Ana içeriğe atla

playpark

 

MALLREPORT

Ankara Park City Aerium’un Türk Lokumu / Park City in Ankara Aerium’s Turkish Delight

16.11.2016 - 16:00

Bağımsız pan-Avrupa gayrimenkul yatırım yönetim şirketi Ærium Türkiye, alışveriş merkezleri sektöründe sadece bir öncü olmakla kalmayıp aynı zamanda lider ve uzmanda olduğunu bir kez daha kanıtladı. Ærium Türkiye Başkanı Anthony Khoi ile ödüllü son projeleri olan Ankara Park City üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

pan-European real estate investment manager Ærium has proven it is not only a market pioneer, but also a leader and expert in Turkey’s shopping center sector. talksWe talk to Anthony Khoi, President of Ærium Turkey, about its latest accolade, Park City in Ankara, Turkey.

2003 yılında kurulan Ærium’un merkez ofisi Lüksemburg’da ve şirketin Londra, Paris, Cenevre, Düseldorf, Stokholm ve İstanbul’da ofisleri bulunuyor. Ærium, Avrupa çapında ve Türkiye’de yönetimi altında olan 6 milyar avro değerinde gayrimenkulle Avrupa’daki birçok ülkede etkileyici başarıya sahip olan lider bağımsız platformlar arasında yer alıyor.
Ærium, 2005 yılında Türkiye’de ticari gayrimenkul satın alan ilk yabancı yatırımcılar arasında yer aldı. Ærium Türkiye’nin 2015 yılında sahip olduğu varlıklarının değeri 720 milyon avronun üzerinde olup ilaveten 2.7 milyon avro değerinde geliştirme aşamasında olan gayrimenkulü bulunuyor. 
“Ærium geçtiğimiz on yılda proaktif varlık ve merkez yönetimi stratejileriyle gayrimenkul portföyünün yönetimi konusunda eşine rastlanması zor bir performans ve başarı gösterdi” açıklamasında bulunan Ærium Türkiye Başkanı Anthony Khoi, “Bölgedeki hızlı gelişim ve cazip bir alışveriş-eğlence mekânına yönelik güçlü talep bizi yeni nesil yaşam merkezi olarak adlandırabileceğimiz bu projeyi tasarlamaya yönlendirdi. 80 bin metrekare toplam kiralanabilir alanda, 190 mağazaya yerleşecek cazip perakende markalarıyla zengin yerel ve uluslararası yiyecek-içecek konseptlerine ek olarak, projemizde çağdaş yaşama, eğlence ve sosyal aktivitelere özel önem verildi” diyor.
Mevcut alışveriş merkezinin kısmen yıkılmasının ardından hayata geçirilecek projenin tasarımı Design International ve ERA tarafından halihazırda tamamlandı. Ankara Park City; Carrefour hipermarketin yanı sıra üç katta alışveriş imkanı, yine üç katta eğlence ve çeşitli kültürel etkinlik alanları sunuyor. 
Park City’nin çarpıcı ve gelecekçi tasarımı şehrin genç nabzını cezbederken, bölgenin etkileyici manzarasını da güzelleştiriyor. Projenin ilham kaynağını ifade edecek anahtar sözcükler; ‘simgesel,’ ‘şeffaf,’ ‘ve ‘beyaz’ olarak sıralanabilir. Design International’ın ERA ile birlikte tasarladığı proje güçlü bir mimari duruş sergilerken, aynı zamanda sakin ve huzurlu bir ortama geçiş de sunarak, ziyaretçilerin merkezden kendilerini canlanmış hissederek ayrılmalarını sağlayacak. 
 “Günümüzde şirketlerin önemli ihtiyacı proaktif, profesyonel ve sürekli yenilikçi yöneticilik anlayışıdır” diyor Khoi. “Bir yatırımcı olarak, alışveriş merkezlerini sadece gayrimenkul yatırımları olarak değil, aynı zamanda alışveriş şirketleri olarak da görmemiz, işletmemiz ve yönetmemiz gerekiyor. Bir alışveriş merkezi, çok katlı mağaza gibi bir “alışveriş” şirketidir! Yatırımcılar, merkezin işletmesi, pazarlaması, teşhir tanzim, konumlanma ve faaliyetlerinin ticari performansından sorumludurlar ve bu sorumluluğu taşımalıdırlar. Alışveriş merkezleri günümüzde fiziksel mağazacılık, e-ticaret ve çok kanallılığın evriminden, hızla değişen ortamından her zamankinden daha fazla endişe duyuyor. Bugünün koşullarında değişime daha hızlı tepki verebilmek, daha iyi performans sergilemek ve mutlak bir profesyonel akılla hareket etmek her zamankinden daha çok gerekli.”
Ankara Park City, Ærium’un bağlı kuruluşu ve Türkiye’de 20 yılı aşkın süreli deneyim ve başarıya sahip olan lider şirket CEFIC Türkiye’nin yönetimini üstleneceği birçok varlıktan biri.
CEFIC, Türkiye’de toplam 500 bin metrekare bina alanına denk gelen alışveriş merkezleri ve ticari gayrimenkullerin yönetimini gerçekleştiriyor. Müşterilerini yatırım, geliştirme, tasarım, kiralama, gayrimenkul ve tesis yönetimi, satış, pazarlama ve tanıtım konularında destekliyor. Pazara olan hakimiyeti ve derin tecrübesi ile Türkiye’de kendi faaliyet alanında lider konumda olan CEFIC, sergilemiş olduğu yüksek performansı ve elde ettiği başarılarla Türkiye piyasasında fark yarattı ve haklı bir ün elde etti. 
“Ærium’un başarısının arkasındaki temel unsur, küresel düşünmek, yerel hareket etmek ve stratejiyi en yüksek kalitede uygulamaktır. Daha fazla bölgesel özgünlük ve daha az küresel tekdüzelik amaçlıyoruz” diyerek ekliyor Anthony Khoi: “Türkiye pazarı varlık ve yatırım yönetimi bakımından kendine özgü ve zor. Son 10 yıl içinde birçok alışveriş merkezindeki perakendecilerin yüzde 50’si değişti! Alışveriş merkezlerimizin yerel gereklilikler, artan rekabet, müşteri ve perakendecilerin beklentilerinin evrimine sürekli uyum sağlamasını başarmak son derece önemli ve gerekli.” 
“Türkiye’de seçkin bir varlık portföyüne sahibiz. Bu muazzam pazara ve ülkeye inanıyor; yatırım yapmaya devam ediyoruz. Ærium Türkiye, geliştirmekte olduğu yeni perakende ve karma projeleriyle birlikte, geliştirme projelerini 600 bin metrekare alanın üzerine taşımayı hedefliyor. Bu hedefi daha da ileriye taşıyabileceğimize güvenen yerel, uluslararası yatırımcılar ve ortaklarımız olduğu gibi, faaliyetlerimizi en yüksek standartlarda sürdürebilecek kaynaklara, uzmanlık bilgisine ve sektörel deneyime sahibiz.”

 

Founded in 2003, Ærium’s headquarters reside in Luxembourg, with offices in London, Paris, Geneva, Dusseldorf, Stockholm and Istanbul. With over €6bn under management throughout Europe and Turkey, Ærium ranks amongst the leading independent platforms in Europe achieving impressive success in several countries.
In 2005, Ærium became one of the first foreign investors to purchase Turkish commercial properties. In 2015, Ærium Turkey’s asset value represented over €720M in property, with an additional €2.7bn under development.
“Over the past decade, Ærium has achieved an exceptional track record and success in managing and developing its portfolio of properties through proactive asset and center management strategies”, says Anthony Khoi, President of Ærium Turkey.
The company continues as a market pioneer developing innovative, next generation shopping and entertainment centers throughout Turkey. This is ever more evident in their latest shopping center in Ankara, Park City, which is located on the busy Istanbul road and has the advantage of benefiting from a strategic position in this strongly developing neighbourhood. Its catchment area includes 868,000 inhabitants living in a 20-minute proximity.
“Rapid development in the area and strong customer demand for attractive shopping and entertainment destination piloted us in designing a new generation life center. Special emphasis was considered on leisure, cultural activities, social and contemporary life, in addition to a wide variety of local and international innovative food and beverage concepts and attractive retailers in its 190 shops with 80.000sq m GLA”, says Khoi.
The existing center, will be partially demolished and is already re-designed by Design International and ERA, offers a Carrefour hypermarket and three levels of retail, as well as three levels of leisure and cultural activities. 
The striking design of Park City draws on the city’s youthful beat with a trendy and futuristic design, whilst maximising on the impressive views of the area. Inspiration was drawn from keywords such as ‘iconic’, ‘transparency’, ‘layering’ and ‘white’, with the center taking on a fresh and minimal feel. Architecture practice, Design International, in partnership with ERA created a strong architectural statement, yet an entrance into a calm and tranquil atmosphere for guests to leave feeling invigorated.
With its avant-garde architecture, Park City will be at the cutting edge of design innovation. To make use of the impressive and breathtaking exterior views from the north of the shopping center, the design offers leisure elements and restaurants where guests can enjoy the panoramic scenery from a balcony, as well as a rooftop terrace. The whole design, from the outside and the inside, promotes a serenity and a colorful atmosphere where guests will feel happy, refreshed and relaxed, an exceptional place where the people will love to go, to meet, socialize and to live a great experience! The main entrance from the outside features a creative showcase of super-graphics and transparent glass which will light up at night. 
Guests will be treated to an original and enhanced shopping experience, with best practices in the integration of public space with an abundance of retail, restaurants and leisure offerings.  
“The important necessity in our companies is today to be a very proactive, highly professional and continuous innovative manager”, says Khoi. “As an investor, we have to consider, to operate and to manage shopping centers not only as ‘real estate assets’ but also as ‘shopping companies’. A shopping center is a ‘shopping corporation’ like a department store! Investors are fully concerned and should bear their responsibilities, with regard to the operation, to the marketing, to the merchandising, to the positioning, to the customer loyalty and to the commercial performance of the activity of that center. Shopping centers are today more than ever concerned by the evolution and fast-changing environment of the physical store, e-commerce and multi-channeling. Today more than ever is necessary to be more reactive, better performing and professionally clever.”
Park City is one of the several assets in Turkey managed by CEFIC Turkey, a subsidiary of Ærium, a leader with over 20 years of experience and success in Turkey.
CEFIC manages over 500,000sq m GBA of shopping centers and commercial properties in Turkey, supporting its clients in investment, development, design, leasing, property and facility management, as well as sales, marketing and promotion of shopping centers and commercial properties. Its deep market knowledge, specialized services and proven experiences, have established the company as the leading expert in its field.
“A key factor behind Ærium’s success is ‘thinking global, acting local and executing strategy with highest quality. We are looking for more regional specificity and less global uniformity’”, he adds. 
“The Turkish market is very specific and difficult in terms of asset and investment management. During the last 10 years over 50 per cent of the retailers are already changed in many shopping centers! It is incredibly important and necessary to adapt and to upgrade our shopping centers constantly to local requirements, increasing competition and the evolution of the expectations of the customer and retailers.” 
“We have a fantastic portfolio of excellent assets in Turkey. We believe and continue to invest in this great market and country. Ærium Turkey will be moving towards total assets under development with over 600,000sq m of new retail and mixed- use projects. We have a number of local and international investors and partners who trust our capacity to drive these developments forward, and we have the necessary expertise, industry experience and the resources to implement it with the highest standards.”

playpark

Yukarı