FinTech

ÇAĞI KAÇIRMAK İSTEMEYEN FİRMALAR, E-TİCARETİN BÜYÜMESİNE KATKI SAĞLADI

Pandemiden sonra e-ticaret ve e-ihracat globalde fazlasıyla büyüdü. Çağı kaçırmak istemeyen tüm firmalar, bu yeniliklere hızlıca adapte oldu. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi ile ülkemizdeki e-ticaret ve e-ihracat sektörünü Eylül sayımızda konuştuk.

E -ticaret, değişen alışkanlıklar sonrası ülkemiz ve globalde oldukça gelişti. Değişen dinamikler ve günümüz ekonomisi dikkate alındığında sektördeki kişilere tavsiyeleriniz nelerdir?

Pandemi, sektörde bir aydınlanma etkisi yarattı. Birçok holding, büyük marka, tedarik şirketi ve kargo şirketi bu sektöre yatırım yaptı. Online ticaret yapan işletme sayısı 500 bine yaklaştı. Bütün bu yatırımlar, sektörde bugüne kadar görülmemiş büyümeyi getirdi. E-ticaret alışverişlerinin özellikle gıda, kişisel bakım, teknoloji, mobilya ve tekstil sektörü gibi ürün gruplarında yaşandığını söylemek mümkün. Çağı kaçırmak istemeyen tüm fi rmalar, bu yeniliklere hızlıca adapte oldu ve gelişim ivmesinin yükselmesine büyük katkı sağladı. Eticaretin gelecek öngörülerine baktığımızda; AR (Artırılmış Gerçeklik), mobilite, metaverse, IoT (Nesnelerin İnterneti) gibi başlıkların öne çıktığını görüyoruz. Metaverse önümüzdeki dönemde günlük hayatımızın bir parçası olacak, en yeni teknoloji platformu olarak konuşulacak. Dolayısıyla e-ticaretin de bu sistemin içinde kendine özgü olarak en doğru yeri bulacak.

Ülkemizin e-ihracattaki konumu nedir? Bu konu bağlamında dernek olarak yurt içi ve yurt dışı çalışmalarınız nelerdir?

Türkiye’de e-ihracatın, toplam ihracat içindeki oranı yüzde 1,3. Dünyada bu rakam ortalama yüzde 4. Ticaret Bakanlığı’nın 2030 yılına kadar koyduğu hedef ise yüzde on. Geçtiğimiz yıl Ticaret Bakanlığımız bünyesinde yer alan İhracat Genel Müdürlüğü bünyesinde E-ihracat ve Dijital Pazarlama Daire Başkanlığı kurulması sektörümüz adına atılan çok önemli bir adım oldu. Ardından geçtiğimiz günlerde detaylı destek paketi geldi. Hem bireysel ihracatçılığı hem de bunu yapmakta zorlanırsa diye aracı fi rmayı destekleyen kapsamlı bir paket oldu. Dernek olarak E-ihracat Daire Başkanlığı ile çok yakın çalıştık. Yeni açıklanan destek kararı çok detaylı, güncel ve sektörü anlayan bir destek çalışması oldu. Yeni açıklanan destek paketi kapsamında yararlanıcılar ve iş birliği kuruluşlarına ilişkin birçok destek sağlandı. Bu destek çalışmaları kapsamında yeni açıklanan destek kararlarının yeni iş modellerinin önünü açmasını bekliyoruz.

Sektörde bulunan markalara ne gibi destekleriniz var?

ETİD olarak üyelerimizin aracı olarak hizmet verdiği KOBİ’ler ile beraber sektör hacminin yüzde 90’ından fazlasını temsil ediyoruz. E-ticaret hizmet sağlayıcıları, yeni iş modelleri, pazaryerleri, ödeme şirketleri, yatırım şirketleri ile sektörün mümkün olduğunca tüm bileşenlerini kapsayan güçlü yönetim kadromuz ile çalışmalarımızı yürütüyoruz. Dernek üyelerimizi düzenli olarak yaptığımız sektör buluşmalarımızda bir araya getiriyoruz. Aynı zamanda e-ticaret ve e-ihracat ile ilgili üyelerimize yönelik eğitimler düzenliyoruz.