Ana içeriğe atla

ggh

ONLINE MARKET SEKTÖRÜ 2021 1. YARIYIL RAPORU

11.10.2021 - 14:31

Zeo Agency, 2021 1. Yarıyıl Online  Market Dijital Pazarlama Raporunu yayınladı. Raporda, sektörde yaşanan %16’lık trafik artışı ile birlikte değişen tüketici alışkanlıklarına dikkat çekiliyor. Rapor, sektöründe yer alan web sitelerinin 2020 ve 2021 1. yarıyıl dönemlerindeki hacimlerini kıyaslamak, sektördeki web sitelerinin hacim değişikliklerini gözlemlemek, sektörde aranan veya değişiklik yaşayan kelimeleri saptamak ve potansiyeli anlamlandırıp iç görüler elde etmek için oluşturulmuştur.

Toplam Ziyaretçi Karşılaştırması
Online Market kategorisini oluşturan 47 web sitesinin toplam ziyaretçi ortalaması incelendiğinde %16,52’lik fark ile 2020 yılında yükselişe geçtiği anlaşılıyor.
Web sitelerine gelen ziyaretçilerin cihaz kullanım ortalamaları geçtiğimiz sene ile karşılaştırıldığında ise mobil cihaz kullanımında küçük bir düşüş yaşandığı gözleniyor.


Başlıca Sitelerde Aylık Ziyaretçi Ortalama Karşılaştırması    
2020-2021 ilk yarıyıl dönemlerinde web sitelerinin aldıkları aylık ortalama ziyaretçi sayıları ve bu ortalamaların iki dönem arasındaki değişimi incelenmiş, en yüksek ziyaretçi sayısına sahip ilk 20 web sitesi tablolaştırılmıştır. Toplamda 47 web sitesinden 21 tanesi düşüş yaşarken, 26 tanesi ise yükselmiştir. Sektörü domine eden sitelerin çoğunda ciddi artışlar yaşanmıştır.

ff

Online market sektöründeki değişimler hem markalar hem kullanıcılar için tüm deneyimleri baştan yarattı diyebiliriz. Markalar yeni tanıştıkları dinamiklere uyum sağlarken, mobil uygulamalarını ve hizmetlerini de bu yönde geliştirmek durumunda kaldılar. Reyonlar arasında dolaşmaya alışık olan kullanıcılar da 2021’de karantinaların bitmesi ile birlikte bu alışkanlığına geri dönmemiş gibi görünüyor.
Market alışverişinin bu şekilde kolaylaşması ve sektördeki rekabetin artışıyla daha fazla karşılaştığımız kampanya ve indirimler de kullanıcıların lehine ilerliyor. Bu sebeple de önümüzdeki aylarda bu sektördeki rekabetin azalmayacağını ve sektördeki tüm oyuncuların online pazara daha fazla yatırımda bulunacağını söyleyebiliriz.


Platformlara Göre Dağılım Karşılaştırması
Online Market sektöründeki web sitelerine gelen kullanıcıların sektörel bazlı kelime arama tra2ğine ve ziyaretçi cihaz kullanım dağılımına bakıldığında;
Kullanıcıların, aylık ortalama arama sayısının 2021’in ilk yarılında düştüğünü gözlemliyoruz.
Ziyaretçi cihaz kullanım dağılımı ise; 2020 Q4 döneminde olduğu gibi mobil cihazlarda düşüş yaşandığını gösteriyor.


Konumlara göre Dağılım Karşılaştırması
Konum dağılımı gra2kleri, anahtar kelimelerin sahip olduğu aranma hacimlerinin büyükşehirler içinde İstanbul, Ankara ve İzmir’de düştüğünü gösteriyor. Antalya ve diğer illerde ise artış mevcut.


2020 1. Yarıyıldan 2021 1. Yarıyıla En Fazla Artış Yaşayan Kelimeler    
2020'nin ilk 6 aylık dönemine göre 2021 yılında
10.000 kelimenin 4.516 - tanesi artış yaşamıştır.
Aşağıdaki tabloda, en fazla artış oranına sahip 20 kelime incelenebilir.
Pandemi etkisiyle en çok artış kamp sandalyesi aramasında yaşanırken, Evoni maske araması da markaya olan ilgiyle birlikte ikinci sıraya yerleşmiş durumda.

ff

2020 1. Yarıyıldan 2021 1. Yarıyıla En Fazla Düşüş Yaşayan Kelimeler
2020'nin ilk 6 aylık dönemine göre 2021 yılında 10.000 kelimenin 2.349 tanesi düşüş yaşamıştır.

Sektörde Güncel En Popüler 5 Google Play Uygulaması

Google Play bu uygulamaların tümünü Shopping kategorisi altında listelemektedir. Tüm alışveriş uygulamalarının dâhil olduğu 1.005 uygulamadan oluşan bu kategoride güncel Play Store sıralamaları aşağıdaki gibidir:
1.Getir 
2.Migros Sanal Market 
3.A101 Kapıda 
4.Cepte Şok 
5.CarrefourSA Online Market
Getir, Migros Sanal Market, A101 ve Cepte Şok 2020 Q4 dönemine göre listedeki sıralarını yükseltmiş durumdalar.
*Yemeksepeti Banabi ayrı bir uygulama olarak sunulmadığından eklenmemiştir. 


Bulgular ve Yorumlar    
Pandemi önlemleri hayatımızda yoğun bir şekilde hissedildiği 2021 Ocak-Haziran döneminde, geçen seneye göre Online Market sektörüne gelen toplam tra2kteki artış dikkat çekiyor. Aylık ziyaretçi sayılarında en büyük artışların 2020’nin pandemisiz dönemi diyebileceğimiz Ocak ve Şubat aylarını kıyasladığımızda ortaya çıktığını gözlemlerken, bu yıl yalnızca Nisan ayında küçük bir düşüş yaşandığını görüyoruz.
Tra2klerdeki artış, sektörün önde gelen oyuncularındaki ziyaretçi sayılarına da yansımış durumda. Ancak tra2klerindeki artışa rağmen tra2k paylarında düşüş yaşamış markalar olduğunu söylemek mümkün.
Web sitelerinde ziyaretçilerin geçirdiği ortalama sürelerde de geçtiğimiz yıla göre Mart ayı dışında yükseliş gözlemliyoruz. Ziyaretçilerin geldiği kanalları incelediğimizde ise tüketicideki marka algılarının güçlendiğine işaret eden direkt tra2k ve reklam harcamalarında artış olarak yorumlayabileceğimiz paid & display kanallarından gelen tra2kte yükseliş mevcut.
10.000 anahtar kelime üzerinden 2020’nin ilk yarıyılı ile yaptığımız karşılaştırmada, aranma hacimlerinde düşüş yaşandığı ortaya çıkıyor. Artış olan aylar sadece Ocak ve Şubat olurken, geri kalan aylarda %13 ile %19 arasında değişen düşüşler hakim. Kelime özelinde baktığımızda, pandemi başlangıcında popülerlik kazanan maske ve eldiven ile ilgili aramaların hacmi en çok düşen aramalar arasında yer alması, tüketicinin bu ürünlere olan erişiminin kolaylaşması olarak yorumlanabilir. Aranma hacmi en çok artan anahtar kelimenin kamp sandalyesi olması ise rekreatif aktivitelerin oldukça sınırlandığı bu dönemde beklenen bir sonuç olarak karşımıza çıkıyor.
Sadece 2021 verilerini incelediğimiz App tarafında, popüler uygulamaların ‘’shopping’’ kategorisinde sıralamalarını yükselttiklerini görüyoruz.

ff

Pandemiyle birlikte günlük hayatımızdaki en büyük değişikliklerden biri alışveriş alışkanlıklarında yaşandı. Bu süreçte online market hizmeti de sokağa çıkamama durumunda sağladığı teslimat kolaylığı sayesinde tüketici tarafından artan bir ilgi ile benimsendi.
2020-2021 ilk yarıyıl karşılaştırması yaptığımız raporumuzda, özellikle tra2klerde ve web sitelerinde geçirilen sürelerde yaşanan artışlar, sektördeki pozitif ivmeyi yansıtıyor. Aylara bölünen değerlendirmeler yaptığımızda ise Ocak ve Şubat ayları özelinde iki seneyi pandemi yok / pandemi var şeklinde kıyaslayabiliyoruz.
Önlemlerin sıkılaşması ve normalleşme süreçlerinin her ikisinin de etkilerini taşıyan 1. yarıyılı kapsayan anahtar kelime analizi ise pandemi etrafında şekillenen ihtiyaçları özetliyor. Burada acil ihtiyaçların temel ihtiyaca dönmesiyle tüketicinin ürünlere o ine erişiminde kolaylaştığını, pandemi öncesi sezonluk ihtiyaç diyebileceğimiz bazı ürünlerin ise oldukça önem kazandığını söyleyebiliriz.

nb

Yukarı