Ana içeriğe atla

ggh

TAMPF BAŞKANI ÖZPAMUKÇU: DİJİTALLEŞMENİN ARTIK BİR OPSİYON DEĞİL MECBURİYET

06.09.2021 - 10:11

Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu, perakende sektörünü dolayısıyla ülke ekonomisini ilgilendiren önemli konular hakkında çalışma zemini sunan sektörün çatı kuruluşu . Pandemi sonrası yaraları sarmak, dijitalleşme sürecine uyum sağlamak gibi konularda çözüm üreten TAMPF hakkında, Federasyon Başkanı Alp Önder Özpamukçu ile konuştuk.

Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu olarak sektördeki konumunuzdan bize bahseder misiniz?

TAMPF,Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD), Gıda Perakendecileri Derneği (GPD),Tescilli Markalar Derneği (TMD) ,Turizm, Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) ve Zincir Mağazalar Derneği (ZMD)’den oluşmaktadır.


Perakende sektörü, tüketiciye ilk olarak dokunan sektör olması sebebiyle tüm ekonomi için çok önemli bir gösterge ve sağlıklı bir indikatör özelliği taşımaktadır, tüm dünyada perakende verileri kritik ekonomik indikatör olarak kullanılmaktadır. Türkiye’de de sektör verileri TAMPF-Nielsen Endeksi ile takip edilmektedir.

 

Perakende sektörü zorlu bir dönem atlattı.Avm’ler ve perakendeciler bu dönemden sonra ne yapmayı planlıyor? Siz bir rota oluşturdunuz mu?

2021‘in en önemli konuları maalesef pandemi döneminin ticari hayattaki yaralarını saymakla ilgili olacak gibi görünüyor. Devam eden bu zor dönemde, diğer pek çok sektörde olduğu gibi perakende sektörümüzde de finansal dayanıklılık, nakit yönetimi kilit konular olacak gibi görünüyor. Bunlara ilave olarak özellikle müşteriye birebir olarak ilk dokunan sektör olması ve ekonominin adeta kılcal damarları olması nedeni ile perakende sektörünün müşterisini belki de her zamankinden daha fazla dinlemesi ve stratejisini buna göre belirlemesi gerektiğini düşünüyorum. Diğer yandan COVID, e-ticaretin birkaç yıl sonra ortaya çıkacak gelişimini ülkemizde hızlandırdı. Bu da artık tüm dünyada AVM’lerin yeni alışveriş düzeni içinde var olup olmayacağı sorusunu gündeme getiriyor. AVM’ler sadece alışveriş değil, sosyal yaşam için çok önemli bir rol oynayan “Sosyal Yaşam Merkezleri”dir. Dünyada da çok hızlanan e-ticaretin fiziksel mağazalarla ve AVM’lerle birlikte paralel bir şekilde ekonomiye katkı vermesi için önemli çalışmalar yapılıyor. Dünya örneklerini de takip ederek bu konulardaki gelişim ve düzenlemelerin ülke ekonomimize, rekabetçi ortama, tüketici haklarına katkı verecek şekilde sağlanması noktasında AVM’ler ve perakendeciler olarak omuz omuza faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.

Sektörün sizce olmazsa olmaz kuralı nedir?Sektörün en büyük eksikliği nedir? Bize biraz perakende sektörünün kurallarından bahseder misiniz?

 

Perakendenin açılımlarına, hangi noktalara evrildiğine bakarsak, dijitalleşme ve e-ticaretten özellikle bahsetmemiz gerekir diye düşünüyorum.Perakendenin çok önemli bir kanalı olan e-Ticaret sektörü her yıl ortalama Türk lirası bazında yüzde 40 civarında büyüyordu. Bu yıl ise pandemi etkisi ile e-ticaretteki büyüme Bakanlık verilerine göre % 66 büyüme ile 226 milyar oldu. Bu rakamlar perakendenin gidiş yönünü tayin etmekle kalmayıp potansiyelin büyüklüğü ve tüketici alışkanlıklarının bu yönde ne hızda evrilebildiğini göstermesi açısından oldukça umut verici noktadadır.

 

Karşımızda artık dijitale de çok hızlı ayak uydurmuş yeni bir tüketici var. Müşterilerin hijyen beklentisi, dijital kanallardan daha fazla faydalanma isteği, temassız ödeme hatta temassız alışveriş yapma tercihleri önümüzdeki dönemlerde yüzümüzü çevirmemiz gereken başlıca yönelimler. Dijitalleşmenin artık bir opsiyon değil mecburiyet olduğunu iyi anlayıp, bunun yanı sıra değişen tüketiciyi en uygun şekilde yakalayacak alternatif kanalları daima kullanmamız gereken bir döneme giriyoruz.

 

 

nb

Yukarı