AVM&Tesis yönetim programı yüklü olan bilgisayarlarımızın başından kalkıp tesis içerisinde gezdiğimiz zaman gördüğümüz tüm saha operasyonlarındaki (temizlik, güvenlik, teknik vb.) sistemin dijital dönüşümünden bahsediyoruz. Sizce de sektörün başından beri uyguladığı çalışma yöntemi artık ilkel ve teknolojinin gerisinde kalmadı mı? Sadece dijital dönüşüm de değil, aslında yönetim ve çalışma modelinin “DEĞİŞİM”inden de bahsedeceğiz. Bunu çok konuşmalıyız. Dijital dönüşüm ise bir amaç değil, bunu başarmak için gerekli bir araç sadece.
“İnsan” hizmet sektöründe en temel odağımız. Gerek hizmet sağlanan gerekse hizmet veren insan yani ön saflarda yer alan “çalışan” arkadaşlarımız. Bugün yaşanan ekonomik zorluklar en çok onları etkiledi. EYT ile birlikte de büyük kentlerden kaçış hızlandı. Şu an sektör yani ticari işletmelerin hepsi bu hizmetleri almakta ve vermekte zorlanıyor. Her tesis eksik personelle çalışıyor ve kalite düşmüş durumda. Gelir düşük, yetmiyor ama diğer taraftan işveren için de maliyet yüksek. Çalışanlarda işe karşı heyecan ve güven azalmış durumda. Her proje onlar için aynı, sadece etken az da olsa değişen gelir aidiyetin önüne geçiyor. Personeli tek tutan konu mevcut kıdemleri ya da yıllarca oluşan bir nebze huzurlu çalışma ortamı.
“Peki çözüm nedir?” diye sorabilirsiniz. “Çalışan” insan gücü robotların olduğu bir dünya da bile var olacak. Ben çözüme her oyuncuyu yani;
1. Hizmet alan müşteri 2. Hizmet alan yönetim firması 3. Hizmet veren firma ve 4. Çalışanın tümünün kazandığı bir model ile ulaşabileceğimize inanıyorum. Peki mevcut sistem ile bu mümkün mü? Bence hayır. Ön saflarda çalışan arkadaşlarımızı standart vardiya ve sabit görev noktasında çalıştırarak, sadece asgari ücret ödemenin, aylık motivasyon pastaları ya da çeyrek altınların bir çözüm olmadığını çoktan öğrendik. Tek başına maaşı artırmak da uzun vadeli çözüm değil. Farklılaşmak, çalışmayı bir nebze keyifli hale getirmek hatta doğru, şeffaf ve sayısal performans değerlendirme ile doğru orantılı ödül-prim vermenin mümkün olduğu, güvenin oluştuğu projeler bir adım öne çıkacaklar. Müşteri şikayeti ya da memnuniyetsizliği oluşmadan hızlı aksiyon alan, hatta oluşmadan olacağını öngören yapay zeka çözümleri ile iki adım öne çıkacaklar. Tespit ve yönlendirmede dijital sistemlerin olduğu, çalışan için teknolojinin ön planda olduğu çözümler farkı yaratan, kazanan esas tesisler olacak.
Burada devreye “AVM’lerde AI ve IoT kullanımı, çözüm önerileri, neler yapılıyor ve neler olursa daha başarılı oluruz?” başlığımız kendi kendine ortaya çıktı sanırım. Giriş niteliğinde olan bu yazımız ardından daha derin konulara giriyor olacağız; Endüstri 5.0 dinamiklerinden hareketle yeni bir terim olan Tesis 5.0’ı anlamaya çalışacağız. Sorun sizce nerede? çözüm nasıl olmalı ve önerileriniz nedir? Lütfen benimle bu konuya dair fikirlerinizi paylaşın, yazın isterim. Burada yazı köşemizde sizden gelenler ile karşılıklı, etkileşimli bir yazı serisi oluşturmak istiyoruz.
Gelecek yazıda görüşmek üzere, Saygılarımla…