Günümüzde teknolojinin hızla ilerlemesi ve dijital dönüşümün etkisiyle birlikte e-ticaret, Türkiye ekonomisinin önemli bir parçası haline geldi. E-ticaret geleneksel ticaretin sınırlarını aşarak, işletmelere geniş bir müşteri kitlesine erişim, maliyet tasarrufu ve büyüme fırsatları sunmasıyla öne çıkıyor.
Fintek şirketi FIS tarafından hazırlanan Küresel Ödemeler Raporu 2023’e göre, küresel e-ticaret pazarının 2022 ile 2026 yılları arasında yıllık %9 oranında büyüme kaydedeceği tahmin ediliyor. Rapora göre 2022 yılında yaklaşık 6 trilyon dolar olan e-ticaret işlemlerinin 2026 yılında 8,5 trilyon doların üzerine çıkması bekleniyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) da, internet kullanımı ve online alışveriş hakkındaki Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması’nın 2023 yılı sonuçlarını açıkladı. Yapılan araştırmanın sonucunda son 12 ayda e-ticaret platformlarından mal veya hizmet satın alanların oranı %49,5 olarak kayıtlara geçti. 2022 yılında ise bu oran %46,2 olarak belirlenmişti.
E-ticaret yapan bireylerin %75,5’i giyim, ayakkabı ve aksesuar satın aldı
İnternet üzerinden 2023 yılının ilk 3 ayı içerisinde mal veya hizmet satın alan ya da sipariş veren bireylerin %75,5’i giyim, ayakkabı ve aksesuar satın aldı. Bunu, %47,6 ile lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatlar, %37,1 ile gıda ürünleri, %32,2 ile kozmetik, güzellik ve sağlık ürünleri ve %28,8 ile temizlik ürünleri, kişisel bakım malzemeleri takip etti. Bu bireyler cinsiyete göre incelendiğinde; erkeklerin %69,3’ü giyim, ayakkabı ve aksesuar, %48,9’u lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatları ve %37,2’si gıda ürünleri; kadınların %81,7’si giyim, ayakkabı ve aksesuar, %46,4’ü kozmetik, güzellik ve sağlık ürünleri ve %46,4’ü lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatları satın aldı.
Dünyada online alışverişin 5 mega günü
Cadılar Bayramı – 31 Ekim 2023: Pandemi öncesi seviyelere geri dönerek 2022’de 10,6 milyar dolar harcama yapıldı. Şükran Günü – 23 Kasım 2023: ABD’de sadece Şükran Günü’nde 5,3 milyar dolarlık çevrimiçi harcama yapılıyor. Mobil alışveriş bu rakamın %55’ini oluşturuyor.
Black Friday ve Cyber Monday – 24 ve 27 Kasım 2023: Black Friday, ABD’de 9,2 milyar dolarlık rekor harcamayla yılın en yoğun alışveriş günü. Cyber Monday, Amerikalıların %25 daha fazla harcama yaptığı diğer bir önemli tarih.
Ücretsiz Kargo Günü – 14 Aralık 2023: Noel öncesi ürün teslimatı garanti eden bu etkinlik, her yıl popülaritesini artırıyor.
Noel – 24-25 Aralık 2023: ABD’de Noel alışverişi için yıllık ortalama harcama 1.000 dolar civarında. Oyuncak, kıyafet ve hediye kartları en popüler kategoriler.
E-ticarette lüks tüketim harcamaları katlanarak artıyor
Yaklaşık 15 bin e-ticaret sitesinin verilerine göre lüks tekstil giyim kategorisinde 2021 yılında ciro rakamı 1 milyar 743 milyon 274 bin 549 TL iken, bu rakam 2022’de 3 milyar 685 milyon 195 bin 334 TL’ye yükseldi. 2023’ün ilk 8 ayında ise bu tutar 4 milyar 835 milyon 219 bin 070 TL olarak gerçekleşti. Yıl sonuna kadar bu rakamın en az 7 milyar TL’ye ulaşarak geçen yılın iki katına yükselmesi bekleniyor.
E-ticaret pazarlamasında yapay zekanın gücü
Yakın zamanda yapılan bir ankete göre, pazarlamacıların %61,4’ü yapay zekayı pazarlama faaliyetlerine dahil etmiş durumda ve %44,4’ü içerik üretimi için yapay zekayı kullanıyor. Pazarlamacıların %19,2’si pazarlama bütçelerinin %40’ından fazlasını yalnızca yapay zeka odaklı kampanyalara ayırmış durumda. E-ticaret pazarlama iş akışları kampanya yönetimi yapınıza yapay zeka uygulamak, mobil pazarlamacılara rekabet avantajı sağlayacaktır.