OYUN ALANLARI BÜYÜDÜKÇE EĞLENCE DE BÜYÜYOR

Türkiye’de Avrupa standartlarına uygun üretim yapan ve Avrupa ülkelerine ihracat gerçekleştiren iç mekân oyun parkı üreticisi konumunda olan Efes Play’in sahibi Kaan Ülker’le birlikte pandemi sonrası tekrar ivmelenen eğlence ve oyun sektörünü konuştuk.

Efes Play’i tanıyabilir miyiz, hizmetlerinizden okuyucularımıza bahseder misiniz?

Efes Play olarak 23 yılı aşkın sektör tecrübesi ile çocuk ve yetişkinlere yönelik oyun ve aktivite alanları tasarlayan, üreten, montaj ve satış sonrası servis veren alanında lider bir fi rmayız. Bununla birlikte işletmecilik üzerine de yeni girişimlerde bulunmaya başladık. Farklı konseptler ile işletmecilik yapmayı hedefl iyoruz. İmalat sektörüne reklam balonları, şişme oyun parkları ile başlayan Efes Play; günümüze kadar iç mekân oyun parkları, ninja parkurlar, trambolin parklar, macera parkurları, tırmanma duvarları ve sektöre yönelik daha pek çok farklı ürünü üretiyor. Firmamız ürün üretimi ile başladığı hikayesine anahtar teslim oyun ve aktivite alanları kurarak, müşterilerinin tüm ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde devam ediyor.

48 ülkeye oyun parkı ihracatı yapıyorsunuz. İlerleyen zamanlardaki yeni yurt dışı yatırımlarınızdan söz eder misiniz?

50’nin üzerinde ülkeye ürün satışı gerçekleştirdik. Girmediğimiz çok fazla pazar ve ülke var. Bu konuda her yıl daha fazla fuara katılarak, global sosyal medya ve reklam ağlarını kullanarak, yapılan işlerimizi referans göstererek ve farklı ülkelerde temsilciliklerimizi oluşturarak yolumuza devam ediyoruz. Yeni bir pazara girmek kolay bir iş değil. Uzun zaman ve yatırım gerekiyor. Son olarak Amerika Birleşik Devletleri ve Kuzey Afrika’ da 2 yeni girişimimiz var. Amerika’da satış üzerine çalışıyoruz. Kuzey Afrika’da yeni bir üretim tesisi kurmak için çok yol aldık. 2023 yılı ortasına kadar bu girişimlerimizin meyvelerini almayı hedefl iyoruz. Umuyoruz ki yılın sonunda ihracat gücümüz, şu ankinin kat kat üzerine çıkacak.

Oyun parklarınızı oluştururken dikkat ettiğiniz hususlar nelerdir?

Çocukların güvenliği için aldığınız önlemleri anlatır mısınız? Dikkat etmemiz gereken tüm hususlar aslında satış yaptığımız ülkenin tabi olduğu standartlarda belirtiliyor.

Biz de bu standartların tümüne uygun üretim ve montaj gerçekleştiriyoruz. Söylediğim güvenlik için geçerli ancak malzeme kalitesi ve işçilik de yaptığımız işin kalitesini ortaya koyuyor. Sektörde kabul gören en üst kalitedeki malzeme ve yan ürünleri kullanıyoruz. Dolayısıyla standartlara özen göstermeye çalışıyoruz. Bu da bizi, bizimle aynı işi yapan diğer fi rmalardan farklı kılıyor.

Teknolojinin de gelişmesi ile birlikte oyun konseptlerinizde ne tür değişiklikler planlıyorsunuz?

Oyun parkları ve aktivite alanlarında ürettiğimiz ürün grupları daha çok bedensel faaliyetlerin olduğu ürünler. Kişiler veya ebeveynler, konsol ve masa oyunlarının dışında bir aktivite arayışındayken ürünlerimizi tercih ediyorlar. Günümüzde teknoloji ve internet her yerde ve her alanda kullanılıyor. Biz de projelerimize teknolojik ürünleri entegre ederek hem vücut hareketlerini artıran hem de interaktif bir ortam yaratan eğlenceli ürünleri tercih etmeye başladık.

Tasarımlarınızı yaparken konseptlerinizi neye göre belirliyorsunuz? Çocukların yanı sıra yetişkinler için fi kir ve çalışmalarınız var mı?

Tasarımlarımızı yaparken iki şekilde ilerliyoruz. Birincisi, müşterimiz oyun alanının konseptini belirlemiş ya da belirlenmiş projenin devamını istiyorsa o çizgilerde çalışıyoruz. İkincisinde, tasarım ekibimiz ve müşterimiz birlikte ortak çalışma yürüterek ilerliyor. Son yıllarda yetişkinlere yönelik oyun ve aktivite alanları çok hızlı yayılıyor. Örneğin trambolin parklar her yaştan insan için cazibe merkezi oldu. Bu tür ürünlerin ve projelerin gelişmesi yatırımcılara avantaj sağladı. Daha farklı yaşta insanlara hizmet verebildikleri için cirolarında da bu farkı hissetmeye başladılar. Artık her yatırımcı, oyun parkının yanında yetişkinlere yönelik alan da ilave ediyor ve oyun alanlarının metrekarelerini büyütüyor. Bu tüm dünyada böyle.

Eğlence sektöründe misafi rlerinizin karşısına alışılmışın dışında hangi hizmetlerinizle çıkıyorsunuz?

Özellikle ülkemizde yatırımcılar özel hizmet, fi kir ve ürünler geliştirilmesi beklentisi içinde. Her yıl sektörümüzle ilgili birçok fuar yapılıyor. Hemen hepsine katılımcı veya ziyaretçi olarak katılıp takip etmeye çalışıyoruz. Ancak 2-3 yeni fi kir veya hizmetle karşılaşıyoruz. Biz de kendi içimizde AR-GE ve ÜRGE için yoğun mesai yapıyoruz. Gelişmiş güvenlik önlemleri, değişik tasarımlar üzerine sürekli çalışıyoruz. İşletmecilik kısmındaysa farklı bir işletme sistemi üzerine yoğunlaşıyoruz. Başta da belirttiğim gibi, işletmecilikte yeniyiz. Umduğumuz şekilde geliştirebilirsek yakın zamanda bu konuda farklı bir hizmet şekli yaratmayı hedefl iyoruz. Önümüzdeki yılın sonuna kadar bu konuda anlamlı bir hizmet değişikliği yaratabileceğimize inanıyoruz.

Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?

Malum pandemi dönemi her sektör için ama özellikle bizim sektörümüz için çok zorlu geçti. Birçok fi rma kapanmak ya da küçülmek zorunda kaldı. Pandemi sonrası yatırımcıların projeleri birikti ve hemen yatırıma başladılar. Geçen sene

kıpırdamaya başlayan sektör bu sene çok hızlı gidiyor. Tüm dünyada birçok yatırımcı alanlarını yeniliyor veya yeni yatırımlar yapıyor. Bu durum hem imalatçılar hem malzeme ve ürün tedarikçileri hem de hizmet sektöründekilerin üzerindeki yükü artırdı. Fiyatlardaki artış da bunu gösteriyor. Çin’in tedarikte yavaş olması da üretim ve tedarik yükünü artırıyor. Hepimizin bu yeni düzene ayak uydurması gerekiyor. Fırsatları değerlendirirken yeni sürprizlere karşı da hazırlıklı olmak gerekli. Zira pandemi herkese çok şey öğretti. Sektörümüzde emeği geçen tüm iş arkadaşlarıma sonsuz başarılar diliyorum.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir