Amerika’da yıllık ortalama 50 milyar tüketilen ve bununla birlikte dünya genelinde en çok tercih edilen fast food türlerinden birisi olan hamburgerin yolculuğunun ilk adımı Antik Roma’da atılıyor. Cengizhan’ın ve ordusunun da favori yiyeceklerinden bir tanesi olan hamburgerin Türkiye’deki yolculuğu ise 1990’lı yılların sonuna dayanıyor.
Günümüzde insanlar fast food türlerinde sıklıkla hamburgeri tercih ediyor. Tarihine bakıldığı zaman ise oldukça uzun bir geçmiş bizleri karşılıyor. Tarih sürecinde hamburger sürekli olarak evrilmiş ve günümüzdeki halini almış durumda.
Antik Romalılar’ın hamburger yerine Isica Omentata adını verdiği bu yiyecek, tıpkı hamburgerde olduğu gibi ana köfte ile birlikte baharatların, sosların birleşimi sayesinde ortaya çıkıyordu. O dönemlerde bile günümüzdeki hamburger lezzeti oldukça fazla sevilerek tüketiliyordu.
12. yüzyıl dönemlerinde Cengizhan’ın ve ordusunun da favorilerinden bir tanesi olan fast food yiyecekler, Cengizhan ve ordusunun uzun süren yolculuklarında onlara eşlik ediyordu. Ayrıca, Tatarlar bu ete tuz, soğan ve biber ilave ederek tüketiyordu. Daha sonrasında bu yiyecek, Cengizhan’dan yıllar sonra Ruslar tarafından Tatar Bifteği olarak tanıtıldı. Hamburg’ta yaşayan bir aşçı Orta Asya seyahati esnasında Tatar Bifteği ile karşılaşması sonrası tarifini alıp, Almanya’ya getiriyor. Bu sayede günümüzün popüler yiyeceği hamburgerin de temelleri atılmış oluyor. Hamburg bifteği ise başka bir aşçı tarafından keşfedildi. Bu yiyeceği müşterilerine pişirerek sunmaya başlayan aşçı, ismine ise Hamburg şehrine ait olduğunu bildirmek için hamburger adını verdi.
Günümüzde en çok tüketilen ülke Amerika’ya yolculuk
19. yüzyılın sonunda Almanya’dan Amerika’ya yoğun bir göç dalgası başladı ve Amerika hamburger ile tanıştı. Amerikalılar, bu sayede ilk kez hamburger ile tanıştılar ve bu lezzet o kadar çok beğenildi ki, Amerikan yemek kültürünün merkezini de hamburger oluşturdu. Günümüzde en çok hamburger tüketilen ülkelerin başında Amerika geliyor. Amerika’da, yıllık ortalama 50 milyar adet hamburger tüketiliyor.
Sektörde yabancı markalara yerli butik markalar eşlik ediyor
Yeni markalar ve zincir şubelerle büyüyen dışarıda yeme-içme sektöründe son yılların trendinin burger restoranları olduğunu görüyoruz. Bu alanda birçok kurumsal marka hizmet verirken, yeni girişimciler de doğru markaya yatırım için çalışmalar yapıyor. Türkiye’de özellikle genç nüfusun yoğun olduğu bölgelerde elde edilen cirolar ise hızla artıyor. Özellikle İstanbul, Ankara ve İzmir gibi kentlerde peş peşe açılan burger restoranları sektörü bir anda büyüttü. Bu alanda hizmet veren yabancı markalara bir de yerli butik markalar eklendi. Ayrıca hamburger markalarının franchise sektöründeki rekabeti de sektörü büyütme konusunda başarılı bir adım.
Türkiye’de ise 1990’ların sonuna doğru hamburger markaları göze çarpmaya başladı. Dönemin önde gelen hamburger zincirleri tek tek Türkiye’de de şubeler açarken, bugün Türkiye’de 20’den fazla kurumsal marka, kendi zincir şubeleriyle hizmet veriyor. Hamburger alanında Türkiye, ABD ile bu konuda yarışmasa da, Avrupa’da çok önemli bir pazar konumuna geldi.