Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

TÜRKİYE’DEKİ GENÇ NÜFUSUN ARTIŞI PERAKENDEYİ BÜYÜTÜYOR

17.09.2019 - 17:31

PERAKENDE SEKTÖRÜNÜN ÜLKEMİZDEKİ DURUMLARINDAN BAHSEDEN CAMPER TÜRKİYE ÜLKE MÜDÜRÜ ULAŞ DİVARCI, “PERAKENDE SEKTÖRÜ 20 YILDAN UZUN BİR SÜREDİR, EKONOMİNİN LOKOMOTİF VE TETİKLEYİCİ SEKTÖRLERİNDEN. İNŞAAT VE HİZMET SEKTÖRLERİNİN BÜYÜMESİNDE DE ÖNEMLİ KATKILARI VAR. YAPISI SAYESİNDE BÜYÜK BİR İSTİHDAM SAĞLIYOR.” DİYE KONUŞTU.

Perakende sektörü, istihdama katkısı ve ulaştığı ciro büyüklüğü ile Türkiye ekonomisinin en dinamik sektörlerinden oldu. Bu sektörün ülkemizdeki durumunu bir de sizden dinleyebilir miyiz? 
Perakende sektörü 20 yıldan uzun bir süredir, ekonominin lokomotif ve tetikleyici sektörlerinden. İnşaat ve hizmet sektörlerinin büyümesinde de önemli katkıları var. Yapısı sayesinde büyük bir istihdam sağlıyor. Sadece AVM’ler bile ortalama 1500-2000 kişiye istihdam sunuyor. Türkiye’deki tüketim alışkanlıkları ve genç nüfusun artışı da perakendeyi besleyerek büyütmeye devam ediyor. Buna rağmen geçmişte yaşanan önemli büyüme trendinin beraberinde perakendede büyük bir balon da oluştuğunu görüyoruz. Bu da mevcut piyasalarda yaşanan genel sıkıntılara ek olarak perakende sektörünün kendine özgü ekstra sıkıntılar yaşamasına sebep oluyor. Sektörde bir konsolidasyon sürecinin gerçekleşmesini ve krizden daha sağlıklı, daha güçlü şekilde çıkılmasını umuyorum. 

Son 10 yılda nasıl gelişmeler yaşandı? 
Birçok sektörde olduğu gibi bir balon oluştu. Yukarıda bahsettiğim pozitif etkileri nedeniyle kontrolsüz bir büyüme gelişti ve bu da büyük bir balon oluşturdu. Bu dönemde krizin etkisinin daha fazla hissedilmesinde bu balonun da önemli bir katkısı var. Bu balon yerine daha sağlıklı bir büyüme gerçekleştirebilseydik, krizi daha güçlü bir şekilde karşılayabilirdik. Ne yazık ki hala ders almadığımızı gösteren emareler var. Bu da gelecek için çok pozitif konuşmamızı engelliyor. Tüm bunlara rağmen Camper olarak biz ülkemize ve potansiyeline inanıyor, yatırımlarımızı sürdürüyoruz.

Bu süreçte kriz dönemlerinde nasıl stratejiler uyguladınız? 
Krizler beraberinde birçok fırsat da getiriyor. Operasyonunuz sağlıklı ise siz de krizin getireceği fırsatlara odaklanabilirsiniz. Aldığımız önlemlerin yanı sıra bazı fırsatları da kaçırmamaya çalıştık. Bunun dışında operasyon verimliliğini ve süreçlerini iyileştirmek en önemli önceliklerimiz oldu. Markamız globalde de yeniden yapılanma ve organizasyonel verimlilikle ilgili ciddi bir çalışma içinde. Bu bizi de pozitif etkiledi ve geliştirdi.

Gelecek 10 yılda sektör nereye gidecek? Geleceğin yol haritası hakkında öngörüleriniz neler?
Dediğim gibi Camper olarak biz Türkiye’nin potansiyeline inanıyoruz. Doğru adımların atılmasıyla sektörün daha doğru bir zemine oturacağını düşünüyorum. Mutlaka bir konsolidasyon süreci olacak ve sektördeki balon ortadan kalkacak. E-ticaret bu konsolidasyonda önemli bir rol üstlenecek. Bu süreç sancılı geçse de sonrasının daha sağlıklı bir büyüme getireceğini düşünüyorum. Perakende sektörü lokomotif sektör olmaya devam edecek.

GGG

Yukarı