TÜRKİYE VE DÜNYADAN FİNTECH & E-TİCARET VERİLERİ

Online ödeme alan işletmelerin, tüm ödeme süreçlerini tek merkezden yönetebilmelerini sağlayan one-stop shop ödeme geçidi Craftgate, 2022 yılı boyunca Türkiye ve dünyada yayınlanmış araştırma sonuçlarını derledi.

Önde gelen araştırma ve danışmanlık şirketlerin raporlarında yer alan verilerde; fintech ve e-ticaret ekosistemlerine dair analizler şu şekilde:

Yurt dışı araştırmalarına yansıyan fintech verileri

  • Küresel fintech pazarının, 2027 yılına kadar %12,9’luk büyüme oranı ile genişleyerek 225,1 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
  • 2022 yılında online ödeme sistemleri, toplam küresel pazarın %94’ünü oluşturuyor.
  • Fintech yatırımları kapsamında öne çıkan ülkeler ABD, İngiltere, Çin, Almanya ve Hindistan olurken; 2022 yılında ABD’nin küresel fintech yatırım pazarındaki payı %76’ya ulaştı.
  • 2022’nin ilk çeyreğindeki küresel fintech yatırım anlaşmalarının toplam sayısı, 2021’in ilk çeyreğine göre %20 artarak 1.482’e yükseldi.
  • Dünya genelinde, ödeme sistemleri alanındaki yatırım tutarının, 2022’nin ilk yarısında 43,6 milyar doları bulduğu tespit edildi.
  • Yatırım tutarları bakımından, 2021 yılına göre tüm fintech segmentlerinde düşüş yaşandı. Ödeme sektörü, yatırım tutarları bakımından liderliği korurken; bankacılık, leasing ve insurtech alanları ise ödeme sektörünü takip etti.
  • Küresel fintech piyasasının 2022 yılı sonunda 25.839 milyar doları aşması bekleniyor.
  • Bankaların 2023 yılına kadar daha fazla yapay zeka çözümlerinden yararlanacağı ve chatbot’lar yardımıyla 7,3 milyar dolar tutarında tasarruf edeceğini tahmin ediyor.
  • 2022’nin 2. çeyreğinde toplam 1.200’ün üzerinde risk sermayesi anlaşması yapıldı.
  • 2021 yılından ve 2022’nin 2. çeyreğine kadar, en fazla fintech fonuna sahip ülke ABD oldu ve çeyreğin sonunda küresel anlaşmaların %38’i ABD’de gerçekleşti.
  • 2022’nin 2. çeyreğinde, fintech yatırımlarının %24’ü Asya’ya yöneldi ve böylece Asya, ABD’nin ardından en büyük ikinci oldu.
  • Fintech yatırımları 2022’nin ikinci çeyreğinde son iki yılın en düşük seviyesine ulaştı.
  • 2022’de Y kuşağının %97’sinin mobil bankacılık kullandığı tespit edildi.
  • Globalde 4,4 milyar tüketicinin, 2023 yılına kadar en az bir dijital e-cüzdanla alışveriş yapacağı ve bu rakamın, dünya genelindeki e-ticaret ödemelerinin %52’sini oluşturacağı tahmin ediliyor.
  • “Şimdi al sonra öde” konsepti, 2021 yılında global işlemlerin %9’unu oluştururken; bu “Şimdi al sonra öde” konseptinin 2026’ya kadar tüm küresel e-ticaret işlemlerinin %24’ünde tercih edilmesi bekleniyor.
  • Küresel fintech şirketlerinin yaklaşık %90’ı yapay zeka ve makine öğrenimine dayalı olarak çalışıyor.

Global FinTech Marketplace Report, CB Insights, Pulse of Fintech H1 2022 – KPMG, Dealroom.co & ABN-AMRO Ventures Report, ReportLinker, Juniper Research, CB Insights, Insider Intelligence, Global Payments, Cambridge Üniversitesi rapor ve incelemelerinden alınan verilerle hazırlanmıştır.

Türkiye’den fintech verileri

  • 2022’nin ilk yarısında, 1.44  trilyon TL kartlı ödeme gerçekleşti. Kredi kartları, banka kartları ve ön ödemeli kartlar ile yapılan toplam ödeme tutarı bir önceki yılın aynı dönemine göre %103 artarak 1,44 trilyon TL oldu.
  • 2022’nin ilk yarısında, internetten kartlı ödemelerde, 2021’in ilk altı ayı ile kıyasla %113 oranında büyüme gerçekleşti.
  • Türkiye’de, 2022’nin ilk yarısında; kredi kartı sayısı 95,3 milyon adede, banka kartı sayısı 164,6 milyon adede ulaştı. Ön ödemeli kart sayısı ise 66 milyon olarak tespit edildi. Böylece, Türkiye’deki toplam kart sayısı geçen 2021’in Eylül ayına göre %16 artarak 325 milyon 900 bin oldu.
  • Ekim 2022’de kartlarla yapılan ödemeler 2021’in aynı dönemine göre %129 artarak 377,4 milyar TL’ye ulaştı.
  • 2022 Temmuz ve Eylül ayları arasında yapılan araştırmaya göre, Türkiye’de aktif olarak dijital bankacılık kullanan kişi sayısı 91 milyona ulaştı. Bu sayının %66’sı erkek; yaklaşık %34’ü ise kadın müşterilerden oluşuyor.

BKM 2022 İlk Altı Ay Verileri, BKM – Ekim 2022 Verileri, BKM Kart Sayıları, TBB – Dijital, İnternet ve Mobil Bankacılık İstatistikleri Raporu’ndan alınan verilerle hazırlanmıştır.

E-ticaret sektöründeki küresel araştırma sonuçları

  • 2021’de perakende e-ticaret satışları dünya çapında tahmini 4,9 trilyon dolar civarındaydı. 2025 yılına kadar bu rakamın yaklaşık 7,4 trilyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
  • Araştırmalara göre; 2022 yılında dünya çapında 24 milyon e-ticaret sitesi bulunuyor.
  • Yalnızca ABD’de, 2022’nin ikinci çeyreği için perakende e-ticaret satışları yaklaşık 257 milyar dolara ulaştı. Bu, bir önceki çeyreğe göre %2,7’lik bir artış demek oluyor.
  • 2025 yılına kadar Avrupa’nın yaklaşık 564 milyon e-ticaret kullanıcısına sahip olacağı tahmin ediliyor.
  • Dünya çapında online perakende satışların 2025 yılına kadar 7 trilyon doları aşması bekleniyor.
  • Tüketicilerin yaklaşık %39’u mobil cihazlarından günlük veya haftalık, %23’ü ise günlük olarak telefonlarından alışveriş yaptığını söylüyor.

Statista, eCommerce statistics for 2023, US. Department of Commerce, Insider Intelligence ve Global Payments tarafından açıklanan veriler uyarınca hazırlanmıştır.

Türkiye’deki araştırmalara göre e-ticaret verileri

  • Türkiye’de; 2022 yılının ilk yarısındaki e-ticaret hacmi %116’lık artışla 348 milyar TL’ye yükseldi. Toplam sipariş adedi ise %38 artış ile 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adede yükseldi.
  • 2022 yılı ilk altı ayında perakende e-ticaret hacmi 233 milyar TL olarak gerçekleşti.
  • 2021 yılı ilk altı ayında e-ticaretin genel ticarete oranı %17,6 iken bu oran geçen yılın aynı dönemine göre %5 artarak %18,5 olarak gerçekleşti.                
  • 2022 yılı ilk altı ayında e-ticaret hacminin %32’sini 113 milyar TL ile Havale/EFT ve diğer ödemeler oluştururken, %66’sı 228 milyar TL ile kartlı işlemler oluşturdu. Ödemelerin %2’si 7.7 milyar TL ile kapıda ödeme şeklinde gerçekleşti.
  • Sektör bazında e-ticaret hacmini 2022’nin ilk yarısında; beyaz eşya ve küçük ev aletleri yaklaşık 43,7 milyar TL, havayolları 30,4 milyar TL, giyim, ayakkabı ve aksesuar 24,6 milyar TL, elektronik sektörü ise 20,3 milyar TL ile tamamladı.
  • 2022 yılının ilk yarısındaki e-ticaret harcamalarının %86’sı peşin ödeme şeklinde gerçekleşirken; %14’ü ise taksitli ödeme ile gerçekleşti.

ETBIS tarafından açıklanan verilere göre hazırlanmıştır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir