Ana içeriğe atla

ggh

MALLREPORT

DEFACTO E-TİCARET ÜZERİNDEN İHRACATA ODAKLANIYOR

06.09.2021 - 14:20

Perakende sektörünün alışveriş merkezlerindeki konumu ve dijitalleşmesi yatırımların da yönünü değiştiriyor. Türkiye’de lider konumda olarak yatırımlarını güçlendiren Defacto’nun, perakende sektörünün gelişimi ile ilgili düşüncelerini ve çalışmalarını Operasyon ve Gelişmeden Sorumlu GMY  Serdar Ersoy ile konuştuk.

Size göre alışveriş merkezlerine yapılan yatırımlar perakende sektörünü nasıl etkiliyor?

AVM ve perakende birbirini tamamlayan ve birlikte büyüyen sektörler. Perakende ve AVM yatırımcısı arasındaki ilişki son yıllarda çok daha verimli hale geldi. Özellikle sektörü yakından ilgilendiren Perakende Yasası ve AVM Yönetmeliği gibi konularda gerek perakende sektörü temsilcileri gerekse AVM sektörü temsilcileri koordineli bir şekilde çalışarak sektör açısından pratikte uygulanabilir ve sektörün sorunlarına çözüm üretebilir çalışmalara imza attı. Perakende ve AVM sektörünün geleceğini ülke ekonomisinin mevcut durumundan ve geleceğinden bağımsız düşünmek mümkün değil. Bu sebeple alışveriş merkezine yapılan yatırımlar perakende sektörünü de dolaylı olarak etkiliyor

Perakendecilerin markalaşma sürecinde alışveriş merkezleri nasıl bir rol oynuyor?

Ülkemizde alışveriş merkezi sektörünün büyüklüğü 6 milyar dolar olarak tahmin ediliyor. Potansiyel çekim merkezlerinin başında da İstanbul geliyor. İstanbul’da toplam 41 alışveriş merkezi bulunuyor ve diğer alışveriş merkezleri de 20 şehre dağılmış durumda. Büyükşehirde iyi bir konum ve mağaza kapsamına sahip, ulaşımı kolay, sinema ve yemek bölümlerinin yer aldığı bir AVM’nin yılda yüzbinlerce ziyaretçi aldığı tahmin ediliyor. Tüketicilerin alışveriş tercihlerinde AVM’ler oldukça önemli yer tutuyor. Tüm bu sebepler göz önüne alındığında parkende sektörünün markalaşma sürecinde AVM’leri oldukça önemli bir rol oynuyor.

Sizce perakende sektörünün gelişimi için nasıl bir yönde yatırımlar yapılmalı?

Koronavirüs ile perakende sektöründe ciddi bir dönüşüm yaşanıyor, fiziksel mağazaların rolü tekrar tanımlanıyor. Bununla birlikte, e-ticaretin büyümesini ve online kanallardan siparişlerde görülen önemli artışı, fiziksel mağazacılığın sonu olarak değerlendirmek de doğru değil. Gerçek şu ki, fiziksel mağazacılık devam edecek; sınıf ortamındaki derslerin, ofiste çalışmanın devam edeceği gibi… Ancak, e-ticaretin ve gelişen dijital servislerin perakendeciliği nasıl etkilediğini ve dönüştürdüğünü düşünmek gerekiyor. Bu sebeple e ticaret yatırımlarına önem verilmesi gerektiği fikrindeyim.

Omni Channel Offline ve Online dünyanın buluşma noktası haline gelmiştir, dolasıyla AVM’lerin özellikle teslimat noktaları ile alakalı markalara ve müşterilere sunacağı imkanlar çok önemli, hem AVM’lerin giriş sayılarını arttırabilir, hem de müşterilerin o AVM’lere ürünleri teslim almaya geldikleri için AVM içerisinde bulunan markaların cirolarını artışına katkıda bulunabilir, aynı zamanda markaların root optimizasyonunu etkilediği için hem karbon salınımını düşürür, hem de şirketlerin üzerine yük olan lojistik maliyetlerine kaktı sağlar. Dolasıyla bu teslimat noktaları Amerika’da yaygın olarak kullanılıyor, Ayrıca müşterilere ürünü deneme ve değiştirme imkanı da sunuluyor, böylece müşteriler yepyeni bir deneyim elde etmiş oluyorlar.

DeFacto olarak 2021’de de müşteri öngörü ve beklentilerinin analiz edilmesine yönelik stratejiler geliştirmeye, omnichannel yatırımlarımızı artırmaya, lojistik altyapının geliştirilmesine ağırlık vermeye, mobilden ve sosyal medya üzerinden alışverişe ve e-ticaret üzerinden ihracat yapılmasına odaklanmaya karar verdik.

 

nb

Yukarı