Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

Perakende sektöründen AVM yatırımcılığına…

10.03.2017 - 16:13

HER GEÇEN GÜN ARTAN AVM SAYILARI YENİ YERLİ YATIRIMCILARI DA HAREKETE GEÇİRİYOR. PERAKENDE SEKTÖRÜNE YILLARCA EMEK VERMİŞ, MARKALAŞMIŞ ÜRÜNLERİ İLE TANINAN YERLİ YATIRIMCILAR ÖZELLİKLE ANADOLU’DA BİRÇOK PROJEYE İMZA ATIYOR. KONUYA YÖNELİK GÖRÜŞTÜĞÜMÜZ IGS MAĞAZACILIK YÖNETİM KURULU BAŞKANI YAŞAR ERDOĞAN, PERAKENDE SEKTÖRÜNDEN AVM YATIRIMCILIĞINA UZANAN ÖYKÜLERİNİ
VE SEKTÖRE BAKIŞ AÇILARINI BİZLERE ANLATTI. 

Perakende sektörü yatırım için neden gayrimenkulü seçiyor? Siz de tercihinizi aynı nedenlerden ötürü mü bu yönde kullandınız?
Perakendenin, paranın günlük olarak hareket ettiği, toplamda çok fazla ciroların oluştuğu ama maalesef yılın sonunda veya daha uzun bir dönemin sonunda kalıcı bir finansal varlık oluşturamama gibi bir riski var. O nedenle perakendecilerin bir kısmı muslukların aktığı dönemde, akarın bir bölümü ile kalıcı bir yatırım yapmayı tercih ediyor. Bu muslukların kuruduğu dönemler içinde bir teminat demek.

Perakende geçmişine sahip olmanın AVM yatırımcılığındaki avantajı nedir? 
AVM yatırımcılığı perakendenin bütün türevlerinin tecrübeleriyle birlikte bir çatı altına toplanmasıdır. İnsan et kemik olmadığı gibi, AVM yatırımı demir, çimento veya bina değildir. Perakendeci olan AVM yatırımcısı AVM’yi; perakende, pazarlama, tasarım, trend, moda, hesap, inovasyondan oluşan atmosfer olarak görür ve yaşatır. AVM’yi sadece pahalı bir bina olarak inşa edenlerin akıbetini maalesef bu günlerde sıklıkla görüyoruz. 

Her iki sektör içinde empati yapabilen yatırımcı olarak son dönemlerde gündeme gelen TL’ye geçişle ilgili neler düşünüyorsunuz?
AVM’lerde esasen döviz kirası yok, dövize endeksli TL kirası var. Yatırımlar için döviz kredisi kullanılınca ve yatırımların üçte biri yabancı yatırımcı olunca kiralama dövizle yapılıyor. Uygulamada döviz yükselince bir yere sabitleniyor, normalleşince döviz kuru uygulanıyor. “Hadi sözleşmeleri TL yapalım” dediğinizde kiracıların büyük çoğunluğu buna yanaşmıyor. Esas problem döviz kirası değil, AVM’lerin çok lüks inşa edilmesi, lüks yönetilmesi, kira ve genel giderlerin dünya ortalamasının iki katını aşmasıdır.

İki sektör arasındaki farklılıklar ya da benzerlikler neler?
Biz iki sektör arasında bir farklılık görmüyoruz. Perakende ve AVM müşteriyi anlama, hissetme, sürekli yenilenen taleplerine sürekli gelişen çözümler üretmektir.
 

n

Yukarı