Ana içeriğe atla

playpark

 

Tasarımdaki kaliteniz farkınızı ortaya çıkarıyor

02.03.2018 - 15:21

AYDINLATMA DEKORLARI VE KONSEPTLERİ İLE ÇOK KISA BİR SÜRE İÇERİSİNDE ÖN PLANA ÇIKAN MK AYDINLATMA’NIN GENEL MÜDÜRÜ OKTAY SÜREKA İLE GERÇEKLEŞTİRMİŞ OLDUKLARI PROJELER HAKKINDA KONUŞTUK. SÜREKA, “YAPTIĞINIZ SUNUMUN VE YARATTIĞINIZ HİKAYENİN FARKLI OLMASI GEREKİYOR.  TASARIMDAKİ KALİTENİZ FARKINIZI ORTAYA ÇIKARAN EN ÖNEMLİ UNSURLARDAN BİRİ OLUYOR” DEDİ.

Sizden öncelikle MK Illumination’ın 2017 yılında, Türkiye’de gerçekleştirmiş olduğu önemli projeleri hakkında bilgi alabilir miyiz?

Normalde MK’nın yaptığı iş ‘Festive Lighting’ dediğimiz ‘Festival Kutlama Aydınlatmaları’… Ama biraz sezonluk iş kalıbından çıkıp tüm sene yapılacak bir iş formatına getirmek adına belirli girişimlerimiz oldu. Hem tasarım anlamında hem ürün gamı anlamında… Dolayısıyla sadece yılbaşı döneminde olmayan farklı projeleride sene boyunca yapıyoruz.  Özellikle belediyelere yönelik belirli alanların güzelleştirilmesi, halka çekici hale getirilmesi adına birçok belediyeyle ciddi çalışmalarımız oldu. Bunların başında Gebze, Tuzla, Kırklareli, Gaziantep, Adana, Ordu, Aydın belediyeleriyle sene boyunca çalışmalar yaptık. Tabii ki ana iş konumuz yılbaşı… Yılbaşı döneminde de özellikle AVM’lere ciddi projeler gerçekleştirdik. Geçtiğimiz sene yaptığımız projelerin hemen hemen hepsine zaten devam ediyoruz. Bunların tekrar kurulumları oluyor, bazı eklentiler oluyor. Ama bunun yanında sıfırdan bu sene yaptığımız projelere gelecek olursak; Emaar Square AVM, Hiltown AVM gibi yeni açılan AVM’ler aydınlatma çalışması yaptığımız yerler oldu. Capacity AVM’ye bu sene yeni dekorlar yaptık. Yine Bursa’da Korupark komple bu sene yatırım yapan alışveriş merkezlerinden… İzmir Optimum ve Ankamall’da da çalışmalar yaptık. Bunun yanında uzun yıllardır çalıştığımız birçok alışveriş merkezi var. Maltepe Park, Panora, Espark, Park Afyon, Next Level, Buyaka, Antalya Migros, Teracity, Marmara Forum, Forum İstanbul bunlarla her sene çalışma yapıyoruz. Bu sene yeni açılan Metro Mall’un çalışmalarını da biz yaptık. Sonrasında birkaç senedir yılbaşı döneminde aktif olarak çalışma yaptığımız Kadıköy Belediyesi, Bağdat Caddesi, Kadıköy Meydanı’nda birçok çalışmalar yapıldı. 
Dubai’de yaptığımız birkaç proje oldu. Mall of the Emirates’in Ramazan dekorunu yaptık. Onun yanında yine Dubai ve çevresindeki 10’a yakın AVM’nin yılbaşı dekorlarını yapıyoruz. O bölgede bu sene yeni olarak yaptığımız Katar’da Doha Festival City AVM’ nin hem açılış hem Ramazan hem ulusal günlerine hem de yılbaşına yönelik 5 aylık bir proje gerçekleştirdik. Bu sene bir ilk olarak Mısır’da yeni açılan City Center Egypt’ta  Hallowen dekoru yaptık. Ekim ayında bunu gerçekleştirdik ve çok keyifli bir dekor oldu. 
Lübnan ve Beyrut’ta da 3 tane alışveriş merkezi ile çalışma yaptık. İsrail’le de bu sene çalışmaya başladık. İran’da da İsfahan, Tahran, Tebriz şehirlerinde genelde şehir uygulamaları üzerine projeler yaptık. Gürcistan’da yine bir AVM’de çalışmamız oldu. Yunanistan Atina’da Golden Hall AVM’nin komple yılbaşı dekorunu yaptık. 
Bu sene yaptığımız proje sayısı 20’nin üzerinde diyebilirim.

Oluşturmuş olduğunuz aydınlatma dekorları ve konseptleri ile çok kısa bir süre içerisinde ön plana çıktınız. Peki, bu başarıyı yakalamanızdaki faktörler nelerdir? Rakipleriniz arasında nasıl bir fark yaratıyorsunuz?

MK, global anlamda şu anda iş hacmi olarak dünya sıralamasında bir numara. Öncelikle sunduğumuz ürünler sınıfındaki en kaliteli ürünler. Genellikle bir dekorla ilgili yatırım yapıldığında minimum 3-4 sene kullanım ömrü olması öngörülüyor. Her sene bu ürünlerin tekrar tekrar kurulumu gerçekleşiyor. Bu sürede zarar görmesi çok alışılmış bir durumdu eskiden. Ama MK, yarattığı ürünlerin montaj kolaylığı olsun ürün kalitesi olsun buradaki problemleri minimize ederek yatırımcıların uzun vadede ceplerinden tekrar harcama yapmamalarını sağlamış oldu. Bu da bizim ilk etaptaki artılarımız içerisinde geliyor. Bunun haricinde tabii farklılık çok önemli… Artan rekabet ortamında herkes birbirinden bir adım önde olmak istiyor. Dolayısıyla burada yaptığınız sunumun ve yarattığınız hikayenin farklı olması gerekiyor.  Tasarımdaki kaliteniz farkınızı ortaya çıkaran en önemli unsurlardan biri oluyor. Biz kendi bünyemizde 8 kişilik bir tasarım ekibi oluşturduk. Burada farklı yetenekleri olan kişileri çalıştırıyoruz. Mimar, iç mimar, endüstri ürünleri tasarımcısı ve grafik tasarımcımız var. Farklı alanlarda fikirlerin birleştiği bir tasarım ekibi yaptık ki hem görsel anlamda hem fiziksel anlamda hem de estetik anlamda birbiriyle örtüşen ve birbirinin eksiklerini tamamlayan bir tasarım oluşsun. Her aşamayı düşünerek hareket etmek lazım... Bir AVM’NİN mimari yapısını analiz ettikten sonra oraya en uygun, oranın detaylarını ortaya çıkaracak, oradaki eksiklere artı değer katacak bir proje sunmak önemli. Bunun için tasarım tarafına ciddi olarak önem veriyoruz. Büyümeye yönelik karar almamızı gerektiren bir üretim hususu oluştu. Hight Light alt yapımızın da desteğiyle MK için belirli ürünlerin üretimine ilk etapta başladık. 2 sene önce kurmuş olduğumuz üretim tesisiyle hem bizim aktif olduğumuz ülkelere hem de diğer ülkelerde yer alan MK firmalarına Türkiye üzerinden üretim yapıp ihracat gerçekleştiriyoruz. Bu da bizim yerel olarak rakiplerimiz arasında en ciddi ayrıştığımız nokta haline geliyor. Hem lokal çözümler üretmek adına hem de hızlı cevap vermek ve daha efektif fiyat vermek adına yapılmış bir yatırım oldu ve ciddi anlamda da büyümemize katkısı oldu.

Proje ve tasarımlarınızı hayata geçirirken nasıl bir ön çalışma yapıyorsunuz? 
Projenin kapsamına göre farklı yöntemler izlenebiliyor. Eğer büyük bir projeyse ve yoğun bir çalışma gerektiriyorsa satış ekibimizden arkadaşlarımızla birlikte tasarım ekibimizde projenin başından konuya dahil oluyor. Gerek AVM’ler ile yapılan toplantılara katılıp brifing alma gerekse saha keşfi anlamında ekibimiz en başından beri işin içerisinde yer alıyorlar. Çünkü sahadaki havayı solumadan oradaki eksikleri ya da artıları görmeden bir proje tasarımında yer almak çok doğru olmaz. Sonrasında tabii bilgisayar ortamında çeşitli yazılımlarla yarattığımız sunumları oluşturuyoruz. Bunu AVM ya da yatırımcı tarafında paylaşıyoruz. Yaptığımız tasarımlar, yapılacak olan gerçek uygulamanın yüzde 90-95 oranında aynısı oluyor. Tabii ki revizeler olabiliyor. O süreç içerisinde yatırımcı ile sürekli iletişim halinde oluyoruz. Kabul gördükten sonra ürünlerin üretim safhasına geçiliyor. Gerek Türkiye’de gerek MK’nın farklı üretim yerlerinde üretilen ürünleri önce kendi lojistik merkezimizde topluyoruz. Sonra da hem kendi bünyemizde bulunan hem de çalıştığımız uygulama firmalarının yardımıyla montajını yapıyoruz.

Aydınlatmada kapsamlı olarak hangi alanlara hizmet sunuyorsunuz?
Öncelikle alışveriş merkezleri ve belediyelerin aktif olduğu cadde ve sokak dekorasyonlarına hakimiz. Bunun yanında oteller, plazalar, iş merkezleri gibi daha çok hacimli ve popülasyonun yüksek olduğu yapılara hizmet sunuyoruz. 
Mağaza vitrinleri de kısa vadede ayrı bir birim ile çalışma yapmak istediğimiz bir alan. Bununla ilgili de potansiyelimiz mevcut.

Yurt dışında hayata geçirmiş olduğunuz çalışmaların Türkiye’dekilerden farkları oluyor mu? Oluyorsa ne gibi farklılar söz konusu?

Yurt dışında aktif olarak çalışmaya başladıktan sonra şunu gördük; her şey Türkiye’den çok daha planlı ilerliyor. Bir kere yatırım yapacak kişiler ne istediğini biraz daha fazla biliyor. Ziyaret ettiğimiz birçok yerde alışveriş merkezi ya da farklı destinasyonlarla ilgili projeler olsun genelde bu işe yönelik bir brifing dosyası her zaman oluyor. Bu dosyada, “Önem verdiğimiz alanlar şunlardır, burada bunları yapmak istiyoruz ve şu kadar bütçemiz var…” gibi yatırımcı hakkında bilmeniz gereken bilgiler bulunuyor. Dolayısıyla bu karşı tarafın önüne koyacağınız projeyi çok daha iyi tasarlamanızı sağlıyor. Türkiye’de genelde müşteriye gittiğiniz zaman önce neler yaptığınızı görelim şeklinde bir yaklaşım oluyor. Tabii böyle bir yaklaşımla sonuca ulaşmak çok zor oluyor. Durum böyle olunca karşı tarafın beklentisini anlayamıyorsunuz.
Yurt dışındaki projelerin en büyük artısı ne istediklerini bilmeleri ve bu işle ilgili ne kadar bütçe harcayacaklarını bilmeleri… Çünkü bu bütçe dahilinde doğru ürün ve proje oluşturabiliyorsunuz. Aksi takdirde uçsuz bucaksız bir denizin içerisindesiniz.  Türkiye’de net bilgi ve brifing alabildiğimiz yatırımcı sayısı sınırlı. Ancak profesyonelliğe erişmiş belli yönetimlerden bu şekilde yaklaşım alabiliyoruz. Ama genel anlamda bu konuda ciddi sıkıntı çekiyoruz.  Birde Türkiye’de yapılan yatırımlar kısa vadeli çözümler üzerinde yoğunlaşıyor. Yurt dışında uzun vadeli projeler oluşturulması isteniyor ve buna göre yaklaşımlar yapılıyor. Bu hem bizim tarafımızdan hem de karşı taraf bakımından birçok şeyi önceden planlayıp rayına sokma imkanı sağlıyor

MK Illumination Türkiye olarak 2018 yılı ile ilgili hedefleriniz nelerdir?

2018’de 2017’ye ek olarak üretim tarafındaki kapasitemizi artırma planımız var. Bunun yanında aktif olduğumuz pazarlara yenilerini eklemek var. Bahsettiğim ülkelerin dışında yeni ülkelere hizmet vermeyi düşünüyoruz. Bunun için çalışmalarımız var. 

playpark

Yukarı