AVM

FB Danışmanlık, gücünü tecrübelerinden alıyor

FB Danışmanlık Genel Müdürü Fethi Başuslu’yu ağırladığımız Şubat sayımızda AVM ve perakende sektörüne yönelik sundukları hizmetleri aktaran Başuslu, 2024 yılında AVM’leri ve markaları rekabet ortamında bir adım öne taşıyacak gelişmeler konusunda da görüşlerini paylaştı.

FB Danışmanlık’ı tanıyabilir miyiz, sunduğunuz hizmet çerçevenizden bahseder misiniz?

FB Danışmanlık’ın ana teması AVM’ler, ticari üniteler ve aynı zamanda buna benzer komplekslerin yönetim, kiralama ve danışmanlık hizmetini vermek üzerine kurulu. Özellikle yatırım fizibilite çalışmalarından başlayıp lokasyon incelemelerine kadar pek çok konuda danışmanlık hizmeti veriyoruz. Bunun yanında bu tip yatırımların en optimum şekilde nasıl olması gerektiği, finans yönetimi, proje gelişimi ve aynı zamanda da lansmanını sağlıyoruz.

FB D anışmanlık olarak ikinci iş kolumuz da kurumsal marka kiralama üzerine. Ülkemizde ve dünyada adından söz ettirerek büyümüş olan tüm markalarımıza özellikle de Akdeniz Bölgesi başta olmak üzere Türkiye genelinde uygun yerlerde kiralama hizmeti veriyoruz. Diğer bir taraftan da, büyümekte olan bazı markalara da aynı işlemi yaparak marka danışmanlıklarını üstleniyoruz. Bunun yanında hiç perakende sektörüne girmemiş fakat bu konuda nereden başlayacağını bilmeyen ve finansı olan kişilere de yol göstererek danışmanlık hizmeti verirken, mevcut ulusal markalardan franchise hizmeti almak isteyen kişilere de destek oluyoruz.

AVM yönetimi ve kurumsal marka kiralamada FB Danışmanlık’ın stratejisi nedir, hem AVM’ye hem de markalara katma değer sağlama açısından hangi kriterlerle süreci ilerletiyorsunuz?

Günümüzde gerek markalar gerek de AVM yatırımcıları kazan-kazan politikası içerisinde ilerlemekte. Tabii bunun neticesinde her iki tarafın da mutlu olması gerekiyor. Lokasyonun her zaman için büyük önemi varken, ticari şartlar konusunda da her iki tarafın istekleri doğrultusunda orta yolu bulmak gerekli. Temel prensipte eğer yeni açılan bir AVM ise ilk yıl, 2. yıl, 3. yıl gibi ticari şartlar üzerinde ilerliyoruz ama halihazırda rüştünü ispatlamış bazı AVM’lerde ise oturmuş bir kira sistemi var. Bu kira sisteminin dışına çıkmak biraz zor oluyor. Tabii markanın gücü ve istemiş olduğu metrekareyle ilgili olarak da kira rakamları biraz esneyebiliyor. Günümüzde gerçekten bu konuda bir dengenin, standardın olmadığı gözüküyor, fakat her AVM’nin kendi markalarıyla ortak bir paydada her zaman buluşması mümkün oluyor.

2024 yılında AVM’leri ve markaları rekabet ortamında bir adım öne taşıyacak ne gibi gelişmeler ve yenilikler ziyaretçilerle buluşacak, FB Danışmanlık olarak bu gelişmelere ne kadar hazırsınız?

AVM’lerimiz ziyaretçilerin her zaman ilgisini çekebilmek adına pek çok faaliyette bulunuyor ve bunları özellikle de sosyal medyada çok güzel lanse ediyorlar. AVM yönetimleri Türkiye’de gerçekten son derece başarılı hale geldiler ve biz bunu dünyaya taşımaya başladık.

2024’te ziyaretçileri yormayan, aynı zamanda da iyi havalandırılmış, hijyene dikkat eden markalar ve AVM’ler bir adım daha öne çıkacaktır. Çünkü sağlıklı ortamlar özellikle de AVM’lere gelen ziyaretçiler için alışverişten çok daha önemli bir hal almaya başladı. Bunu sürdürülebilir hale getiren AVM ve perakende dünyası bana sorarsanız çok daha ön planda olacaktır. Bunun haricinde alışverişte tabii ki en önemli şeylerden bir tanesi de dekorasyon. AVM ve mağazaların da dekorasyon konusunda rahatlatıcı ve keyif verici bir ortama ziyaretçileri çekmesi lazım. Bir de rekabet ortamında müşterisine bir adım önde olduğunu hissettiren kuruluşlar gerek mağazada gerek e-ticaret dünyasında görsellik açısından her zaman bir adım önde olacağı kesindir. Bu 3 ana kalem konusunda başarılı olanların, yenilik ve inovasyon yapanların bir adım daha öne çıkacağını düşünüyorum.

Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?

FB Danışmanlık olarak sektörde yaklaşık 25 yıldır faaliyet gösteriyoruz. Bu süreç ağırlıkla profesyonel yönetim şeklinde geçti. Belli bir birikim ve know-how oluştuktan sonra bu işin ticaretini yapmaya başladık. Henüz daha yolun başında olmamıza rağmen, özellikle Akdeniz Bölgesi’nde pek çok irili ufaklı projede olağanüstü başarılar gösterdik. Gücümüzü en çok tecrübelerimizden alıyoruz. Burada da zor projeler bize gelsin istiyoruz. Zor projeler konusunda son derece uzmanız. Sektör temsilcilerinin, bizi tanıyan veya tanımayan herkesin bizim de artık bu dünyada olduğumuzu bilmelerini isteriz. Kendilerinden iş birliklerini arzu ederiz.