Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

2017’de verimlilik en önemli gündem konusu

10.04.2017 - 17:07

SIKINTILI GEÇEN 2016 YILINDAN SONRA, 2017’DE VERİMLİLİĞİN EN ÖNEMLİ GÜNDEM OLACAĞINI BELİRTEN KATEGORİ MAĞAZACILIĞI DERNEĞİ (KMD) YÖNETİM KURULU BAŞKANI TEKİN ACAR, “VERİMLİLİĞİ ÖN PLANDA TUTARAK YENİ KONSEPTLER, FORMATLAR GELİŞTİRİLİYOR, OMNİ CHANNEL MAĞAZACILIK YATIRIMLARI ÖNE ÇIKIYOR. MÜŞTERİMİZ BEĞENDİĞİ BİR ÜRÜNE HER YERDEN AYNI ŞEKİLDE, AYNI HİZMET KALİTESİYLE ULAŞMAK İSTİYOR. BUNU SAĞLAMAK İÇİN DOĞRU ANALİZ YAPMAK VE TEKNOLOJİYE KARAR VERMEK BÜYÜK ÖNEM TAŞIYOR” DEDİ. 

Öncelikle sektörde KMD’nin yeri ve önemini öğrenebilir miyiz?
2012 yılında kurulan derneğimiz, gıda ve hazır giyim dışında kalan modern perakende kanallarını temsil ediyor. Dernek üyelerimiz; ev geliştirme, yapı market, teknoloji, beyaz eşya, küçük ev aletleri, telekomünikasyon, kişisel bakım, kozmetik, aksesuar, hobi, kırtasiye, eğlence kategorilerindeki önde gelen modern perakendeciler ve çözüm ortaklarımızdan oluşuyor. Çok farklı kategoriden üyemizin olması çalışmalarımızı da çeşitlendiriyor. KMD olarak hem kategori bazlı konularda hem de sektörün tümünü ilgilendiren konularda aktif çalışmalar sürdürüyoruz.
İç operasyonları, ürün çeşitlilikleri, mağaza formatları farklı farklı olsa da, temelde tüketici taleplerini en hızlı ve güvenli bir şekilde, uygun fiyat ve kalitede ürün-hizmetle sağlamaya çalışan perakendeciler olarak, sektörümüzün gelişimine ve verimliliğe yönelik çalışmalara ağırlık veriyoruz. Kendi süreçlerimizi geliştirirken işgücümüzün de eğitim seviyesini yükseltecek projelere imza atıyoruz. Bu projelerin sürdürülebilir olması, tüm sektörün faydalanabilmesi, geleceğe yapılan yatırım niteliğinde olması da öne çıkan özellikleri oluyor. 
İSMEK Perakende Okulu, İŞ-PER Kariyer Platformu, E-Learn Retail Perakende Eğitimi ve PERAVOC Perakendede Mesleki Yeterlilik Belgelendirme Merkezi projelerimiz, başarıyla sürdürdüğümüz ve sonuçlarından tüm üyelerimizin faydalandığı önemli işlerimiz arasında yer alıyor. Bu çalışmalarımızı daha da geliştirmek, arasına yenilerini katmak için çalışıyoruz.
KMD olarak görev edindiğimiz bir diğer konu ise teknoloji alanında trendleri belirlemek. Üyelerimizin hepsini ilgilendiren konulara baktığımızda, teknoloji yatırımlarının ortak bir gündem olduğunu gördük. Bu yıl dördüncüsünü düzenleyeceğimiz KMD Perakende Teknolojileri Sempozyumu, teknolojideki son gelişmeleri, trendleri, firmaların gelecekteki teknoloji yatırımlarını ele alması ve geliştirilen teknoloji çözümlerinin örneklerle anlatılması bakımından öne çıkıyor. Perakende özelinde teknolojik çözümlerin, bu çözümü uygulayan bir perakendeci ile birlikte sahnede anlatılması ise, sempozyumun başarısını katlıyor.

Sektörün son durumunu değerlendirerek, sektörün yakın geleceğine dair görüşlerinizi bizlerle paylaşır mısınız?
Perakende sektörü, tüketici davranışlarından son derece hızlı etkilenen bir sektör… Tüketicinin morali, davranışları ve alışkanlıkları bizim süreçlerimizi doğrudan ilgilendiriyor. Son dönemdeki sıkıntılı durum, dolayısıyla perakendeyi de olumsuz etkiliyor. Buna rağmen KMD üyesi perakende kategorilerinde yüzde 8-10 bandında büyüme olduğunu görüyoruz. Modern perakende, yoğun rekabetin olduğu ve fiyat avantajının önem kazandığı bir sektör… Bir yandan rakiplerimize karşı avantaj sağlamaya çalışırken diğer yandan da daha çok tüketiciye ulaşabilmek amacıyla yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Bununla beraber müşterilerimizin memnuniyetini ve sürekliliğini de sağlamak için operasyonlarımızda devamlı iyileştirme çalışmaları yapılıyor.
Teknoloji kullanımı, yatırımlarımızda gün geçtikçe daha çok öne çıkıyor. Mağaza içi operasyonlarımızda, müşterimizin alışkanlıklarını takip etmekte, stok kontrolünde, maliyet analizlerimizde, raflarımızın yerleşiminde, pazarlamada ve hatta insan kaynakları yönetiminde her geçen gün daha çok teknoloji kullanıyoruz. Gelecekte de bu kullanımın ve dijital mağazalar ile fiziksel mağazaların iç içe geçişinin katlanarak artacağını söyleyebiliriz.

Sizce 2017, sektördeki yatırımlar açısından nasıl bir yıl olacak? 
Sıkıntılı geçen 2016 yılından sonra, 2017’de verimliliğin en önemli gündem olacağını söyleyebiliriz. Verimliliği ön planda tutarak yeni konseptler, formatlar geliştiriliyor, omni channel mağazacılık yatırımları öne çıkıyor. Müşterimiz beğendiği bir ürüne her yerden aynı şekilde, aynı hizmet kalitesiyle ulaşmak istiyor. Bunu sağlamak için doğru analiz yapmak ve teknolojiye karar vermek büyük önem taşıyor.
Yeni mağazaların yanı sıra, mağaza içlerinde de yeni geliştirme yatırımları yapmamız gerekiyor. Müşterimizi mağazada daha çok tutabilmek, farklı deneyimler yaşatmak, ama aynı zamanda satın alma ve ödeme işlemlerini de en hızlı şekilde yapabilmelerini sağlamak için sürekli iyileştirmeler yapıyoruz.
Teknoloji ile birlikte işgücüne yatırım yapmak da her geçen gün daha çok önem kazanıyor. Sirkülasyonun yüksek olduğu bir sektör olarak eğitim, çalışanlarımızın işine bağlılığını artırmada ve kariyer fırsatlarını görmelerinde de büyük önem taşıyor.

Perakende de dijitalleşmenin ve trendlere uymanın öneminden bahsederek, markaların dijital dünyada ‘bende varım!’ demek adına neler yapmaları gerektiği noktasında bizlere bilgi verir misiniz?
Dijitalleşme ve trendleri yakından takip etmek artık vazgeçilmezimiz. Yaşamımızın her alanına girmiş olan teknolojiden sonuna kadar faydalanmak zorundayız. Sadece fiziksel ortamda veya dijital ortamda görünür kılmak da yetmiyor artık, ikisini birden aynı kalitede sürdürmek gerekiyor. Müşterimiz her iki ortamda da aynı ürün veya hizmete aynı kalitede sahip olmak istiyor. Sosyal medyayı hem pazarlamada hem satışta son derece iyi kullanmak, bunun arkasında da çok sağlam bir müşteri veri bankasına ve stok yönetimine sahip olmak gerekiyor.

Perakende sektörünün güncel konularının ve sektörün geleceğine ilişkin stratejilerin tartışıldığı Perakende Teknolojileri Sempozyumu’na da kısaca değinmek isteriz. Sempozyumun amacı nedir? Sempozyumun 2017 için tarihi belli oldu mu? 
Perakende Teknolojileri Sempozyumu, perakendeciler ile teknoloji çözüm ortaklarının bir araya geldiği, teknolojik yenilikleri ve trendleri konuştukları, birlikte geliştirdikleri bir çözümü sahneye çıkıp beraber anlattıkları bir ortam yaratması açısından önem taşıyor. Sempozyum, perakendecilerin ufkunu açmayı hedeflerken, çözüm ortaklarımızı da daha büyük arenalara taşımayı amaçlıyor.
Bu yıl dördüncüsünü düzenleyeceğimiz Perakende Teknolojileri Sempozyumu’nu 3 Ekim’de yapmayı planlıyoruz. Her seferinde daha da büyüyen etkinliğimiz bu yıl yine sektörü buluşturmaya devam edecek.

AVM ve perakende sektörlerinin gündeminde olan kiralamanın döviz üzerinden olmasından kaynaklanan sorunlara yönelik görüşleriniz nelerdir? Ortak bir çözüm için neler yapılabilir?
Dövizdeki ani ve kontrolsüz dalgalanma tüm maliyetler gibi doğal olarak kira maliyetlerimizi de olumsuz etkiliyor. AVM yönetimleriyle bu konu çeşitli platformlarda ele alınıyor. Borcu biten AVM’lerin TL’ye dönmeleri konusunda daha önce görüşlerimizi iletmiştik. AVM’ler ile birlikte birçok ortak çözüm geliştirdiğimiz konu oldu. Bu sorunun da kısa sürede çözüleceğine inanıyoruz. Bazı AVM yönetimleri daha hızlı aksiyon alarak kur sabitleme, TL’ye dönme gibi çözümler geliştirdiler. Bu ve benzeri yapıcı uygulamaların yayılmasını umuyoruz. Hiçbirimiz mağazalarımızı kapatmak seçeneğiyle hareket etmek istemiyoruz, bunu AVM yönetimlerinin de istemediğini biliyoruz.

Sektörün yaşadığı temel sorunlar neler? Bu konu ya da konularda ne gibi çözüm önerileri sunabilirsiniz? 
Sektörün temel sorunları; kayıt dışı ekonomi, sahte ve taklitçilik, haksız rekabet ve kontrol edilemez hale gelen maliyetler. Tüm süreçleri kayıtlı, kurallı ve denetlenebilir olan modern perakendeciler, bu yapılarıyla kayıt dışı ekonomi ile mücadelede büyük rol oynuyorlar. Vergisini düzgün ödemeyen, çalışanının haklarını korumayan bir kesim ile rekabet eden modern perakendeciler dolayısıyla büyük bir haksız rekabet içindeler.
Ülkemizin de önemli bir sorunu olan sahte ve taklit ile yeterli mücadele edilmemesi, biz perakendecilerin de gündeminde çok önemli bir yer tutuyor. Sahte ve taklit ürün ticaretine yaptırımın şikayete bağlı olması ve cezaların caydırıcı olmaması maalesef haksız rekabete yol açarken, daha da önemlisi insan sağlığına karşı bir tehdit oluşturuyor.
Son dönemde dövizdeki ani ve hızlı dalgalanmalar neticesinde kontrol edilemez hale gelen maliyetler ise, tüm perakendecileri olumsuz etkileyen diğer bir sıkıntı olarak karşımıza çıkıyor. Birçok maliyet kalemimizin dövize endeksli olması, alınan önlemlere karşın giderlerin artmasına ve karlılığın düşmesine neden oluyor. 
Bir diğer sorunumuz ise istihdam ile ilgili. Yoğun istihdam yaratan perakende sektörü, özellikle mavi yaka personel bulmada zorluk çekiyor. Sektörde kariyer fırsatlarının yeterince değerlendirilememesi ve yüksek sirkülasyon bizleri sürekli olarak yeni personel arayışına itiyor. Bununla beraber istihdam yüklerinin de ağır olması, sektör oyuncularını zorlayabiliyor.

Son olarak 2008 yılından bu yana sektörün nabzını tutan ve bu ay 100. sayısını çıkartan Mall Report dergisi hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyiz?
Bir yayın için 100. sayıya ulaşmak çok keyifli bir durum. Bu sayı zaten sizin başarınızı kanıtlıyor. Sektörün tüm oyuncularını bir araya getiren, konuları faklı açılardan ele alan Mall Report dergisinin başarısının devamını dileriz.

GGG

Yukarı