Ana içeriğe atla

TAVADA TAVUK

AVM SEKTÖRÜNDE 2022’DE BÜYÜME HEDEFLERİNE ODAKLANACAĞIZ

09.12.2021 - 11:38

  Alışveriş merkezleri, Türkiye ekonomisinin en önemli sektörlerinde biri. 100 milyar dolarlık yatırım değeri ve bünyesindeki mağazalarla birlikte 600 bin kişilik bir istihdam sağlaması bunun en önemli göstergesi. Dolaylı olarak 3 milyon insanın hayatına değen bir sektörüz.

   Bugün Türkiye genelindeki 444 AVM ve 13,5 milyon metrekarenin üzerindeki kiralanabilir alanımızla ziyaretçilerimize hizmet veriyor; sadece alışveriş mekanları olarak değil yeme-içme, kültür-sanat, eğlence imkanlarıyla da birer yaşam merkezi olarak faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.
   2021 yılı hepimizin malumu olduğu üzere Covid-19 pandemisiyle mücadele içinde geçti. Pandeminin olumsuz etkilerini 2021 yılında da hissetmeye devam ettik. Yılın başında kısıtlamaların da etkisiyle ciro ve ziyaret sayılarında kayıplar yaşandı. Kısıtlamaların etkili olduğu Ocak ve Şubat aylarında cirolarda azalma yaşanırken Mart ayından itibarense cirolarda yükseliş yaşandığını gözlemledik. Ancak yeniden artan vaka sayıları sonrası 29 Nisan – 17 Mayıs 2021 tarihlerini kapsayan tam kapanma döneminde AVM’lerimiz kapalı kalmış ve aydan aya karşılaştırmalarda ciro kayıpları yaşanmıştır. Haziran ve Temmuz aylarında başlayan kademeli normalleşme ve aşılamanın hızlanması ile birlikte de hem ciro hem de ziyaretçi sayılarında bir önceki yıla kıyasla büyük oranlı artışlar yaşanmaya başlamıştır. Eylül 2021 dönemi dahil olarak 3. çeyrek verilerine baktığımızda cirolarda %72,4’lük bir artış olduğunu görüyoruz. 2021 yılının son çeyreği ile birlikte ise döviz kurlarındaki dalgalanma, fiyat artışları, Kasım indirimleri ve yılbaşı alışverişi gibi unsurların alışveriş üzerinden önemli etkileri olacağını değerlendiriyoruz. Ziyaretçilerimiz hem indirim kampanyalarından yararlanmak hem de olası fiyat artışlarından etkilenmemek için alışveriş yapacaklardır. 

   2021 yılı belirttiğimiz üzere bir yandan pandemi ile mücadele ile geçerken diğer yandan pandemi sonrası dönemde ziyaret sayıları ve ciroları arttırarak tüm iş ortaklarımızla birlikte ticareti sürdürme çabalarına odaklandığımız bir yıl oldu. Pandeminin başından beri zor durumdaki kiracısına imkanları ölçüsünde destek sunan AVM yatırımcısı 2021 yılında da bu uygulamayı büyük oranda sürdürdü. Türkiye’deki perakende markalarının Avrupa ve Amerika’da örneklerini gördüğümüz üzere pandemi döneminde iflas yaşamamış olmasında AVM yatırımcısının sunduğu desteklerin de önemli bir katkısı bulunmakta.
   2022 yılında ise geride bıraktığımız 2020 ve 2021 yıllarıyla karşılaştırdığımızda pandeminin artık büyük oranda hayatımızda çıkmasıyla birlikte ticarete ve uzun dönemli stratejilere odaklanabileceğimiz bir yıl olacağı inancındayız. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) olarak pandemi öncesi çalışmalarına başladığımız Ticari Gayrimenkul Kiralama esaslarının ayrı bir kanunla belirlenmesi çalışmalarımızı 2021 yılında ilgili kamu otoriteleri ile birlikte nihayete erdirmeyi planlıyoruz. 2022 yılının pandemi sonrası büyüme hedeflerine odaklanacağımız üretim, ihracat ve istihdamda artışlar yaşayacağımız bir yıl olacağını ümit ediyoruz. 

   

TAVADA TAVUK

Yukarı