Ana içeriğe atla

TAVADA TAVUK

ZİYARETÇİ MEMNUNİYETİ, BAŞARILI YÖNETİMİN EN ÖNEMLİ UNSURU

06.01.2022 - 15:37

 2022’de de tedbirlerle doğru kampanya stratejilerini uygulayarak ve dijitalleşmeyi de dikkate alarak yeni projeler geliştirmeyi hedefleyen MR Mall & Retail ekibi Ocak sayımızda 2022 yılı için ön değerlendirmede bulundu.

MR Mall & Retail olarak, AVM’lerde kiralama ve proje geliştirme süreçlerinde 2022 yılında ne tür değişiklikler olacak?

Ömer Gamzeli: 2022 yılında AVM’lerde ciro ve ziyaretçi sayılarının artmasını öngörüyoruz ve bu sayede kiralamaların da hız kazanması kaçınılmaz olacaktır. 2021 yılında pandemi etkisiyle düşen cirolar, 2022’de eski halini alacak ve %30-35 artacaktır. Tabii ki bu tam normalleşme değil; kast ettiğimiz sadece toparlanma sürecidir. Tam normalleşme 2023 yılının 2. çeyreğinden önce pek mümkün değil gibi görünüyor. Bu süreçte edinilen pandemi tecrübesiyle beraber gerek hijyen önlemleri gerekse mimari konsept renovasyonlarının da gerçekleşmesiyle kiralamalar ciddi bir ölçüde hızlanacaktır. Proje geliştirmeler 2021 yılında çoğu AVM’de ön plandaydı ve bu 2022’de daha çok dikkat çekecektir. Çünkü artık ziyaretçiler aşılamaların da etkisiyle eski güvensizliklerini biraz bıraktılar, ama yine de açık ve temiz havaya sahip mimarideki AVM’ler daha çok ziyaretçi ağırlıyor ve daha da ağırlayacaktır. AVM’lerde kiralama yapmak istemeyen birçok anchor markadan bahsetmiştik; bu markalarında caddeye yönelimleri azalacak ve olmaları gereken yerlerde yani AVM’lerde olacaklarını düşünüyoruz. Kısaca özetleyecek olursak; 2022’de AVM’ler biraz daha normalleşir, cirolar ve ziyaretçi sayıları artar her şey daha güzel olur. Yani 2022’den umutluyuz.

cvbn

AVM yatırımlarında MR Mall & Retail’in pazarlama stratejileri nedir?

Nazlı Kaya Sancar: Covid-19 salgını ülkemizde görülmesinden sonra alışveriş merkezlerinin ciroları çok düştü. Salgının tedavisinde ilerleme kaydedilmesi ve aşılanma oranlarının da yükselmesiyle sektörde hareketlilik başladı. Salgın bizlere yeni bir müşteri profili oluşturdu. Ülkemizde artık bilinçli ve sorgulayıcı bir ziyaretçi kitlesi var. Öncelikle salgın nedeniyle alınması gereken hijyen tedbirlerinin uygulandığını görmeleri ve AVM’de geçirdiği zaman içerisinde bu güveni yaşaması; o AVM’yi tercih etme veya tersi durumda etmeme nedeni olabilmekte. Ayrıca pandemiden sonra başlayan yeni dönemde AVM’ye plansız alışveriş yapmak için gidenlerin oranı belirgin bir biçimde azalmış, ihtiyaç merkezli alışverişlerin oranı da artmış durumdadır. Pandemiyle birlikte planlanarak yapılan alışverişler, bireyleri daha bilinçli tüketiciler haline getiriyor. Kampanya dönemleri gibi belli dönemlerde AVM’lerde ziyaretçi sayısında ve cirolarda artış oranının pandemi öncesine göre arttığı gözlemlenmişti. MR Mall & Retail olarak; 2022 pazarlama hedefl erimizi tedbirlerle doğru kampanya stratejileri uygulayarak ve dijitalleşmeyi de dikkate alarak gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Her ne kadar salgın, tüketicilerin internet alışverişlerine yönelmesine neden olsa da satın alma eğilimini harekete geçiren canlı olarak ürünü görüp dokunma unsuru; tüketiciyi yine yerinde görüp satın almaya davet ediyor. Başarılı bir yönetim ve pazarlamanın önemli unsuru olan ziyaretçi sadakatini de bu anlamda sağladığımızda projelerimiz hem ciro hem de genel işleyiş anlamında aktif ve sürdürülebilir olacaktır. Firma olarak 2022’den umutluyuz.

asdvgf

Türkiye genelinde MR Real Estate olarak gayrimenkul hizmet ağı oluşturma hedefi nizde hangi çalışmaları hayata geçirdiniz?

Mehmet Karakaş: Bildiğiniz gibi MR Danışmanlık şirket genel müdürlüğümüz İzmir’dedir. Bu yüzden ana faaliyetimiz olan AVM yönetim kiralama haricinde sürekli büyüyen ve genişleyen gayrimenkul sektörünü de yeni faaliyet alanlarımız içine aldık. Gayrimenkul sektöründe MR Real Estate olarak; öncelikle İzmir ve çevre il-ilçelere hizmet vermeyle başlayarak başarılı bir yılı geride bıraktık. Özellikle varlık, mülk, toplu konut yönetimleri, cadde ve plaza altı kurumsal kiralamalar ve satış alanında sunduğumuz bu hizmetler için gerek çalışma arkadaşlarımızın eğitimi gerekse teknolojik imkânlardan faydalanarak %100 müşteri memnuniyeti hedefi miz ile çıktığımız bu yoldaki geri dönüşler bizi oldukça sevindirdi. MR Real Estate olarak gayrimenkul sektöründe kurmakta olduğumuz bu sistemi Türkiye geneli herkesin ihtiyaçlarını karşılayabilmek ve ayrıcalıklı hizmet çözümleri sunmak adına bir ağ oluşturarak bayilik sistemi ile %100 memnuniyete ulaşmalarında onlara yardımcı olmak ana hedefi mizdir. Yaptığımız işi kısaca; "Türkiye geneli güvenilir bir çözüm ortaklığı sunmak" olarak tanımlamanız da bizleri mutlu eder. Sektörel tecrübesi olan uzman çalışma arkadaşlarımız ile yüksek hizmet standardını Türkiye genelinde sağlamak ve bu hizmetleri müşteri ihtiyaçlarına göre geliştirmeye, sektörde fark yaratmaya 2022 yılında da devam edeceğiz. Bu yüzden 2022’den umutluyuz.

dtfgn

Kur hareketliliği nedeniyle perakende sektöründe ne tür değişiklikler öngörüyorsunuz?

Alpay Soydan: Kur hareketliliğinin maalesef, bütün sektörlerde olduğu gibi perakende sektörüne de olumsuz etkilerinin olduğu şüphesiz. AVM’lerde sabit TL bazlı kiralar oldukça yüksek bir oranda yer tutuyor. Bilindiği gibi yakın bir geçmişte döviz ile kiralama yapmak yasaklanmış ve mevcut döviz bazında yapılmış olan sözleşmeler TL’ye çevrilmişti. TL’nin değer kaybı maalesef mevcut sabit kiraların erimesine sebep oldu. AVM yatırımcıların yaşanan değer kaybı kadar kira zammı yapma şansı da çok gerçekçi görünmüyor. Aynı şekilde perakendecilerimizin hammaddelerinin birçoğu da döviz ile tedarik ediliyor. Bu da maliyetleri her gün daha da fazla yükseltiyor. Yani perakende sektöründe hem yatırımcılar hem de kiracılar kur hareketliliği sebebiyle zor durumda. Önümüzde ki süreçte sabit kiraların birçoğunun yerini ciro kiraların alacağını düşünüyorum. Bunu önümüzdeki süreçte göreceğiz ama biz 2022 yılından umutluyuz.

fgh

AVM konseptinde belirleyici unsur nedir? Mimari proje ya da proje geliştirme aşamasında sizin kriteriniz nelerdir?

Mehmet Bütüner (Çizgisel Mimarlık): Sözlüğe göre “kavram, anlayış, görüş, tarz, düzen, ana fi kir, tema, zihindeki soyut tasarımlar, alışılmışın dışında” gibi farklı anlamlara gelen “konsept” kelimesi, mimaride bu tanımların tamamını karşılayan bir anlam taşır. Bazı kavramların bilinçli bir şekilde öne çıkarıldığı, belli bir anlayış ve görüş kapsamında tasarlanmış, kendine özgü bir düzeni olan, tematik, sıra dışı dokunuşlarla spesifi k imgeleri çağrıştıran bir tasarım stili olarak özetlenebilir. Mimari konsept çeşitleri ise zamana ve mekâna göre ortaya çıkar. Dekorasyon trendleri ve moda haline gelen sanat akımları mimari konsept isimleri ve bu konseptlerin özellikleri konusunda belirleyicidir. Belli bir temaya göre yapılan tasarımlar, yapının geneli ve iç mekânın göz alıcı ve dikkat çekici bir görünüme kavuşmasını sağlar. Bu sayede görsel bütünlük yakalayan mekânlar, daha çok kişiye hitap edebilir. Dolayısıyla özellikle işletmelerde konsept tasarım konusuna önem vermek gerekir. Rastgele cephe ve dekorasyon elemanları ile yapılan bir tasarımdansa, özel bir konsepte göre yapılan tasarımlar bu tarz işletmelerde müşterinin ilgisini çekmek açısından işe yarayacaktır. Konsept tasarımlarda başarısızlığa neden olabilecek en büyük tehlike, tekrara düşmektir. Sürekli birbirini tekrar eden cephe elemanı malzeme doku ve dekorasyonlar, görsel anlamda çekiciliğini yitirir. Tüm bu düşünce ışığında konsepti belirlemekteki en önemli etken yatırımın hangi bölgede yapılacağı, hedeflenen ziyaretçi kitlesi ve beklentileri karşılıyor olmasıdır. Çok iyi bir konsept hedef kitleden uzak ise başarısız olacaktır. Amaç son tüketicinin benimseyeceği, kendinden bir şeyler bulacağı bir fikir ile yola çıkmak olmalıdır. Başarı zaten peşinden gelecektir. Uzun yıllar MR Mall & Retail ile bu doğrultuda ilerliyoruz.

xdzcb

AVM sektörünün bugünkü durumunu nasıl değerlendiriyorsunuz? Sektörü nasıl bir gelecek bekliyor?

Sibel Gamzeli: Türkiye'de AVM'lerin toplam ticaret içinde büyük bir pazar payı oluşturduğunu ve AVM'lerin organize ticaret içerisindeki payının ise çok daha yüksek olduğunu söyleyebilirim. Pandemi sürecinde AVM'ler büyük kayıplar yaşadı ama normalleşmenin başladığı Haziran ayından itibaren hem bir önceki yıl kıyaslamalarına göre hem de bir önceki aylar kıyasına göre ciro ve ziyaretçi sayılarında artış yaşanmaya devam ediyor. Bunun dışında iyi lokasyonlarda olan AVM'lerin bir parça daha iyi müşteri sayılarına yaklaştıklarını, ancak buna rağmen ciddi ziyaretçi kayıplarının da yaşandığını belirtmek isterim. Ziyaretçi kaybıyla birlikte ciro kayıplarının da yaşanması hem perakendecilerin hem de AVM mağazalarından cadde mağazalarına göre daha fazla zorlandıkları şüphesiz gerçektir. Bu durumda hala süreci tam atlatamamanın vermiş olduğu endişelerle AVM'lere verilen desteklerin devam etmesi çok açıktır. 2022 yılında AVM sektöründe ciro ve ziyaretçi sayılarındaki artışla birlikte sektörde büyümesini, salgın öncesinden daha iyi bir duruma gelmesini ümit ediyoruz. Kendi alanımızda fi rmamız adı altında ekip arkadaşlarımız ile birlikte 2022 yılının çok daha güzel geçeceğini de belirtmek isterim. 2022 yılından umutluyuz.

gfhk

MR Ekibi 2022'den umutlu

Ömer Gamzeli: MR ekibi olarak; herkese öncelikle sağlıklı, huzurlu, mutlu ve bol bereketli yıllar diliyoruz. Ayrıca 2022 yılında da tüm perakendecilerimizin ve AVM yatırımcılarımızın yanında olduğumuzu söylemek isteriz. Çünkü 2022’den umutluyuz.

TAVADA TAVUK

Yukarı