Ana içeriğe atla

ggh

22.11.2021 - 15:37

Franchising, markasını ve işini büyütmek isteyen firmalar için Türkiye’de ve dünyada en fazla tercih edilen modellerden biri, çünkü bu sistemde şubeleşme ve pazara yayılma maliyeti daha düşük, yayılma süresi daha hızlı, büyüyen yapı için insan kaynağı ihtiyacı daha düşük ve ayrıca bu sistem gündelik operasyonel yönetimin şubede olduğu, daha fazla müşteri memnuniyeti sağlanabilen ve her iki taraf için de karlı bir iş ortaklığı sunuyor.

Bu noktada akla ilk gelen soru her iş Franchise olabilir mi? Franchising sisteminde başarının olmazsa olmaz kurallarının başında, Franchise’a konu olan işin ‘denenmiş, test edilmiş, başarısını kanıtlamış’ olması geliyor.

İkinci nokta ise tekrar edilebilirlik, yani bu iş, aynı şekilde, özünü değiştirmeden,  niteliğini kaybetmeden, farklı şartlar altında ve ortamlarda (sosyo-ekonomik, coğrafi, iklimsel, idari, kültürel) tekrar edebilir mi, aynı başarıya ulaşabilir mi?

Diğer bir konu ‘yönetilebilirlik’.  Büyümeyi nasıl yöneteceğini bilmek,  olası riskleri önceden tahmin etmek, önlem almak, büyümeye destek verebilmek, markanın büyüme yolculuğunu başlatmadan önce karar vermesi gereken bir husus.

Ve en önemlisi ‘istikrar ve tutarlılık’… Franchising projesi kısa vadede hızlı sonuçların alınacağı beklentisi ile, heves olarak başlanabilecek bir proje değildir. Önce kararlılık, doğru bir planlama,  sonrasında istikrarlı ve tutarlı bir yönetim yaklaşımı gerektirir. Zira bu yolculuk sizi, markanızı, iş ortaklarınızı, çalışanlarınızı, müşterilerinizi, tedarikçilerinizi yani neredeyse tüm paydaşlarınızı etkileyecek bir değişim yolculuğudur ve adımların doğru ya da yanlış atılmış olmasından bağımsız olarak istikrar ve tutarlılık gerektirir.

Franchise sistem alt yapısı kurgulanırken, özellikle 5 yıllık büyüme planında merkezin ve Franchise şubenin bu işten ne kadar para kazanacağı baştan hesaplanmalıdır. Merkez ve şube için iş karlı ise Franchise operasyonuna başlanmalıdır. İş karlı değil ise önemli olan öncelikle sistemi karlı hale getirebilmektir. Konsept, operasyon süreci, tedarik süreci gözden geçirilerek iş modeli tekrar kurgulanmalıdır. Eğitim ve denetim ise Franchise sisteminin altın anahtarıdır… Sürdürülebilir iş modeli Franchise sisteminin olmazsa olmaz kuralıdır… Altyapısı doğru kurgulanan, sabır ve enerji ile yönetilen her iş Franchise olabilir…

nb

Yukarı