Ana içeriğe atla

ggh

ARZUM’U GLOBALE TAŞIYAN GÜÇ: TASARIM VE İNOVASYON

24.02.2021 - 14:01

Küçük ev aletleri sektörünün lider şirketlerinden Arzum, pandemiye rağmen 2020 başında hedeflediği rakamların üzerinde performans kaydederek, büyümeye devam etti. Tasarımla buluşturdukları inovatif ürünleri Türkiye’nin yanı sıra 40’ı aşkın ülkede milyonlarca eve ulaştıran Arzum, e-ticaret kanalında da hızlı büyüyor. Arzum CEO’su Mete Zadil ile bu başarının altında yatan stratejiyi ve hedeflerini konuştuk.

Mete Bey, yaklaşık 55 yıl önce bir aile şirketi olarak yola çıkan Arzum’un son 5 yıldır stratejisini siz belirliyorsunuz. Küresel bir marka olma konusunda nasıl bir yol izliyorsunuz?

Evet, Arzum olarak 2021’de 55. yılımıza giriyoruz. Arzum’dan kısaca bahsedecek olursam; inovasyon odaklı, kurumsal yönetime değer veren köklü markamız, dayanıklı ürünleri ile yüksek bilinirliği ve hane penetrasyonuna sahip bir marka. Geçtiğimiz 5 yılda Türkiye ve dünyada, pandemi de dahil olmak üzere birçok büyük olumsuzluğa rağmen Arzum her koşulda başarılı operasyonel ve finansal performansını korudu. Yalın ve dayanıklı bir iş modelimizle; satışlar, FAVÖK ve net kârlılıkta büyürken net işletme sermayesini ve borçluluğu hep kontrol altında tuttuk. Son dönemde öz kaynaklarımız büyüdü, temettü dağıttık ve Net borç/FAVÖK oranını düşürdük. Covid-19 süreci şirketimizin dayanıklı iş modeli için de bir test ortamı sundu. Bu başarıların arkasında iyi kurgulanmış sağlam bir strateji ve o stratejiye inanıp uygulayan çok kuvvetli bir ekip var.

5 yıllık stratejiye değinecek olursam; stratejiyi dört yöneticiden oluşan İcra Kurulu olarak belirliyoruz. Arzum’da ilk adımımız sağlam bir strateji ve rakam disiplini oluşturmak oldu. Önceliklerimize odaklandık ve neleri yapmayacağımıza karar verdik. Makroekonomik dinamiklerden kaynaklanan zorunlu durumlarda esneyerek, uzun vadeli stratejimize sadık kaldık. Operasyon ve genel giderlerimizin satışlar içindeki payını azaltırken marka, ürün geliştirme ve Ar-Ge yatırımlarımızı artırdık. İhracatımızı tamamen yeniden yapılandırdık, bugün neredeyse tamamı yüzde 100 akreditif ile çalışan bir yapımız var ve iç piyasadan daha karlı bir operasyon.

İHRACATA ÖZEL ÜRÜN GELİŞTİRİYORUZ

Şirket yönetimi temelde kaynak yönetimidir. Kaynaklarınız ne kadar kuvvetliyse şirketiniz de o kadar kuvvetli olur ve olanaklar doğar. Arzum’da kaynaklarımızı da çok iyi kullandık ve kaynak yaratmak için elimizden geleni yaptık. Karımızı ve karlılığımızı son beş yılda artırarak ilerledik. Hep önce kazandık sonra harcadık. Arzum bugün, ihracat pazarlarına yönelik her türlü teknik regülasyon ve yeterlilik kriterlerine uyum sağlayabiliyor. Organizasyon yapımızda ve ticari politikamızda yaptığımız değişiklikler yanında ürün çeşitliliğini düzenleyerek önemli bir ihracat potansiyeline sahip hale geldik.  Bu çerçevede odaklanmak, etkin risk ve vade yönetimini sağlamak, verimliliği artırmak ve ihracata özel ürün geliştirme faaliyetleri ile hedef pazarlardaki etkinliği artırmak şirketimizin ihracat stratejisinin en önemli parçalarıdır.

Küçük ev aletleri sektöründe yerli ve yabancı birçok firma yer alıyor. Bu rekabette sizi öne çıkaran en önemli özellikler nelerdir?

Birçok başlık var ancak bizim için en önemlisi tasarım ve inovasyon. Türkiye’nin ve dünyanın tanınmış tasarım ofisleri ile çalışıyoruz. Tasarımları inovatif özellikler, fonksiyonlar ve çözümlerle besleyen firmaların daha başarılı olacağına inanıyoruz. Arzum olarak biz de bunu dikkate alıyor ve her yeni ürünümüzde tüketicimizin dikkatini çekecek yeniliklere odaklanıyoruz. İnovatif ürünler geliştirebilmek adına bütçeden Ar-Ge’ye düzenli olarak pay ayırıyoruz. Lider olduğumuz kategoriler ve sadece bu alanda son üç yılda aldığımız 30'un üzerindeki üzerinde ulusal ve uluslararası tasarım ödülü de başarımızın somut bir kanıtı.

Peki, pandemi süreci 2020 hedeflerinizi nasıl etkiledi? Hem yurtiçi satışlarınız ve hem de ihracatınız bakımından nasıl bir yılı geride bıraktınız?

Her yıl olduğu gibi bu yıla da; istikrarlı, sürdürülebilir, karlı büyüme hedefiyle başladık. Açıkçası bu hedeflerimizden bu dönemde çok sapmadık. Gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerindeki sektör liderliğimize devam ettik, 2020 yılı için, sene başında bütçelediğimiz rakamların üzerinde performans kaydederek, büyümeye devam ettik.

2021’e ilişkin büyüme ve ihracat hedefleriniz neler?

Tüketicilerin alışkanlıklarından taleplerine, teknolojiden gizli ihtiyaçlara her şey oldukça hızlı değişiyor. Biz her kanalda kendimizi aynı hızda geliştirmeye devam edeceğiz. Gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerindeki sektör liderliğimize yeni lider kategoriler ekleme hedefimiz var. Pandemi dönemiyle önemi daha da artan sağlıklı beslenme/hijyene yönelik inovatif ürünlerimizin çeşitliliğini ve sayısını da artıracağız. Ek olarak; Arzum OKKA ile dünyada daha fazla insana Türk kahvesini sevdirmeye devam edeceğiz.

Son olarak halka arz sürecine temas etmek istiyorum. Borsada gong geçtiğimiz ay sizler için çaldı. Bu süreç Arzum’a neler katacak?

Bizim için oldukça heyecanlı bir süreçti. Rekor seviyede talep toplandı. Talep toplama döneminde yurt içi bireysel yatırımcılara ayrılan tahsisat tutarının 53,6 katı, yurt içi kurumsal yatırımcılara ayrılan tahsisat tutarının 18,7 katı ve şirket çalışanlarına ayrılan tahsisat tutarının 1,5 katı talep geldi. Bu hepimize büyük bir motivasyon oldu. Halka arz ile birlikte daha güçlü bir kurumsal kimlik ve güçlü bir marka olarak yolumuza devam edeceğiz. 

E-TİCARETTE DE HIZLI BÜYÜYORUZ

Artık dijital dönüşüm firmaların olmazsa olmazlarından. Yaptığınız çalışmalardan bahsedebilir misiniz?

E-ticaretin ve dijitalleşmenin önemini bir kez daha anladığımız 2020’de bugüne dek gerçekleştirdiğimiz yatırımların meyvesini aldık. E-ticarette düzenli ve sağlıklı büyüyen bir şirketiz. 2020’de ‘Arzum’ mobil uygulamamızı tüketicilerimizle buluşturduk. Dijitalleşme tarafında ise bu sene dijital projelerin üretildiği ‘Dijital Gözler’ ismi ile bir platform kurduk. Gönüllülük esası ile katılımın gerçekleştiği bu platformda potansiyel dijital projelerle ilgili fikir alışverişinde bulunduk. Gelişim alanlarımızı değerlendirdik ve potansiyel projelerimizi belirledik. Her biri birbirinden kıymetli projelerin içinden, önceliklerimize göre 23 adet projeye onay verdik. Bu projelerden bir kısmını iç kaynaklarımız ile hızlıca devreye alarak kullanıma açarken bir kısmını iş birlikleri ile devreye alma aşamasına getirdik. Geriye kalan birkaç proje ise 2021 yılında hayata geçirilmek üzere planlanıyor.

nb

Yukarı