Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Mesut Öksüz ile Haziran sayımızda gerçekleştirdiğimiz röportajda Öksüz sektör değerlendirmesinde bulunurken, önümüzdeki döneme dair çalışmalarından ve iç pazardaki hareketlilik durumlarından bahsetti.
ZÜCDER olarak 2023 yılını nasıl geçiriyorsunuz?
12 milyar dolarlık büyüklüğü bulunan sektörümüz, en çok dış ticaret fazlası veren 5 sektör olmasının yanı sıra en çok markalaşan 2 sektörden de bir tanesi. İhracat rakamlarımıza baktığımız zaman 2022 yılında 6,5 milyar dolarlık bir ihracat gerçekleştirirken sadece 1,5 milyar dolarlık bir ithalat yaptık. Bildiğiniz üzere cam, metal, endüstriyel mutfak, elektrikli küçük ev aletleri olmak üzere toplamda 8 alt sektörü barındırıyoruz. En çok ihracat yaptığımız sektörler arasında başı endüstriyel mutfak, elektrikli küçük ev aletleri çekiyor. Kilogram başına ihracatımızı da 3,38 dolardan 3,75 dolara çıkardık. En çok ihracat yaptığımız ülkelere baktığımızda da ihracatımızın %58’ini AB ülkelerine gerçekleştiriyoruz. Birleşik Krallık, Almanya ve Fransa da en çok ihracat yaptığımız ilk 3 ülkedir. 2023 yılı için kendimize 7-7,5 milyar dolarlık bir ihracat rakamı belirledik. Bunun için de sektörün çatı derneği olarak hem yurt içinde hem de yurt dışında çalışmalarımıza hız verdik. Yurt içinde iki fuar ve iki üretici marka buluşmalarının yanı sıra yurt dışında da 6 tane B2B görüşmeler yapıyoruz. İsrail, İngiltere, Kanada, Vietnam, Türki Cumhuriyetler ve Avustralya yurt dışında B2B gerçekleştireceğimiz ülkeler. Ticaret Bakanlığının çizdiği uzak ülkelere ihracat konusunda biz de Kanada, Vietnam ve Avustralya’yı baz aldık. Global sıralamada 10.’luktan 8.’liğe yükseldik. Türk dizileriyle birlikte Türk ürünlerine ciddi bir talep olduğunu görüyoruz. En son sektörel ticaret heyetimizle yaptığımız İsrail’de İsrailli satın almacıların, üreticilerimizden “Made in Türkiye” yazısını daha fazla kullanmasını istediklerine şahit olduk.
Aynı zamanda Üretici-Marka Zirvenizle de adınızdan söz ettiriyorsunuz. Bu zirvenizin size katkılarından söz eder misiniz?
15-18 Mayıs tarihleri arasında Antalya’da gerçekleştirdiğimiz 11. ÜreticiMarka Zirvemiz yine çok başarılı geçti. 9 yıl önce ulusal boyutta başladığımız üretici marka görüşmelerimiz, bugün uluslararası boyutta yılda 2 kez düzenlediğimiz dev bir etkinliğe dönüştü. 11.’sini düzenlediğimiz zirvemiz için Rusya, Fransa, Brezilya, Fas, ABD, Suudi Arabistan, Güney Afrika, Katar, Polonya gibi dünyanın dört bir yanındaki 49 ülkeden en büyük toptancı, zincir market ve mağaza adına 78 yabancı, 18 yerli olmak üzere 96 firmayı ağırladık. 5 binin üzerinde görüşme gerçekleştirdik. Bu firmalara baktığımız zaman 10 milyon dolar cirosu olan firmaların yanında dünyanın çeşitli yerinde yaklaşık 1000 mağazası dahi bulunan firmalar yer aldı.
İç pazarda hareketlilik var mı, iç pazardaki durumu değerlendirir misiniz?
Geçen seneye göre aslına bakılırsa aynı hızda gidiyor çünkü ne olursa olsun düğünler ve özel günler devam ediyor. Bu da alışverişlere yansıdı. Evlenecek olan çiftler daha çok tenceresinden çatal bıçağına, yemek takımından elektrikli küçük ev aletlerinin olduğu düğün paketlerini tercih ediyorlar. Geçen seneye nazaran özellikle elektrikli küçük ev aletlerinde ciddi bir ilginin olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle zamandan tasarruf sağlayan ve sağlıklı yemek pişirme imkânı tanıyan airfryer’lara da bir ilgi olduğunu söyleyebiliriz.