Franchise

4000 yıllık tarihiyle çiğ köfte

Türkiye’nin değerli yöresel lezzetlerinden birisi olan çiğ köftenin ortaya çıkış hikayesi 4000 yıl öncesine kadar dayanıyor. Çiğ köfte denildiği zaman ise akla ilk olarak Adıyaman ve Şanlıurfa geliyor.

Ülkemizin geleneksel lezzetlerinden olan çiğ köfte acı sevenler için sadece bir yiyecek değil aynı zamanda tutkudur. Özellikle güney illerimizde yaygınlık gösteren çiğ köfte, yapımından yenmesine her aşamasında birlik beraberliğin görüldüğü bir yiyecek. Bu nedenle bir karın doyurma amacının dışına çıkarak geleneksel sohbet toplantıları yoluyla birlikteliğin, eğlencenin, muhabbetin de aracı haline gelmiştir.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na bağlı Türk Patent ve Marka Kurumunun coğrafi işaretli gıdalar listesine göre etsiz çiğ köfte Adıyaman iline, etli çiğ köfte ise Şanlıurfa iline ait. Etli çiğ köfte Şanlıurfa Ticaret ve Sanayi Odası’nın yaptığı başvuru sonucunda 2009 yılında Şanlıurfa Çiğ Köfte adıyla Şanlıurfa ili için tescillenirken; etsiz çiğ köfte ise Adıyaman Ticaret ve Sanayi Odası’nın yaptığı başvuru sonucunda 2018 yılında Adıyaman Etsiz Çiğ Köfte adıyla Adıyaman ili için tescillenmiştir.

Çiğ köftenin tarihi Kral Nemrut’a dayanıyor

Rivayete göre Nemrut, Hz. İbrahim’i yakmak için çok büyük bir ateş yaktırır. Bu ateş o kadar büyüktür ki; Hz. İbrahim bu ateşten kurtulsa da, bu ateşin büyüklüğü ve dehşeti yöre halkını derinden etkiler ve o günden sonra hiç kimse ateş yakmaya cesaret edemez. Herkesin ateş yakmaktan korktuğu bu dönemde, insanlar her şeyi çiğ yemeye başlar. Ancak eti çiğ yemek mümkün değildir. Bunun üzerine insanlar eti başta biber olmak üzere çeşitli gibi baharatlarla yoğurmaya başlar, etin baharatlarla yoğrulması onun ağırlığını alıp eti yumuşatır. İlk başlarda sadece et ve biber karışımı olan bu yiyeceğe zamanla bulgur, yeşillik ve diğer baharatlar eklenir ve çiğ köfte böylelikle ortaya çıkmış olur.

Çiğ köfte sektörü global pazarda da hızla gelişiyor

Doğu ve Güneydoğu mutfağının vazgeçilmezi çiğ köfte, fast food pazarındaki hacmini her geçen yıl katlayarak artırıyor. Sektör, üretim teknikleri ve kolay sevk edilebilir materyallerin gelişmesi nedeniyle, çok kısa bir sürede beklenenin üzerinde bir büyüme hızı elde etti. 2000’li yılların en popüler beslenme tarzı olan fast food tüketim alışkanlığı, çiğ köfte sektörünün gelişmesinde de büyük pay sahibi.

Girişimcilerin franchise sistemleriyle kolaylıkla kendi işyerini açabildiği çiğ köfte sektörü rekor büyüme gösteriyor. Bu alandaki markaların gücünü arkasına alan girişimciler, bu sistemde kısa sürede büyük kazançlar elde edebiliyor. Bayilik sistemi, ülkemizde gıda, restoran ve kafe başta olmak üzere birçok alanda gelişirken; sadece Türkiye’de değil dünyada da ilgi gören çiğ köfte, başta Avrupa ülkeleri olmak üzere tüm dünyada da kendinden söz ettiriyor.

2023 yılında 3 bin 933 yeni mekan açıldı

Yemeksepeti’nde 2023 yılında kaydedilen yeni mutfak sayıları, Türkiye’deki yeme içme sektörünün çeşitliliğini ve büyümesini gösteriyor. Geleneksel ve modern mutfaklara olan ilginin artmasıyla, sektörün hem geleneksel hem de yeni trendlere uyum sağlayan bir yapı sergilediği görülüyor. Kebap ve Türk mutfağı 4 bin 398 yeni restoranla zirvede yer alırken, çiğ köfte 3 bin 933 yeni mekanla özellikle vegan ve vejetaryenler için popüler bir seçenek haline gelmiş durumda.