Ana içeriğe atla

S

 

'YA KİRA YA ANAHTAR' DİYEN DÜKKAN SAHİPLERİ VAR

15.05.2020 - 12:04

Osmanlı Kahvecisi Y. K. Başkanı Boğaçhan Göksu: “Sektör olarak bizim bu süreçte iki sıkıntımız vardı. Birincisi maaşlar, ikinci de kira konusundaydı. Kısa çalışma ödeneğiyle ilgili ciddi bir çalışma yapıldı. Bunun yanında en önemli sıkıntı kiralar. Bununla ilgili de bir çalışma yapılmalı. Şubelerimiz kapalı olduğu halde birçok dükkanımız kira ödemeye zorlanıyor. Bütün mülk sahipleri için söylemiyorum ama 'Ya kirayı ya anahtarı getirin' diyen dükkan sahipleri var. “

Koronavirüs öncesinde koşuşturması yüksek olan yeme-içme sektörü, şu an ayakta kalmak adına çözüm üretmek zorunda. Zira, salgın en çok restoran ve kafeleri etkiledi. Türkiye'de restoranlar ve kafeler, mart ayının ortasından beri eve sipariş hizmeti dışında kapalı. Hizmetix olarak İnstagram'dan başlattığımız canlı yayın kapsamında hem sektörün hem de işletmelerin geleceği hakkında Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi Yönetim Kurulu Başkanı Boğaçhan Göksu ile konuştuk. Türkiye’de geleneksel kahve kültürünün en önemli temsilcisi konumunda yer alan Osmanlı Kahvecisi, 2011 yılından bu yana misafirlerine hizmet sunuyor. 77 ilde 175 franchise işletmesiyle hizmet veren Osmanlı Kahvecisi, 3 bin 200'ü aşkın çalışana da istihdam sağlıyor.

 

BU SÜREÇ BİZİM İÇİN VERİMLİ GEÇİYOR

- Boğaçhan Bey, yeme içme sektörü temposu yüksek bir sektör. Böyle bir dönemde eve çekilmek zorunda kalmak sizleri nasıl etkiledi?

Sektör yöneticileri olarak hepimiz bu süreci nasıl yöneteceğimizle ilgili çalışmalar yapıyoruz. Bu süreci yönetmek, özellikle dijital altyapısı olmayan firmalar için zor olacak. Ama Osmanlı Kahvecisi olarak dijitalleşmeye ayak uydurduğumuz için bu süreç bizim için verimli geçti. Dijitalleşme artık hayatımızın her alanında var olacak. Biz Osmanlı Kahvecisi olarak, şu an dijitalleşmeye sağlıkla ilgili doneleri koymaya çalışıyoruz. Bizim için verimli oldu diyebiliriz bu süreç için.

 

- Dijital altyapısına yatırım yapan firmalar için online satışlar can suyu oldu diyebiliriz. Bu durum sizlerin online satışlarınıza nasıl yansıdı? Online satışlar beklentilerinizi karşıladı mı?

Online satışlarımız bu dönemde çok arttı. Kendi sitemizin yanı sır başka online mecralar üzerinden de satış yapıyoruz. Bu süreçte birkaç tane yeni online platforma girdik. İnsanlar da online alışverişe hemen adapte oldular. Demek ki dijitalleşmeye çok yatkınmışız. Hem alıcı hem de satıcı yönünden bunu bekliyormuşuz.

 

İNSANLARIN GÜVENİNİ KAZANMAK ADINA MARKALAŞMAK ÖNEMLİ

- E-ticarette müşteri görüp elleyemediği ya da tadamadığı bir ürünü alıyor. Firma olarak müşteriler ile güven bağını nasıl kuruyorsunuz?

Marka olmak, burada devreye giriyor. Eğer siz bir markaysanız, güveni normal hayat içinde verdiyseniz e-ticaret'te de insanların güvenini sağlamış olursunuz. İnsanlar, 'Osmanlı Kahvecisi benim güvendiğim bir firma' deyip sizlere online alışverişte bir şans veriyorlar. Siz bir markaysanız ve insanlara bu markayla güven unsuru sağlamışsanız bu şansa sahip oluyorsunuz. İnsanlar, ürünü alıp evlerine götürdüklerinde ikinci bir şansa daha sahip oluyorsunuz. O ürün beğenildiğinde başkalarına da sizi tavsiye ediyor insanlar. Marka dediğimiz yerde güveni oluşturmak zaman isteyen bir süreç. Ancak böyle zamanlar da bunun önemini bir kez daha görüyoruz.

 

HİJYEN KONUSUNDA CİDDİ BİR ÇALIŞMA İÇERİSİNDEYİZ

- Bu süreçte hem firanchisee'larınıza hem de çalışanlarınıza yönelik ne tür tedbirler alıyorsunuz?

İki aydır çok ciddi çalışmalar içindeyiz. Dükkanlar açıldığında hem çalışanlarımızı hem de şubelerimize gelen misafirlerimizi riske atmamak için ne yapabileceğimiz konusunda çok ciddi çalışmalar yaptık. Biz bu süreçten önce de hijyen konusuna hassasiyet gösteren, hijyen savaşını veren bir firmaydık. Örneğin, biz kahvenin yanında kurabiye veriyoruz. Bu kurabiyeyi açık olarak vermek yerine tekli paketler eşliğinde sunuyoruz misafirlerimize. Bunun bugün ne kadar değerli olduğunu görüyoruz. Süreç öncesinde hijyen kurallarına uyma adına üretimimizden şubelerimize kadar çalışma yapan bir firmaydık. Kendi üretim tesislerimizde bir hijyen prosedürümüz vardır. Ekibimiz de bu anlamda çok iyi, şu anki çalışmalarımızı bakanlığa dahi ilettik. MÜSİAD'a da TÜRES'e de ilettik. Bizi sıkıntılı bir açılışı beklemiyor hijyenden dolayı. Şubelerimiz çizdiğimiz çerçeveye uyguladığı zaman sorun olmayacaktır. Bu süreci atlattıktan sonra güzel günlerin geleceğini ümit ediyoruz.

 

KİRALAR CİRO ÜZERİNDEN ALINMALI

- Sektörde 60 milyar lira gelir kaybı bekleniyor. Bu rakam göz önüne alındığında sektöre sağlanan destek yeterli oldu mu? Sektör olarak ne tür beklentileriniz var?

Sektör olarak bizim bu süreçte iki sıkıntımız vardı. Birincisi maaşlar, ikinci de kira konusundaydı. Kısa çalışma ödeneği ile ilgili ciddi bir çalışma yapıldı. Bundan dolayı memnunuz. İlk sıkıntımız çözülmüş oldu. Bunun yanında en önemli sıkıntı kiralar. Bununla ilglii de bir çalışma yapılmalı. Biz devletin değil, ya AVM'lerin ya da cadde mağazalarının kiracılarıyız. Kiralar konusunda bir çalışma gerekiyor. Şubelerimiz kapalı olduğu halde birçok dükkanımız, kira ödemeye zorlanıyor. Bütün mülk sahipleri için söylemiyorum ama 'Ya kirayı ya anahtarı getirin' diyen bazı dükkan sahipleri var.

 

- Kiralara ilişkin beklentiniz nelerdir? Bu konuda bir yaptırım olabilir mi?

En azından ekim ayına kadar ciro üzerinden kira alına bilinir. Ya da örneğin kiranız 15 bin lira. 5 bini peşin, kalan kısmı ciro üzerinden hesaplana bilinir. Gerisiyle biz sektör olarak mücadele edebiliriz. Ama kira konusunda bir çalışma bekliyoruz. Osmanlı Kahvecisi olarak AVM'lerde dükkanımız yok. AVM'lerdeki durumu takip ediyoruz. AVM'ler kira konusunda daha esmekler. Çünkü onlar da bir marka, mağazalar AVM'leri terk ederse büyük kan kaybederler. Ama cadde dükkanlarında durumu daha vahim. Kiralar konusunda genel anlamda bir karar alınıp ciroya döndürülmesi çok önemli. 'Bazı dükkanlar cirolarını net göstermiyorlar' diye bir kaygı olabilir mülk sahiplerinde. Ama Osmanlı Kahvecisi olarak bizin gibi franchise'lerde de böyle bir sıkıntı olmaz.

 

AÇILIŞ BÜYÜK İHTİMALLE BAYRAMDAN SONRA

- Hafta başından itibaren AVM'lerde yer alan mağazalar kademeli olarak açılmaya başladı. Bu kapsamda kafeler için nasıl bir takvim öngörülüyor?

Bununla ilgili birçok takvim dolaşıyor sosyal medyada. Maalesef bilgi kirliği hat safhada. Şu anda kafelerin açılmasıyla ilgili net bir tarih verilmedi. Kafeler ilk kapanan mekanlar oldu virüs dolayısıyla. Arkasından restoranlar, berberler, AVM'ler geldi. Şu an da o silsile tersine işliyor açılma konusunda. Kafelere de çok kısa zamanda sıra gelecektir. Bu da büyük bir ihtimalle bayramdan sonra olacaktır. Denetimden geçen işletmelerin açılmasına izin verileceğini düşünüyorum. Haziran başında bir açılış bekliyorum kafeler için. Bu açılışa sosyal hayatımız için de ihtiyacımız var.

 

MÜŞTERİ SAYISINDA BİR KAYIP BEKLEMİYORUM

- Kafeler için normalleşme süreci ne kadar sürer? İnsanların kaygılarının olduğu bir dönemde eski hareketliliği ve ciroları yakalamak mümkün mü?

Bu süreçte dönüşüm iyi olacağını düşünüyorum. Cirolarda da kötü anlamda bir dönüş beklemiyorum. İnsanlarda açlık var. Nasıl çocuklara sokağa çıkma yasağı esnetilince her yer çocuklarla doldu, kafeler açılınca da sosyalleşmek adına insanlar yeniden bizlere dönüş yapacaklardır. Misafirlerimizin bizi çok fazla özlediğini düşünüyorum. Sadece sosyal mesfe sebebiyle azalan masa sayıları ciroda kayba yol açabilir. Yoksa müşteri olarak bir kayıp beklemiyorum.

 

- Virüs kahve fiyatlarını nasıl etkiledi?

Koronavirüs sebebiyle başta Brezilya olmak üzere üretici ülkelerde kahve hasadı yapılamıyor. Ama biz bu durumu fiyatlarımıza yansıtmamaya çalışacağız. Zor bir dönemden çıktık, nasıl dükkan sahiplerinden kiraya ilişkin beklentilerimiz varsa, bizler de fiyatlarımız konusunda misafirlerimizin beklentisini göz önüne alacağız.

 

KATMA DEĞERLİ ÜRÜNLERİN ÜZERİNE GİDİLMELİ

- Bundan sonraki süreçte hangi firmalar ayakta kalabilir? Sadece dijitalleşmek yeterli mi? Başka ne tür adımlar atmak gerekiyor?

İş dünyası olarak bizlerin artık katma değerli işler yapıyor olmamız gerekiyor. Dijitalleşme önemli ancak tek başına fayda sağlamayacaktır. Yine başka bir firmaya bezemek yerine 'farklı ne katabiliriz, farklı neler sunabiliriz' sorusuna cevap araması gerekiyor firmaların. Daha farklı şeyler üretmeliyiz. Osmanlı Kahvecisi olarak 4 tana farklı ürün sunacağız açıldığımızda. İnsanlar farklı şeyleri çok seviyor. İş dünyası farklılıklarını ortaya koymalı.

 

KAFE SEKTÖRÜNÜ İLERİYE TAŞIMAK İÇİN ÇALIŞMALAR YAPILMALI

- Kafe sektörünü daha ileriye taşıma adına bundan sonra neler yapıla bilinir?

Kafe sektörü iki şey sunuyor. Birincisi insanlar burada kahvelerini yiyip pastalarını yiyorlar. İkinci olarak da sosyalleşme imkanı sunuyorlar. Ve en önemlisi bu iki unsuru uygun fiyatla sunuyorlar insanlara. Artık, eskisi gibi misafirlerimizi ya da arkadaşlarımızı evlerde değil de dışarıda ağırlıyoruz. İnsanlar bu buluşmaları en kolay ve uygun fiyatla kafelerden sağlıyorlar. Bir kafede çay içersiniz ve muhabbet 2-3 saat devam eder. Kafeler bizim için artık olmazsa olmazımız; hayatımızın bir parçası. Kafe sektörünü ileriye taşımak için çalışmalar yapılmalı. İhracatla, üretimle ilgili çalışmalar yapılıyor. Bunlar çok değerli ama restoran ve kafe sektörü de en az bunlar kadar değerli. Sektör olarak hem katma değer üretiyoruz hem de büyük bir istihdam sağlıyoruz.

 

GGG

Yukarı