Ana içeriğe atla

gf

SAADET UĞURLU’DAN ALIŞVERİŞ KÜLTÜRÜNE DAİR YENİ BİR KİTAP

12.04.2022 - 12:04

Dr. Saadet Uğurlu’nun, tüketim toplumunda alışveriş merkezleri ve halkla ilişkiler konusunu kapsayan detaylı bir çalışmayla hazırladığı yeni kitabı raflarda yerini aldı.

ALIŞVERİŞ BİR BİLİM MİDİR?

1

Dünyanın ilk alışveriş merkezi kabul edilen 1455’te yapımına başlanan Kapalıçarşı; Batı’daki bu anlamda ilk kurulan alışveriş merkezine kıyasla (1786’da Fransa’da açılan Palais-Royal) tarihi oldukça eskiye dayanır. Dünyada arkad ve pasajlardan modern alışveriş merkezi tarihi süreçlerinin yanı sıra; Anadolu’daki İpekyolu hattında arastalardan Kapalıçarşı’ya ve sonrasında Türkiye’deki perakende gelişim süreçleri, modern alışveriş merkezlerinin detaylı incelemelerini bu kitapta görebileceksiniz.

Modern alışveriş merkezleri dünya ve Türkiye ekonomisine üretim şekillerindeki yeni iş modelleriyle katkı sağladığı gibi, tüketicilere de yeni davranışlar yüklemiştir. Yeni tüketici sosyolojik, psikolojik, fizyolojik ihtiyaçlarının da karşılanmasını istemektedir. Hedef kitle alışveriş kavramını artık sadece salt ürünün alış-verişinden ziyade duygusal tatmin (statü, kimlik, v.b) ve eğlence, hayatı kolaylaştırması da talep etmektedir. Tüm bu ihtiyaçlarını ve hedef kitleyi ‘doğru anlamak’ ise iletişimcilerin görevi haline gelmiştir. İşletmeler de bu değişimi fark ederek; yapısal ögelerin yanı sıra gelişen hedef kitleleri daha iyi tanıyarak, onlarla uzun vadeli ilişkiler kurma stratejilerini tekrar düşünmelidirler. Duyusal ve bütünleşik pazarlama unsurlarını keşfetmelidirler. Mağazaların konumu, ışıklandırması, yürüyen merdiven akışları, bina içi koltukları, mağaza dizilimi, etkinlik tercihleri, mağaza içi kokularına kadar pek çok alandaki işletme ve iletişim ögeleri ziyaretçilerin farklı ihtiyaçlarını tetiklemektedir.

Doktora tezimi 1998-2003 yılları arasında topladığım veriler ve anket çalışmamla hazırlamıştım. Günümüzde Türkiye’de sayıları 300’ü geçen alışveriş merkezlerinde sayılarındaki artış ile ziyaretçilerine sunduğu ‘Hayat tarzı’ kimliği de aynı paralelde gelişmiştir. Artık farklılaştıkları alanlar mağaza çeşitliliklerinden ziyade, katma değer kattıkları ‘Yaşam Merkezi’, ‘Kültür ve Sanat Merkezi’, ‘Eğlence Merkezi’ vb. AVM isimlerinin yanında tabelalarda yerini bulmuştur. Sezgisel ve uzgörülü bu çalışmayı sektöre sunabilmek; bizim için hem gereklilik hem de mutluluk vermiştir.

Modern alışveriş merkezlerinin sunduğu ‘Hayat Tarzı’ pazarlaması endüstrisi; günümüzde artarak yeni nesil iletişim teknolojilerinin özellikleriyle, sosyal medyada influencer içeriklerinde, fenomen ve deneyim pazarlaması olarak artarak devam etmektedir.

jyh

Yukarı