Ana içeriğe atla

gf

AVM VE MARKA YÖNETİMLERİ YENİ DİNAMİKLERE GÖRE POZİSYON ALACAK

06.01.2022 - 10:45

 Venezia Mega Outlet ve İsfanbul AVM Alışveriş Merkezleri Direktörü Oğuz Isıgöllü ile 2022 yılı AVM yatırım planları ve kur hareketliliğinin AVM yönetimine etkilerini konuştuk. 

2022 yılı AVM planlarınız konusunda bizleri bilgilendirir misiniz?

 2021 yılı oldukça hareketli ve yoğun gündemlerle geçti. Pandemi, dönemsel olarak artan ve azalan ivmelerle tüm dünyayı etkilemeye devam etti. Yılın ilk 6 ayı pandemi tedbirleri kapsamında alınan kısıtlamalarla geçti. Temmuz ayından itibaren tedbirler devam ederken kısıtlamaların kalkmasıyla birlikte sektör tekrar ivme kazanmaya başladı. 2022 yılını hem pandemi etkilerinden arınma ve toparlanma yılı, hem de pandemi öncesi dönemlerdeki performanslara ulaşma ve hatta geçme yılı olarak görüyoruz. Hem Venezia Mega Outlet, hem de İsfanbul AVM olarak, bu doğrultuda tüm planlarımızı ve çalışmalarımızı yapıyoruz. Sektörün hak ettiği seviyelere gelebilmesine katkı sağlamak ve sektör dinamiklerini yönlendirme hedefimiz devam ediyor. Yazılı ve görsel mecralarda sektör dinamiklerini ve gelişmeleri anlatmaya devam edeceğiz.

2021’in son aylarında yaşanan döviz kurundaki hareketlilikten etkilenmemek adına AVM yönetimi olarak nasıl bir strateji geliştirdiniz?

 Dünyada, pandeminin öngörülenden daha uzun sürmesinin etkileri, hem ekonomik hem de sosyolojik olarak biraz ağır oldu. Üretim unsurlarındaki etkilenmelere, lojistik sıkıntılar, arz talep dengelerinin değişmesi ve yüksek enfl asyon etkileri gibi unsurlar da eklenince, küresel bir kriz süreci yaşanmaya başladı. Ülkemizde de hissedilen bu sıkıntılarla birlikte, iç dinamiklerin de etkilenmesiyle, döviz hareketliliği başladı. Paramızın değer kaybının hem olumsuz, hem de olumlu etkilerini yaşamaya başladık. Üretim maliyetlerindeki artışlar, satış fi yatlarına da yansımaya başladı. Fiyat artışlarının devam edeceği öngörüsü hakim olunca, insanlar hızlıca ihtiyaçlarını karşılama psikolojisine girdiler. Markalar da her sene bu dönemlerde yapılan yılsonu indirimlerini, bu kez fiyat artışlarını ürünlere yansıtmayarak ve mevcut fiyatları koruma stratejisiyle geçirdiler. AVM’lerde kira ödemeleri TL bazında yapılıyor. Dolayısıyla TL’nin değer kaybetmesi tercih edilen bir durum değil. AVM yönetimleri ve markalar olarak, üretimle tüketimin buluşma noktası olan AVM’lerde, döngünün artarak devam etmesi ve tüketicilerin ve çalışanların memnuniyetlerinin sağlanması için, gerekli tüm çalışmalar yapılıyor ve gerektiğinde tavizler verilmeye devam ediyor.

Kurdaki dalgalanmalar alışveriş merkezlerinizde ortak alan giderleri ve kiralara yansıdı mı?

 Elbette kısa vadede yaşanan döviz hareketliliğinin etkileri oldu. Ortak alan giderleri fiyat değişkenliklerinden hemen etkileniyor. Kiralar dönemsel parametreler baz alınarak revize edildiğinden, anlık değişkenlikler yaşanmıyor. Kira sözleşmelerinin yıl dönümlerinde bu etkiler kısmen rakamlara yansıyacaktır. Yılın son günlerinde yapılan yasal düzenlemelerle, TL’nin döviz karşısında daha stabil bir konumlandırma alması hedeflendi. Bu stratejinin etkileri öngörüldüğü şekilde devam ederse, sistem kısa sürede bir dengeye kavuşacaktır. Bu sayede AVM yönetimleri ve marka yönetimleri de yeni dinamiklere göre pozisyon alacaklardır.

Açıklanan asgari ücret sonrası personel istihdamı ve mağazalardaki fiyatlandırma politikası konusunda öngörüleriniz nelerdir?

 Direkt olarak yüzbinlerce kişiye istihdam sağlayan sektör, dolaylı olarak milyonlarca kişiye gelir kapısı durumunda. Birçok sektör gibi, emek ağırlıklı bir sektör olduğundan, asgari ücret seviyesinde çok fazla çalışan var. %50 seviyesindeki asgari ücret artışı çok önemli bir gelişme. Bu artışın bir takım sübvansiyonlarla işverenlere direkt olarak değil de bu oranın biraz daha altında yansıyacak olması da önemli. Çalışanların, pozisyon, eğitim, tecrübe ve yetkinliklere bağlı olarak değişen ücretlendirme politikaları da asgari ücret artış oranından etkilenecektir. Enflasyon etkisiyle değişen tüm girdi maliyetlerine eklenecek olan personel maliyetleriyle birlikte yeni fiyat seviyeleri oluşacak. Markaların konumlandırmaları ve rakip analizleriyle yapılacak çalışmalar, sektörün yeni fiyat politikasının oluşmasını sağlayacaktır. Fiyat politikasının tüketici nezdinde kabul görmesi çok önemli. Bu sebeple önümüzdeki dönemde fiyatlarda iniş çıkışlar görmemiz çok normal. En önemli unsur, bir önceki sorunun cevabında belirttiğim üzere, yasal otoritenin yaptığı düzenlemelerin, TL döviz dengesindeki yüksek hareketliliği ve artışı engellemesidir. Bu sağlandığı sürece taşlar yerine oturacak ve sektör dinamikleri olması gereken dengeye kısa sürede kavuşacaktır.

Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?

 Her iki alışveriş merkezimiz ve tüm çalışanlarımız adına, 2022 yılıyla birlikte dünyada ve ülkemizde yaşanan sıkıntıların ve olumsuzlukların sonlanması diliyoruz. İlginiz için teşekkür ederiz.

jyh

Yukarı