Kapak

Yöresel Gurme ile lezzetleri ve hemşehrileri buluşturuyoruz

Temelleri 2020 yılında atılan Yöresel Gurme ile lezzetleri ve hemşehrileri buluşturduklarını ifade eden Yöresel Gurme Genel Müdürü Yusuf Deniz, Türkiye’nin dört bir yanında yer alan 40’a yakın ilin yöresel ürünlerini anavatanından tedarik ederek, en kaliteli şekilde AVM ziyaretçilerinin beğenisine sunduklarını vurguladı. Haziran sayımızda kapak konuğumuz olarak dergimizde ağırladığımız Deniz ile hem kendi kariyer hayatını hem de Yöresel Gurme’nin sektördeki yolculuğunu konuştuğumuz keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

Öncelikle sizleri tanıyabilir miyiz Yusuf Bey, genç bir girişimci olarak kariyer hayatınızda bu yolda çalışmalarınızı sürdürmeye nasıl karar verdiniz?

Aslen Malatyalıyım, Gaziantep Üniversitesi Makine Bölümü’nden 2013 yılında mezun oldum. Ailem de gıda sektöründe çalışmalarını yürütüyor. Babam Malatya’nın çok eski tüccarlarından biridir, lokum ve şekerleme üzerine hala faaliyette olan bir kayısı fabrikamız var. Genç bir girişimci olarak organizasyon sektöründe kariyerimi geliştirmeyi tercih ettim. Gezmeyi, yeni insanlar tanımayı ve tanıdığım insanların hayatlarında iz bırakmayı sevdiğim için benim adıma bir tutku olan organizasyon sektörüne girmeye karar verdim. Nasıl ki halkımız anavatanından gelen ürünlere karşı bir heves taşıyorsa, biz de yeni insanlar tanımaya ve yöresel lezzetleri tattırmaya hevesliyiz.

Yöresel Gurme çatısı altında yöresel lezzetleri farklı bir konseptle tüketicilerle buluşturma fikri nasıl ortaya çıktı, Yöresel Gurme’nin doğuş hikayesini sizlerden dinleyebilir miyiz?

Yöresel Gurme’nin temelleri 2020 yılında atıldı. Başlangıçta öncelikle sektörü ve sektörde bu işi yapan insanları araştırmak üzere bir AR-GE süreci geliştirdik. Bu süreçte yaptığımız araştırmalar sonucunda yapacağımıza inanarak bu yola adım attık. İlk 1 yıl boyunca markamızın vizyon ve misyonları doğrultusunda Yöresel Gurme markasını sağlam temeller üzerine oturtana kadar, sektöre yeni giren her marka gibi kazancımız yüksek olmadı. Ancak ilk yılın ardından verim almaya başladık ve böylelikle kazancımız da artmaya başladı. Sabit bir esnaf kitlesi oluşturmak, 1. kalite ürün gamı oturtmak, yenilikçi ve cezbedici stand görsellerini hazırlamak 1 yıllık bir zaman zarfımızı aldı.

Hangi yöresel ürünleri hazırladığınız stantlarda tüketicilerle buluşturuyorsunuz, ürünlerinizi hangi bölgelerden temin ediyorsunuz?

Türkiye’nin dört bir yanında yer alan 40’a yakın ilin yöresel ürünlerini bir araya getirip, en kaliteli şekilde değerli ziyaretçilerimizin beğenisine sunuyoruz. Başlıca Afyonkarahisar, Trabzon, Malatya, Adıyaman, Gaziantep, Kahramanmaraş, Hatay, Balıkesir, Gümüşhane, Siirt, Bursa, Osmaniye, Elazığ ve Mardin’den bölgenin en doğal ürünlerini temin ediyoruz. Kısacası ürünlerimizin hepsi kendi anavatanından geliyor. İstanbul, Ankara, İzmir gibi metropol şehirlerde faaliyet gösteren esnafl arın büyük bir çoğunluğu ürünleri kendi imalathanelerinde üreterek yöresel ürünmüş gibi satışını gerçekleştiriyor. Yöresel Gurme’nin iş kültüründe bunun yeri yok. Süt ve süt ürünlerimizi Trabzon Beşikdüzü’nden, et-sucuk ve pastırma grubu ürünlerimizi Afyonkarahisar ve Kayseri’den, pekmezlerimizi Balıkesir’den, zeytin grubumuzu Manisa Akhisar ve Bursa Gemlik’ten, pestil grubu ürünlerimizi Gümüşhane’den, ballarımızı ise Artvin’in yüksek kesimlerinden elde edilen ürünlerden temin ediyoruz. Maalesef ki yukarıda bahsettiğim yanlış anlaşılmalar nedeniyle Yöresel Gurme olarak tüketici nezdinde bizler de sıkıntı yaşıyoruz. Geçmiş deneyimlerini göz önünde bulunduracak olursak, tüketiciler bu konuda olumsuz düşüncelere sahip olmakta haksız değil. Bu yanlış anlaşılmayı düzeltmek ve bu algıyı kırmak adına çok emek harcıyoruz. Bizim ürünlerimizin tümü, kendi esnafıyla birlikte kendi bölgesinden gelerek standlarımızda yer alıyor ve

AVM ziyaretçileriyle buluşuyor. AVM ziyaretçileri ve AVM yönetimlerinin zihnindeki o olumsuz önyargıları yıkmak adına Yöresel Gurme olarak nasıl bir politika geliştirdiniz?

Geçmiş yıllarda AVM’lerde yöresel ürünlerin satışını yapan bazı işletmeler kalite standartlarına uygun olmayan ve hijyen kurallarının göz ardı edildiği çalışmalar hayata geçirmiş ve hem AVM yönetimlerinde hem de ziyaretçilerde çok kötü izlenimler bırakmış. Bizim sektöre girdiğimiz ilk zamanlarda en çok zorlandığımız nokta bu oldu. Yöresel Gurme olarak pazara ilk girdiğimizde bu önyargıyı kırmaya çalıştık, hala da çalışıyoruz. Yöresel Gurme olarak üst düzey kalitede hizmet verdiğimizi ispatlamaya çalışıyoruz. AVM yönetimi ve ziyaretçiler nezdinde bu olumsuz algıyı düzenlediğimiz birkaç programla ancak kırabiliyoruz. Ürün ve etkinliklerimizle yer aldığımız bir AVM’de, bir süre sonra tekrar program düzenlediğimizde en iyi şekilde karşılanmak istediğimiz için işimizi en iyi biçimde yapmaya gayret gösteriyoruz. Ürün kalitesi, stand düzeni ve hijyen kurallarına uyma konusunda oldukça titiz davranıyoruz.

Gelen misafirlerimiz şunun farkında oluyor; gerek çalışan esnafl arımız gerekse anavatanından gelen ürünlerin kalitesiyle sloganımızda da dediğimiz gibi “lezzetleri ve hemşehrileri buluşturuyoruz”. Hemşehrileri birbirleriyle buluşturduğumuz zaman bu olumsuz algıyı kırmış oluyoruz. Aynı memleketin insanları birbirini görünce o samimiyeti alıyor ve gerçekliğine inanıyor.

Yöresel Gurme olarak bir AVM’de standlarınızla yer aldığınızda kaç esnafla çalışıyorsunuz, markanızı bugünlere taşıma noktasında büyük emekleri olan ekibinizden de bahseder misiniz?

Yöresel Gurme çatısı altında 15 farklı standımızda 15 esnafımızla çalışıyoruz. İlk yılın ardından oturan düzenimizle birlikte çok ekstrem durumlar yaşanmadığı sürece bünyemizde esnaf değişimi yaşanmıyor. Sabit esnaf modülüyle yılı ve programlarımızı tamamlıyoruz. Kalite standartları ve hijyen kurallarına uygun bir biçimde hazırladığımız standlarımızda ürünlerimizi AVM ziyaretçileriyle buluşturuyoruz. Bu sektör içerisinde en genç kadroya sahip firma biziz, çalışanlarımızın yaş aralığı 20 ila 30 arasında. Genç bir lider olduğum için gençlerin yolunu açmak istiyorum, çünkü gençlerle çalışmayı seviyorum. Onların sektörde kalifiye elemanlar olarak yetişmesi için elimden geleni yapıyorum.

Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan AVM’lerle iş birliği süreciniz nasıl gelişti, markanızı geliştirmek ve büyütmek adına neden AVM’leri tercih ettiniz, markanızın bugünlere gelmesinde AVM’lerin rolü nedir?

AVM sektörü günümüzde en aktif sektörlerin başına geliyor. Geçmiş yıllarda yerel esnafl ar ön plandayken, artık AVM’ler sunduğu hizmetlerle ve markalarıyla öne çıkıyor. Ziyaretçiler aradığı her şeyi tek bir noktada bulabilmenin kolaylığını AVM’lerde yaşıyor. Biz daha en başında konseptimizi belirlerken AVM’ler için geliştirdiğimiz bir konseptle tamamen kendi ekip ve ekipmanlarımızla sektöre girmeye karar verdik. AVM’lerde yöresel ürünler bazında yaşanan sıkıntıları kökünden değiştirmek üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz. AVM’ye güvenen bir ziyaretçi biz de o AVM’de yer alacağımız için kısa sürede Yöresel Gurme’ye de güvenir diye düşündük, çünkü 2. sınıf kalitede ürün ve hizmet sunan bir marka olsak o AVM’ye giremezdik. AVM’lerin marka karmasında yer alan isimler kaliteleriyle ön planda olan markalar. Yöresel Gurme olarak biz de o güveni verebiliyoruz.

AVM ziyaretçisi çocuğunu eğlence alanına emanet edebilirken kendisi bir cafe ya da restoranda keyifle yemeğini yiyebiliyor, yöresel standlarımızı keyifle gezebiliyor. Çocukların güzel ve eğlenceli vakit geçirdiği yöresel alanımızda ziyaretçiler de istediği yöresel ürünleri temin edebiliyor.

Yöresel Gurme’nin referanslarında yer alan AVM’ler hangileri?

Kuruluşumuzdan bu yana hizmetlerimizle yer aldığımız başlıca AVM’ler:

Adıyaman-Adıyaman Park AVM

Batman-Batman Petrol City

Denizli-Denizli Teras Park AVM

Diyarbakır- Forum Diyarbakır AVM

Gaziantep-Forum Gaziantep AVM

Nevşehir-Forum Kapadokya AVM

Karaman-Karaman Park AVM

Karabük-Kares AVM

Kastamonu-Kastamall AVM

Malatya-Malatya City AVM

Mardin-Mardian Mall AVM

Nevşehir-Nissara AVM

Elazığ-Park 23 AVM

Şanlıurfa-Piazza AVM

Tokat-Novada Tokat AVM

Trabzon-Rubenis AVM

İstanbul-Vega İstanbul AVM

Sürdürülebilirlik her sektörde olduğu gibi gıda sektörünün de en önemli temel taşlarından birini oluşturuyor. Tarladan ve üreticilerden sofralarımıza gelen ürün gamınızda yer alan ürünleri tercih ederken nelere dikkat ediyorsunuz? Sürdürülebilir gıda konusunda Yöresel Gurme’nin izlediği politikadan bahseder misiniz?

Yukarıda da belirttiğim gibi, geçmiş yıllarda AVM’lerde gerek terip düzen, temizlik ve hijyen konusunda gerekse yerel olmayan esnafl ardan temin edilen ürünlerin sanki o bölgenin yöresel ürünüymüş gibi tüketiciyle buluşturulması hususunda olumsuz izlenimler bırakılmış. Yöresel Gurme olarak sabit esnaf modülüyle çalışmamızın ve esnafl arımızı kendi yöresinden kendine has ürünleriyle pazarımızda buluşturmamızın sebebi de bu, olumsuz düşünceleri ortadan kaldırmak.

Örneğin Yöresel Gurme olarak Rönesans Grubu bünyesinde yer alan Şanlıurfa Piazza AVM ile çalışıyoruz. Bu AVM’de 3. yılımız ve 3 yıl içerisinde 12 program gerçekleştirmişiz. Ürün ve hizmetlerimizle yer aldığımız AVM’lerde geleneksel bir hal aldı programlarımız. Düşük kalitede ürün sattığımız ya da hizmet sunduğumuz takdirde, Yöresel Gurme programları geleneksel bir hal alamazdı. Bugün Adıyaman’da 2 yıl geçirmişiz ve yakın zamanda 9. programımızı gerçekleştireceğiz. Türkiye genelinde de Yöresel Gurme programlarını AVM’lerde geleneksel bir hale getirmeye çalışıyoruz.

İnsan sağlığına direkt etki eden gıda ürünlerinin satıldığı ortamlarda Tarım Müdürlükleri tarafından ciddi denetlemeler yapılıyor. Standlarımızda yer verdiğimiz tüm ürünler gerekli tahliller ile incelenmiş ve işletme kayıt numaraları kontrol edilmiş bir şekilde müşterilerle buluşmaktadır. Ürün ve müşteri arasında gerekli muhafazalar, ekiplerimiz tarafından sağlanmış durumda. Gerek süt ve süt ürünleri gerekse et ürünleri soğuk zincirlerle muhafaza ediliyor. Özenli bir çalışma prensibi ile hijyen standartlarımızı en üst düzeyde tutarken, çalışanlarımıza eldiven ve maske kullanımını zorunlu kılıyoruz. Geçtiğimiz haftalarda İl Tarım Müdürlükleri tarafından Türkiye genelinde yapılan incelemeler sonucunda tüketicilere sunduğumuz tüm ürünlerimizin yapılan tahliller neticesinde gıda güvenliğine uygun olduğu sonucuna varıldı.

Hem stantlarınız hem de geliştirdiğiniz konseptlerle yer aldığınız AVM’lerin ekonomisine nasıl bir değer katıyorsunuz, AVM ziyaretçilerinin Yöresel Gurme’ye gösterdiği ilgiden de bahseder misiniz?

Biz yöresel ürünlerimizin yer aldığı standlarımızın yanı sıra, mini sirkler ve çocuk eğlenceleri başta olmak üzere çeşitli kültürel etkinlikler de düzenliyoruz. Gerek sosyal medya kanallarımızdan gerekse iletişim adreslerimizden bize ulaşan AVM ziyaretçileri bir sonraki programımızın ne zaman olacağı konusunda bizimle iletişime geçiyorlar. Hatta programlarımız sonrasında da düzenli olarak Yöresel Gurme çatısı altında bulunan esnafl arımızdan ürün temin etmek isteyen ziyaretçilerimiz oluyor. Uzun yıllar boyunca yer aldığımız lokasyonlarda gerçekleştirdiğimiz programlarımızla hem AVM yatırımcıları hem AVM yönetimi hem de ziyaretçiler nezdinde olumsuz düşünceleri pozitife çevirmeyi başardık.

Başlangıçta yöresel ürünler konusunda kötü deneyimler yaşayan AVM’ler bizim yer almamıza da sıcak bakmadılar, ancak başarılı bir programın ardından teşekkürlerini takdim ettiler. Bu durumun da bizim doğru yolda olduğumuzu ve emin adımlarla büyümemizi sürdürmemizde itici bir güç olduğunu söyleyebilirim. Tıpkı mağazalarda olduğu gibi bir ürün vitrindir, çünkü vitrin cezbeder tüketiciyi. Biz de bunu stand görsellerimizle, tezgahlarımızın içerisindeki kaliteli sunumlarımızla yapıyoruz. Bizim vitrinimiz de standlarımız. Yöresel Gurme olarak her yıl sezon başında standlarımızı güncel görsellerle ve ziyaretçilerde albeni yaratacak tasarımlarla yeniliyoruz. Karşıdan gelen müşteriyi önce görselimiz sonrasında da ürün kalitemiz çekiyor.

Yöresel Gurme olarak 2024 yılına ilişkin hedef ve planlarınız neler, yılın ilk 5 ayında yıl sonu hedeflerinize ulaşabilmek adına hangi adımları attınız?

Sezon içerisinde hangi AVM’lerde yer alacağımıza ilişkin mevcut program takvimimiz her sezonun başında belirlenmiş oluyor. Yıl içerisinde bir sezonda ortalama 10 program yapıyoruz. Kalitemizi düşürmemek adına sabit bir programla ilerliyoruz. Yıl içerisinde lokasyon özelinde değişmekle birlikte bir AVM’de ortalama 2’şer kez program düzenliyoruz. Şu an istediğimiz hedefl ere ulaşabildik ama daha ilerisi için hayallerimiz ve hedefl erimiz büyük.

2024 yılı içerisinde ürün ve hizmetlerimizle yer aldığımız AVM’ler:

Şanlıurfa-Piazza AVM

Adıyaman-Adıyaman Park AVM

Tokat-Novada Tokat AVM

Trabzon-Rubenis AVM

İstanbul-Vega İstanbul AVM

Malatya-Malatya City AVM

Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?

İnanmak ve başarmak önemli. Yöresel Gurme’yi bugünlere getirebilmek için çok emek harcadık. Günümüzde bu sektörde yer alan birçok firmaya göre kısa bir zamanda çok iyi yol kat ettik. AVM’lerle sürekli istişarelerde bulunarak bugünlere geldik. Onların tavsiyelerine önem verdik.