milyar dolarlık ihracat hedefliyoruz. Üretimde marka kimliğimizle, tasarım gücümüzle, yetişmiş insan kaynağımızla, markalarımızla, bu potansiyele sahibiz.”

Kısa sürede elde ettiği başarıyla Türk moda endüstrisinin küresel ölçekteki prestij organizasyonları arasına giren ve alanında Avrupa’nın en büyüğü olan İstanbul Hazır Giyim ve Moda Fuarı’nın (IFCO) dördüncüsü, Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın da katıldığı törenle açıldı.

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon ihracatçıları Birliği (İHKİB) tarafından düzenlenen fuar için Wallmart ile Inditex’in de aralarında bulunduğu onlarca alım grubu ve beş kıtadan binlerce seçkin alıcı İstanbul’a geldi.

Ticaret Bakanı Ömer Bolat, açılış töreninde yaptığı konuşmada, hazır giyim ve tekstil sektörlerinin Türkiye için hayati öneme sahip olduğunu vurguladı. Avrupanın en büyük hazır giyim ve moda fuarını desteklemekten büyük memnuniyet duyduklarını ifade eden Bolat, şöyle devam etti:

“IFCO’ya bakanlık olarak hem tanıtım hem yüzde 50 katılım hem de alım heyetleri desteği veriyoruz. Buraya 30 bin ziyaretçi bekleniyor. 26 ülkeden 94 alım heyetini katılımcılarla görüşmek üzere Türkiye’ye getirdik. Bundan sonra da desteğimizi artırarak devam ettireceğiz. Biz daima bu sektörün, bütün üretimin ve yatırımın yanında yer alacağız. İşçimizin, esnafımızın, çiftçimizin, emeklimizin, tacirimizin yanında olduğumuz gibi ihracatçılarımızın, sanayicilerimizin de 7 gün, 24 saat yanında yer alacağız. Onlar için, ülke ekonomisini güçlendirmek için çalışmaya devam edeceğiz.”

2024 bütçesinde ihracat desteklerinin artması için çalışacağız

2028 için 400 milyar dolar mal, 200 milyar dolar hizmet ikracatı hedefini hatırlatan Bakan Bolat, sözlerini şöyle sürdürdü:

“2028 vizyonumuzu adım adım gerçekleştirmek için çalışıyoruz. Göreve başladıktan sonra ilk icraatlarımızdan biri olarak Eximbank’ın sermayesinini yüzde 40 artırdık. Bu sayede ihracatçımız için ekstra 70 milyar liralık kredi hacmi getirdik. Bunun yanında Merkez Bankamız iç taleple alakalı olarak enflasyonla mücadele çerçevesinde talebi baskılayan kredi hacimlerini geri çekmeye çalışan politika izlerken ihracatçılara reeskont kredilerini 5 kat arttırdı. Günlük limiti 300 milyon liradan 1,5 milyar liraya çıkardı. İnşallah biz de bakanlık olarak ihracat desteklerimizi sonuna kadar sizlerin istifadesine sunacağız.”

Kurun geldiği seviye ihracatçımıza kısmen nefes aldırdı

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe de, konuşmasında Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarma hedefiyle yola devam ettiklerini hatırlattı. 2028 vizyonunun bu yolculukta ilk büyük sınav olacağını vurgulayan Gültepe, şöyle devam etti:

“2028’de 400 milyar dolarlık mal, 200 milyar dolarlık hizmet ihracatı için 27 sektörümüz, 115 bini aşan ihracatçımız ve 61 ihracatçı birliğimizle gece gündüz demeden çalışıyoruz. İki hafta önce Bakan Yardımcımız Sayın Vokan Ağar’ın yanı sıra bürokratlarımızın ve birlik başkanlarımızın katılımıyla ‘2028 İhracat Tanıtım ve Vizyon Toplantımızı’yaptık.Birliklerimiz kasım ayına kadar projelerini hazırlayıp bakanlığımıza takdim edecekler. İşimizin kolay olmadığını biliyorum. 2021 ve 2022’de sakin sularda çok mesafe kat ettik. Ancak bu yıl fırtınalı okyanusta dalgalara karşı yol almaya çalışıyoruz. Yaklaşık bir yıldır küresel pazarlarda talep yavaş seyrediyor. İlk beş ayda enflasyona ve yüksek maliyetlere rağmen kurun yatay seyri rekabetçiliğimize zarar verdi. Yedi ayı 143,4 milyar dolar ihracatla kapattık. Geçen yıla göre hemen hemen başa baş noktadayız. Kurun geldiği seviye ve finansmana erişim konusundaki yeni düzenlemeler, ihracatçımıza kısmen nefes aldırdı. Bu düzenlemelerin pozitif yansımalarını önümüzdeki aylarda görmeye başlayacağız. Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100’üncü yıldönümünde inşallah mal ihracatında 265, hizmet ihracatında 120 milyar dolarlık hedefimizi yakalayacağız.”

Hazır giyim ve tekstil en kritik sektörlerimiz arasında yer alıyor

Hazır giyim ve tekstilin, katma değerli üretimi, istihdama ve ihracata katkısı ile en kritik sektörler arasında yer aldığına dikkat çeken Gültepe, iki sektörün toplamda 32 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdiğini bildirdi. Orta vadede hazır giyimde 40, tekstilde 20 olmak üzere 60 milyar dolarlık ihracat hedeflediklerini belirten Gültepe, “Üretimde marka kimliğimizle, tasarım gücümüzle, yetişmiş insan kaynağımızla, markalarımızla, bu potansiyele sahibiz. Yüksek katma değer yaratma ve markalaşma yönünde atılacak her türlü adım, ihracatımıza pozitif yansıyacak. Fuar katılımları, ticaret ve alım heyetleri organizasyonlarıyla pazar çeşitliliğimizi artırmanın yollarını arıyoruz” diye konuştu.  

IFCO’da yeni iş birliklerine imza atacağız

İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan da konuşmasında İstanbul’u moda merkezi Anadolu’yu üretim üssü yapmayı hedeflediklerini hatırlattı. IFCO’nun bu hedefin en önemli kilometre taşı olduğunu vurgulayan Paşahan, şunları söyledi:

“İlk üçünde olduğu gibi yine çok iddialı hazırlandığımız IFCO ile tüm ürün gruplarını tek çatı altında buluşturduk. Kadın, erkek ve çocuk giyimden, denim ve spor giyime, abiye, gelinlik, damatlıktan, iç giyim ve çoraba, deri ve kürk konfeksiyondan ayakkabıya kadar tüm ürün gruplarında 400’ün üzerinde seçkin firmamız fuarımıza katılım gösterdi. 100’ü aşkın ülkeden binlerce alıcıyı ağırlamaktan mutlu ve guruluyuz. ABD, Almanya ve İngiltere başta olmak üzere hedef ve uzak ülkelerden alım heyetleri ile katılımcı firmalarımız ikili iş görüşmeleri yaparak, yeni iş birliklerine imza atacaklar. Bu iş birliklerinin ihracatımıza olumlu yansımalarını önümüzdeki aylardan itibaren hep birlikte göreceğiz.”

İHKİB IFCO ile sektörü diri tutuyor

İstanbul Ticaret Odası Başkanı Şekip Avdagiç de konuşmasında hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün rekabetçiliğini koruyabilmesi için markalaşmadan, tasarımdan, katma değerli üretim ve donanımlı insan gücünden taviz vermemesi gerektiğini vurguladı.  Avdagiç, “İHKİB, her yıl iki kez düzenlediği IFCO ile sektörü diri tutuyor. Çeşitli alanlarda oluşabilecek tereddütleri anında tespit ederek ortadan kaldırılması için öncülük yapıyor. Bu nedenle yakın takipçisi olduğum IFCO’nun sağladığı sinerjinin hiç azalmadan devam ettiğini görmekten mutluluk duyuyorum” dedi.