Ana içeriğe atla

ggh

MARKALAR, ALTERNATİF SATIŞ KANALLARI OLUŞTURMALI

11.11.2020 - 10:24

Franchising sistemi üzerine konuştuğumuz The Franchise Company yönetici ortakları Aycan Helvacıoğlu ve Efrah Ceyhan Atacan, hem markalara hem de girişimcilere önemli tavsiyelerde bulundu.

Franchising sistemi, pandemi döneminde markalara hangi avantajları sağladı?

Pandemi dönemi hepimiz açısından ezberleri bozan bir dönem oldu, planlarımızı, hedeflerimizi, büyüme stratejilerimizi, öngörülerimizi oluştururken artık daha farklı parametreleri de hesaba katar olduk. İşletmeler açısından, özellikle müşteri etkileşiminin yoğun olduğu gıda ve hizmet işletmeleri açısından pek çok zorluğu beraberinde getirdi. Bu zor dönemlerde franchise olan işletmelerin tekil işletmelere göre daha az zarar gördüğünü söylememiz mümkün.

Franchise işletmeler, müşterilerine ulaşabilmek için alternatif kanallar geliştirme konusunda daha hızlı ve etkin çözümler üretebildiler, pazarlama ve altyapı yatırımları ile ciro kayıplarını telafi etme yolları geliştirebildiler. Franchise markaların kira indirimi taleplerinde tekil işletmelere göre pazarlık gücü daha yüksek oldu. Kalifiye personeller bu belirsizlik döneminde kurumsal markalar bünyesinde çalışmayı daha güvenli buldular.

Pandemi döneminde artan sağlık ve hijyen hassasiyeti, müşterilerin ürün ya da hizmet alışverişlerinde güvendikleri ve çoklu şubeli markaları tercih etmeye yönlendirdi. Markalı işletmeler pandemi sürecindeki yönetmelik ve uygulamalara daha hızlı adapte oldular. Paket servis, eve hizmet, e-ticaret markaların kendilerini geliştirdikleri alanlar oldu. Franchise görüşmelerini bu süreçte online olarak gerçekleştirdik.

Franchise ile büyümek isteyen markalar bu süreçte stratejilerini nasıl belirlemeli?

Franchise ile büyümek isteyen markalar açısından süreç birtakım fırsatları da beraberinde getirdi zira yatırımcılar açısından da bildiği, güvendiği marka ile çalışmak pandemi belirsizliği ortamında yatırımını doğru değerlendireceği, riskini minimize edeceği bir ortam oluşturdu. Markalar açısından önemli bir nokta bu süreçte stratejilerini belirlerken doğru planlama ile yola çıkmaları, iyi bir yönetim altyapısı kurmaları ve esnek çözümler üretebilir olmaları. Her zaman dediğimiz gibi teknolojiyi işine adapte edebilen, şubelerini izleyebilip, gelişmelerine katkı sağlayabilen, her şart ve koşulda markasına yatırım yapmaya devam eden markalar bu dönemde de büyümeye devam ediyor.  

Markalar, yurt dışı operasyonlarında nelere dikkat etmeli?

Markalar açısından yurtdışı operasyonlarında neyi hedeflediğini baştan belirlemek çok önemli. Doğru pazar konusu bizim sürekli vurgu yaptığımız bir konu. Doğru pazar ile birlikte tedarik ve ihracat süreci devreye giriyor. Markam için hangi ülkeler doğru pazarlar ve ben o pazarlara hangi kanalla ulaşmalıyım? O pazarda nasıl bir büyüme hedeflemeliyim? Pandemi dönemi o pazardaki alışkanlıkları nasıl etkiledi, oradaki şubelerim bu durumdan nasıl etkilendi/etkilenecek, markam açısından ne tür fırsatlar ve tehditler var? Yurt içinde olduğu gibi yurtdışında da takip edebilmek ve destek olabilmek önemli. Bu altyapım henüz hazır değilse yalnızca tabelamın orada bir dükkanda asılı olması kısa süreli bir prestij sağlayabilir ama sürdürülebilir bir büyüme getirmez. Özellikle yurt dışı pazarlarda olmak isteyen markaların, pazarlama stratejileri ile birlikte pazar araştırması yapmaları, bölgenin arz talebini iyi değerlendirmeleri gerekmektedir. Mali açıdan ise doğru tekliflendirme politikasını izlemeli, bölgeye göre yapılacak olan master, unit veya bölge gelişim planlamalarını doğru okumaları gerekmektedir.

Peki franchise pazarına girmek isteyen girişimcilerin bu dönemde ilk sıraya koyduğu kriterler neler oldu?

Girişimci her zaman denemiş test edilmiş güvenilir iş modelini tercih ederken, az şubeli yeni büyümeye başlayan markalar ile görüşmek bilgi almak istiyor. İş yapma hevesi olan girişimci öncelikle iş yapacağı sektöre karar veriyor.  İş modelinin kolay yönetilebilir olması, tedarik gücü, merkezin verdiği destekler önem arz ediyor. Yatırım geri dönüş süresi ile doğru orantılı olarak yatırım bütçesi değerlendiriliyor. Teknolojik alt yapı, uygulamalar, online satış yatırıma değer katan kriterler olarak ortaya çıkıyor. Yani artık tek dükkan anahtarı girişimciye yeterli olmuyor. Alternatif satış kanallarını yaratabilen markalar tercih nedeni olmaktadır.

Rekabetin arttığı böyle bir ortamda markalar nasıl öne geçebilir?

Sektör ne olursa olsun markalar öncelikle hizmet pazarlıyor. Bilinçli tüketici önce araştırıyor. Sonra deneyimliyor. Franchise veren markalar açısından değerlendirdiğimizde standartların oluşmasını öncelik olarak gözlemliyoruz. Sürdürebilir olabilmek, fiyatlama politikaları, pazarlama yönetimi rekabetin arttığı ortamda öne çıkan başlılardır. Marka için en önemlisi franchise satışında CRM yönetimidir. Franchise satış müzakerelerinde en büyük sorunlardan birisi de takip yönetimi olmaktadır.

Son olarak franchise sektörünün geleceğine ilişkin neler söylemek istersiniz?

Girişimciliğin hızla arttığını gözlemliyoruz.  Startup projeler, kendi işini kurma isteği olan Z kuşağının franchise sektörünü de yükselişe geçireceğini gözlemliyoruz. Türkiye'de franchise sektörü dinamikleri yüksek bir sektör ve hızla büyümeye devam ediyor.

nb

Yukarı