Perakende

MARKALARIMIZ YÜZDE 100’ÜN ÜZERİNDE CİRO ARTIŞI ELDE ETTİ

Üye marka sayısını 320’den 475’e çıkaran Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), Ocak – Ekim 2022 döneminde giyim, ayakkabı, kozmetik, elektronik gibi sektörlerde %100 ve üzerinde ciro artışları elde edildiğini açıkladı. BMD Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel ile Aralık sayımızda sektör değerlendirmesi yaptık.

BMD’de yeni dönemdeki hedefl erinizden bahsedebilir misiniz?

BMD organize perakende sektöründe temsil gücü en yüksek sivil toplum kuruluşları arasında ilk sırada. Temsil kapasitemizi her geçen yıl artırıyoruz. Derneğimize üye marka sayısını görev yaptığımız dönemde 320’den 475’e çıkardık. AVM’lerde temsil gücümüz ortalama %52’ye ulaştı. Bazı AVM’lerde bu oran %65’e kadar çıkıyor. Hazır giyim, ayakkabı, spor, kozmetik, restoran, mobilya ve tüm sektörlerden markalarla temsil kabiliyetimiz daha da güçlendi. Ekim ayındaki genel kurulumuzda çok geniş katılımlı bir yönetim oluşturduk. Her sektörden bir ya da iki temsilcinin yönetimde yer almasına özen gösterdik. Yeni dönemde birlik ve beraberlikten ödün vermeden sorunlarımızın çözümü ve yeni projelerin geliştirilmesi konusunda çok verimli işler yapacağımıza inanıyorum. Üye markalarımızın toplamda 450 bini bulan istihdamını artıracak çalışmalara da devam edeceğiz.

Organize perakende sektörü için 2022 nasıl bir yıl oldu?

Organize perakende sektörü açısından 2022’nin genel olarak iyi geçtiğini söyleyebilirim. Fiyatlar daha da artacak endişesi ile imkânı olanlar ihtiyaç alışverişlerini öne çekti. Ocak – Ekim 2022 döneminde ülkemizi ziyaret eden yaklaşık 40 milyon turistin de katkısı ile giyim, ayakkabı, kozmetik, elektronik gibi sektörlerde %100 ve üzerinde ciro artışları elde edildi. Kasım ayında ‘Efsane Cuma’ başta olmak üzere indirim kampanyalarıyla markalarımız stoklarını tüketici de daha uygun fi yatla ihtiyacını giderme imkânı buldu. İndirimlerin etkisi ile gıda dışı perakendede Kasım ayı enfl asyonun düşeceğini öngörüyoruz. Aralık ayında da özellikle son 15 günde yoğunlaşacak yılbaşı alışverişinin cirolara olumlu katkı yapmasını bekliyoruz.

Enerji maliyetleri özellikle üretimde ciddi bir yük oluşturmaya başladı. Bu durum perakendeye nasıl yansıyor?

Perakende markaları bir yıldan uzun bir süredir aşırı bir maliyet baskısı ile karşı karşıya bulunuyor. Özellikle AVM mağazalarındaki enerji maliyetleri markalarımız için neredeyse ikinci bir kira kadar yük oluşturmaya başladı. Markalarımız AVM’lerde cadde mağazalarına göre %60-70 daha yüksek elektrik faturası ödüyor. Küresel koşullardan kaynaklı nedenlerle enerjinin pahalı olması tüm dünyada yaşanan bir gerçek. Ama AVM mağazalarında markalarımıza o pahalı fi yattan % 60-70 daha yüksek fatura çıkarılması kabul edilebilir bir durum değil. Ülkemizin önde gelen 475 markasını çatısı altında bulundurmanın sorumluluğu ile bu konuda girişimlerimizi hızlandırdık. Talebimizi önce Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’na (EPDK) yazılı olarak ilettik. Daha sonra EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz’ı bizzat ziyaret ederek görüş ve önerilerimizi sözlü olarak paylaştık. Son olarak Enerji Bakanlığımıza yazılı başvurumuzu yaptık. Hazine ve Maliye Bakanımıza da ilettiğimiz soruna kısa sürede çözüm getirileceğini ümit ediyoruz.

BMD’nin yoğun girişimleri sonucu ortak alan giderleriyle ilgili son dönemde iki önemli düzenleme yapıldı. Bu düzenlemeler sorunu çözdü diyebilir miyiz?

AVM’lerde ortak alan giderleriyle ilgili yeni yapılan düzenlemelerden büyük memnuniyet duyuyoruz. Adil ve şeffafl ıktan uzak ortak alan giderleri markalarımız için yıllardır önemli bir yük oluşturuyordu. Ticaret Bakanlığımız tarafından geçen Ağustos’ta yapılan yönetmelik değişikliği ile ortak alan giderlerinde hakkaniyetin ve şeffafl ığın sağlanması yönünde çok önemli bir adım atıldı. Önümüzdeki yıldan itibaren AVM yönetimleri ile kiracılar arasındaki uyuşmazlığın sona ereceğine inanıyoruz.