Ana içeriğe atla

yu7676

AYD SEKTÖRDEKİ HAKİMİYETİNİ KALKINMA POLİTİKALARIYLA KORUYOR

10.07.2021 - 16:26

Kurulduğu günden itibaren sektördeki yatırımları ve sektörel çözümleri destekleyen, AVM ve yatırımcılarının önünü açmak isteyen, Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği sektördeki faaliyetlerine istikrarla devam ediyor. Alışveriş merkezlerinin, döviz cinsinden olan borçlarının TL ‘ye çevrilmesi için halen çalışmalar yürüten AYD sektörde yatırımcıların ve alışveriş merkezlerinin odak noktasında. Oybirliği ile başkanlığa yeniden seçilen Prof. Dr. Hüseyin Altaş ile AYD’nin sektördeki yerini ve yapılan çalışmaları konuştuk.

AYD olarak yeni başkanlık döneminizde öncekinden farklı olarak nasıl çalışmalar yürütmeyi planlıyorsunuz?

AYD, kurulduğu günden bugüne yatırımcı, perakendeci, ziyaretçi ve sektörel çözüm ortaklıkları ile birlikte perakende sektörünün sağlıklı gelişimine katkıda bulunma misyonu içinde hareket ediyor. Özellikle Covid-19 sürecinde ilgili tüm taraflarla koordinasyon içinde çalışmanın ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gördük. AYD olarak önümüzdeki dönemde de aynı istikrarlı yönetim anlayışıyla sektörümüzü ilgilendiren konularda çalışmaya devam edeceğiz. Uzun zamandır gündemimizde olan ve sektörümüzün orta ve uzun vadede değerine büyük katkı sağlayacağını düşündüğümüz Ticari Gayrimenkul Kiralama esaslarının Borçlar Kanunu içinde ayrı hükümlerle belirlenmesi konusu birinci önceliğimiz olacak. Umuyoruz pandemi ile mücadelede sona gelinmesi ile birlikte mevzuat çalışmalarına, ciro ve ziyaret sayılarının arttırılması konularına daha fazla odaklanabileceğiz.

AVM yatırımları Türk ekonomisi için nasıl bir öneme sahip, anlatır mısınız?

Alışveriş merkezleri  600.000 doğrudan, 3 milyon dolaylı istihdam ve 13,5 milyon metre kare kiralanabilir alan ve yaklaşık 100 milyar dolarlık yatırım değeriyle büyük bir sektör. Perakende sektörü ile birlikte ülkemizin istihdamına, vergi gelirlerine, bölgesel kalkınmaya, yabancı yatırıma büyük katkılar sunuyoruz. AVM’ler yarattığı ekonomik faydanın yanı sıra toplumsal faydayla da öne çıkıyor. AVM yatırımlarının olduğu bölgeler hem daha farklı yatırımları da çekiyor, hem de bulunduğu bölgede kültürü-sanat, eğlence, yeme-içme gibi birçok sosyal aktiviteye de olanak sağlıyor.

Sektörünüz için “yeni normal” sürecinden beklentiniz nedir ?

Öncelikle en büyük umudumuz pandeminin tümüyle sona ermesi. Pandemi dönemi hepimize çok değerli dersler de verdi. Buradan da öğrendiklerimizle yeni dönemde ciro ve ziyaret sayılarının arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılacaktır. Pandemi bize sosyalleşmeye bir arada vakit geçirmeye ne kadar ihtiyaç duyduğumuz da gösterdi. Hepimiz cafelerde, restoranlarda sevdiklerimizde birlikte oturmayı yemek yemeyi, sinemaya, tiyatroya gitmeyi çok özledik. Pandemi öncesinde de AVM’lerin bir alışveriş merkezinden çok birer yaşam merkezine doğru evrildiğini gözlemliyorduk. Yeni dönemde bu dönüşümün devam edeceğini düşünüyoruz. Bu dönüşümle birlikte hem ciro, hem ziyaret sayılarının arttığı, sosyal hayatın yeniden normale döndüğü günler en büyük beklentimiz.

Pandemi süreci dernek üyelerinize nasıl yansıdı ve bu sürecin atlatılması adına nasıl çalışmalar yapıldı açıklayabilir misiniz?

Hepimiz pandemiden olumsuz etkilendik. Alışveriş merkezleri bu süreçte hem kamu ve çalışan sağlığının korunması ve salgının önlenmesi hem de ticari hayatın devamı için önemli sorumluluklar üstlendi ve elini taşın altına koymaktan çekinmedi. Kendisi de döviz kredi borçlu olmasına rağmen AVM’ler pandemi dönemi boyunca zor durumda olan kiracısına imkanları ölçüsünde sürekli destek oldu. Pandeminin başından beri AVM yatırımcısının kapalı kalınan dönemde kira alınmaması, kira indirimi gibi uygulamalarla perakendeye sunduğu destek 10 milyar TL’nin üzerinde bir rakama çıktı.

Pandeminin olumsuz etkilerinin azaltılabilmesi ve kira gelirlerinde yaşanan kayıpların bir miktar da olsa telafi edilebilmesi için bu süreçte döviz kredi borcunun uygun kurlarda TL’ye çevrilmesi, kredilerin faizsiz ötelenmesi gibi finansal konularda ilgili kurum ve bakanlıklara istişarelerimizi sürdürdük. 

,

Yukarı