Ana içeriğe atla

ggh

YURT DIŞINDA FRANCHİSE İLE BÜYÜMEK İSTEYEN FİRMALARA; PAZARI TANIYIN…

10.07.2021 - 18:54

The Franchise Company yönetici ortakları Aycan Helvacıoğlu ve Efrah Ceyhan Atacan, son dönemde markalara yönelik çok fazla yurt dışı pazarlardan franchise talebi geldiğini, yeni pazarlara açılma adına bu taleplere sıcak bakıldığını, hayal kırıklığı yaşanmaması adına bu konuda mutlaka profesyonel danışmanlık hizmeti alınmasını tavsiye etti.

Yerel firmaların franchising sistemiyle büyümesi için izlemesi gereken yol nedir?

 

Türkiye Franchise pazarı hızla büyümeye devam etmektedir. Ekosistem için de birçok sektörden marka satış noktalarını arttırmayı hedeflemektedir. Türkiye genelinde gıda markalarının franchise sistemine daha hızlı dahil olduğunu gözlemlemekteyiz. Bu da pazarda ciddi bir rekabet getirmektedir. Tabi burada akılcı ve her dönemde yaşayabilir, sürdürülebilir iş modelleri öne çıkacaktır. İş modelini gündeme uyarlayan markalar talep edilir hale gelmektedir. Müşteri deneyimi ön plana çıkan günümüzde farklı olmak, farklılaşmak artık mecburiyettir.

Hızlı dönüşüm içinde teknolojinin, günlük hayattan sosyal hayatın her alanında hissedildiği bir çağda yaşıyoruz… Büyüme sürecinde farklılaşma adımlarını şöyle sıralayabiliriz:

Konsept güncelleme, Ürün çeşitlendirmesi, Hizmet kalemlerini güncellemek- geliştirmek, İş modelini dijitale uyumlu hale getirebilmek, Shop in Shop konseptler…Franchise sistemi ile büyüyen Yerel markalar iş planlarında bu adımları gözden geçirmelidir...

Franchising sistemiyle yurtdışına açılmak isteyen firmalar hangi hususlarda dikkat etmelidir?

Son dönemlerde markalar, yurt dışı pazarlara açılma hevesi ile franchise talebi aldıkları her ülkeye sıcak bakıyorlar. Adım adım başlamak gerekmekte…Burada öncelik ‘pazar analizi, ürünün kabul görecek olması ve rekabet analizi’ olmalıdır.  Önceliğin daha kolay pazardan yapılması ve tecrübe kazanılması çok kıymetli olmakla birlikte daha az hata yapmayı da sağlamaktadır. Bu konuda bilgilerinin olmadığı alanlarda uluslararası tecrübesi olan kişiler ile hareket etmek gerekmektedir.

Yurtdışına açılmak isteyen firmalarımıza tavsiyemiz yurtdışı ortaklıkların geliştirilmesi sürecinde kontrolü ellerinde tutmaları, talep edenlerin beklentilerine göre değil kendi hedef ve kapasiteleri  doğrultusunda markalarını yurtdışında büyütmeleridir.

 Diğer bir önemli nokta da yapılan sözleşmelerin geçerliliğidir. Her iki tarafında en iyi niyetlerle başlattığı iş ilişkisinde anlaşmazlıkların nasıl çözümleneceği, sözleşmeler ile belirlenmeli ve her iki tarafı da mağdur etmeyecek şekilde haklar ve yükümlülükler karşılıklı koruma altına alınmalıdır.

 Dış pazara açılan firmalar franchising sistemiyle yükselirken aynı ivmede devam etmek için ne yapmalıdır?

Franchise markaların yurtdışı ve yurtiçinde büyüme ivmesini kaybetmemesinin temel koşulu markaya, kurumsal yapıya, yönetime  ve pazarlamaya artan oranlarda  yatırım yapmaya devam etmesidir. 4 kişilik bir araba ile çıkılan yolculukta, yol boyunca yeni yolcular alıp, yolcu sayısı doğrultusunda araç kapasitesi artmazsa bir süre sonra içerideki yolcular da, şoför de isyan eder.  

Yurtdışı şubeler merkez desteğine yurtiçi şubelerden daha fazla ihtiyaç duyarlar, bu şubelerin iş yapması ve büyümesi merkez tarafından ne kadar desteklenir ise markanın o bölgedeki franchise büyümesi de aynı hızda artmaya devam edecektir. Yurt dışında franchise ile büyümeye devam eden markalar için pazarı tanıması, ürün ve hizmetini tutundurması, doğru pazarlama yapıyor olması gerekmektedir.  Yurt dışı franchise derneklerine üye olmak, fuarlara katılmak vb tanıtım faaliyetleri için de olmalıdırlar.  Yurt içinde ve yurt dışında markaların satış noktaları, franchisee adayları tarafından alıcı gözüyle bakıldığı ve izlendiği mağazalardır. Bu doğrultuda hizmet ve ürün kalitesi en üst seviyede olmalıdır…

nb

Yukarı