Ana içeriğe atla

playpark

 

MALLREPORT

Perakendede mecburi istikamet yurt dışı

06.01.2017 - 13:44

AVM kiralarındaki artış, doygunluk noktasında ulaşan sektör ve iç piyasadaki çalkantılar perakendecilerin rotasını mecburen yurt dışına çevirdi.

Türkiye’deki perakendecilerin yurt dışı mağaza sayılarında artış hızlandı. Markaların birçoğu hem global vizyonları hem de yurt dışındaki yatırım fırsatları çerçevesinde mağazalaşma yatırımlarını şekillendiriyor. Ancak tüm bunların yanında yurt içinde başta AVM kiraları olmak üzere çeşitli maliyet kalemlerinde yaşanan artış, pazarın ulaştığı doygunluk perakendecilerin yurt dışına yönelmesinde en başlıca nedenler olarak dikkat çekiyor.

Birleşmiş Markalar Derneği’nin verilerinden elde edilen bilgiye göre, 95 Türk markasının yurt dışı mağaza sayısı 2016 Ağustos ayı itibariyle 2 bin 416’ya ulaştı. Söz konusu bu markalar aynı dönemde yurt dışında 12 bin 102 satış noktasına ulaştı. Son iki yılda yurt dışı mağaza sayısını en çok artıran markalar incelendiğinde, LC Waikiki, Koton, Colins, Damat, Defacto, Derimod, Flo, Penti, Simit Sarayı, US Polo Assn mağaza sayılarıyla dikkat çekiyor.

Türk perakendecileri için yurt dışına çıkış, aynı zamanda iç pazardaki durgunluktan da çıkış anlamını taşıyor. Yan yana açılan AVM’ler iç pazarı büyütürken 10 yıl içinde doygunluğa da ulaştırdı. Köklü ve zincir mağazalar artık yurt içi mağaza açılış rakamlarını ‘mütevazı’ seviyede tutuyor. Çoğu büyük markanın bu yıl içinde açıkladığı yurt dışı mağaza hedefleri yurt içindekilerle ya kafa kafaya oldu, ya da yurtiçi hedefini geçti. Yurt içinde 30-40 mağaza açma hedefi belirleyen LC Waikiki, yurt dışında 120 mağaza hedefi koymuştu. Bu rakamının 150’ye çıktığı öğrenildi. Uzun yıllar yurt dışında mağazacılık deneyimi olan Damat da bu yıl 20 yurt içi mağazaya karşı 50 yurtdışı mağaza açma hedefi koydu. 49 yurt dışı mağazasıyla yılı kapatacak olsa da önümüzdeki yıl için şimdiden 41 yeni yurtdışı mağazası için anlaşmalar imzalandı; hedef ise 60 mağaza. Yurt içinde ise 5-10 arası yeni mağaza açılabilir. Koton, 2016 yılını planlarken, yurt dışında 61 yurt içinde 30 mağaza açmayı hedefledi. Yurt dışında son 5 yıl içinde hızla büyüyen Penti de 2016’da 45 mağaza hedefi açıkladı, 2018’e kadar yurt dışında 150 mağaza daha açma potansiyeli var. Ayakkabı perakendecisi FLO, gelecek yıl için iddialı bir 2017 hedefi koydu. FLO markasıyla yurt içinde 40, yurt dışında ise 45 mağaza açacak. 2017 hedefini paylaşan bir diğer marka ise Avva oldu. Avva gelecek yıl Türkiye’de 5 mağaza açmayı planlarken yurt dışında 12 mağaza açmayı planlıyor.

“HER YENİ MAĞAZA, DİĞER MAĞAZAMIZIN PAYINI ALIYOR”
Türk markalarının yurt dışı mağazalaşma yolculuğuyla ilgili konuşan LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, sektörün yurt dışı yatırımlarının yerinde atılmış adımlar olduğunu söylerken, iç pazarın doygunluğa ulaştığını, artık yeni büyüme getirmediğini kaydetti. “Yeni açılan her mağaza artık diğer mağazanızın payını alıyor” diyen Küçük, büyümek isteyenlerin artık yurt dışına açıldığını belirtti.

Küçük, kur artışının Türk markalarının yurt dışı yatırım iştahını doğrudan etkilemediğini, ancak artışın perakendecilerin yurt dışındaki rekabet gücünü artırdığını dile getirdi. Türk perakendecilerin doymuş pazar yerine bakir pazarları ağırlıklı olarak tercih ettiğini ve bunun da doğru olduğunu savunan Küçük, “Bakir pazar zor görünse de başarılı olursanız geri dönüşü daha büyük olur” dedi.

“YATIRIMCI YURT DIŞINDA AVM AÇSIN, BİZ DE ORAYA GİDELİM”
Bünyesinde Damat, D’s Damat ve Tween markalarını bulunduran Orka Group’un Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, Türkiye’de Türk markaları için pazarın doygunluğa ulaştığını düşünüyor. Orakçıoğlu, pazarda yaşanan daralmanın yanlış yatırımların sonucu olduğunu söyledi. “AVM’lerle yaşadığımız sorunlar ortada” diyen Orakçıoğlu, bu sorunların içinde kendilerini bulmak istemediklerini kaydetti. Orakçıoğlu, AVM kiralarında TL’ye dönüş olursa iç pazar hedeflerini revize edebileceklerini aksi halde yurt dışı yatırımlarının hızlanarak devam edeceğine dikkat çekti. Orakçıoğlu, “Pazarda doygunluk var, AVM yatırımcıları artık çevre ülkelerde yatırımlarını artırsın. Biz de onların yurtdışındaki yatırımlarında yerimizi alalım” diyerek de önerisini dile getirdi.

RUSYA, KRİZE RAĞMEN EN ÇOK MAĞAZA AÇTIĞIMIZ ÜLKE
BMD verileri incelendiğinde, Türkiye ile Rusya arasında süren gerginliğin Türklerin bu ülkedeki mağaza yatırımlarını da etkilediği görülüyor. 2014’te Rusya’da Türklere ait 706 mağaza varken, bu rakam 2016 yılında 481’e düştü. Mağaza sayısını bu süreçte artıranlar da oldu. Koton mağaza sayısını 16’dan 34’e, Derimod 3’ten 8’e, LC Waikiki 10’dan 20’ye yükseltti. Yaşanan tüm sorunlara rağmen Türklerin mağazalarının en yaygın olduğu ülke yine Rusya… Rusya’yı 230 mağaza ile Suudi Arabistan, 160 mağaza ile Ukrayna, 157 mağaza ile Kazakistan, 124 mağaza ile İran ve 103 mağaza ile Azerbaycan takip ediyor.

 

Kaynak: http://www.dunya.com/

playpark

Yukarı