Ana içeriğe atla

ggh

KRİZLERİ FIRSATA ÇEVİREBİLEN TEK SİSTEM FRANCHİSE SİSTEMİ

22.11.2021 - 11:46

UFRAD Franchising Derneği Genel Başkanı Doç. Dr. Mustafa Aydın, 2021 yılında 20 binden fazla girişimcinin Franchising sistemine dahil olduğunu,  2022 yılında açılması beklenen 1000 mağazanın da ihracata büyük katkı sağlayacağını belirtti.

Şu anki durum göz önüne alındığında Franchise almak isteyenler için neler söyleyebilirsiniz?

Franchise sistemi her zaman olduğu gibi bu dönemde de en fazla şansa sahip sektör, zira iş yapma modelleri ve altyapıları hazır. Sistem; yatırımcıya, marka sahibinin yıllarca kurumsallaşmak için çalıştığı bilgi birikimini kullanarak bulunduğu bölgede fırsat eşitliği yaratma olanağı tanımaktadır. Girişimci olmak, her ne kadar riskli görünse de, istihdamı arttırabilecek önemli araçtır. Franchising; modern pazarlamanın en önemli unsuru olan tüketicilere önem veren, sistematik ve karşılıklı “kazan- kazan” sistemi ile kazanmasını sağlayan bir pazarlama ve girişimcilik sistemidir. Bu süreçte de franchise pazarına girmek isteyen girişimciler 5 anahtar kritere dikkat etmelidir; girişimcilik, imtiyaz, lisans, işletme ve yatırım.

Türkiye Franchising sistemlerinde şu an hangi durumda bilgi verir misiniz? 

Rakamlarla belirtecek olursak, Türkiye'de farklı sektörlerde franchise veren markaların 2021 yılında 50 milyar USD’ye ulaşan pazar büyüklüğünün 2022 yılında 55 milyar dolarlık bir pazar payı yaratması bekleniyor. Krizleri fırsata çevirebilen tek sistem olan Franchise sisteminin ürettiği istihdam sayısı 300.000 kişinin üzerindedir. 2021 yılında 20 binden fazla girişimci bu sisteme dahil oldu. Türkiye’deki zincir işletmelerin sayısı 3 bin 500’e, zincir işletmelere bağlı şube sayısı ise 65 bine ulaştı. Ayrıca, şu anda yurtdışında 5 binden fazla mağazası ile 150‘ye yakın Türk markamız faaliyet göstermekte. 2022 yılında açılması beklenen 1.000 mağazanın ihracata katkısının da 600 milyon dolar olacağı tahmin ediliyor.

Dernek olarak İleriye dönük hedef ve projeleriniz nelerdir? 

Daha fazla markamızın yurt dışına açılmasını, Turquality ve marka yönetimi programlarına katılmasını istiyor ve destekliyoruz. Aylık yuvarlak masa toplantılarımız, çalıştaylarımız, Kurucu Kuruluş üyesi olduğumuz DEİK, dönem başkanı olduğumuz Dünya Franchise Konseyi ve Asya Pasifik Franchise Konfedrasyonu ve yakın ilişki içerisinde bulunduğumuz TİM, TOBB, TÜSİAD, MÜSİAD gibi dernekler ve ekonomik platformlarda da derneğimiz ve üye markalarımızı temsil etmeye devam edeceğiz.
Ayrıca UFRAD’ın destekçisi olduğu “Bayim Olur Musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı” her yıl Türk ve dünya markalarını bir araya getiren, yıl içerisinde öne çıkacak konsept ve sektörleri belirleyen çok önemli bir platformdur.

30 yıldır desteklediği Franchising Fuarları ile sektörün nabzını tutan ve dünyanın dört bir yanından marka ve yatırımcıları bir araya getiren UFRAD Franchising Derneği, her yıl olduğu gibi bu yılda 25- 28 Kasım 2021 tarihlerinde 19. kez Medya Fors organizasyonu ve UFRAD işbirliği ile fuarımızın kapılarını ziyaretçilerine açmaya hazırdır.

Son olarak eklemek  istedikleriniz nelerdir?

Yeniden açılmalar ile birlikte kira problemleri büyük çoğunlukla çözüldü ancak bu sefer de yıllardır devam eden ve maalesef markalarımız ve AVM’leri karşı karşıya getiren bir durum tekrar ortaya çıktı. Önceden de bir sorun olan alışveriş merkezleri ve markalar arasındaki ortak giderlerin şeffaf bir şekilde açıklanmaması konusu. Bu konuyla ilgili olarak Alışveriş Merkezleri Hakkındaki Yönetmeliğin birinci bölümündeki 11’inci maddeye dikkat çekmek isterim. 

Madde şöyle ‘Ortak kullanım alanlarına ilişkin elektrik, su, ısınma, yenileme niteliğinde olmayan bakım-onarım, güvenlik ve temizlik gibi belirli dönemlerde tekrarlanan ve alışveriş merkezinin aynına ilişkin olmayan ortak giderler, alışveriş merkezindeki perakende işletmeler ile alışveriş merkezi yönetimi tarafından oy birliğiyle bir gider paylaşım usulü belirlenmemiş olması durumunda perakende işletmelerin satış alanlarının alışveriş merkezinin satış alanına oranı ölçüsünde paylaştırılır. Müştereken belirlenen gider paylaşım usulü en fazla beş yıl süreyle uygulanır’.

Tabii bu konuda şeffaf bir şekilde giderlerini açıklayan AVM yönetimlerini tenzih etmek gerekir. Ortak giderlerle ilgili açıklama yapmayan AVM’ler ile ilgili konunun Ticaret Bakanlığımızın gündeminde olduğunu biliyor ve takip ediyoruz, hukuki yaptırımların da bir an önce gerçekleştirilmesini diliyoruz. Özellikle haksız rekabete yol açan, yabancı yatırımcıların işletmesinde olan AVM’lerdeki, baskı altına alıcı aşırı yüksek fiyatların bir an önce son bulmasını istiyoruz, 2016'dan bu yana bu durum hala devam ediyor fakat artık yasaları mutlaka uygulamalıyız.

nb

Yukarı